به مناسبت سالروز ارتحال امام (ره) ؛ دیپلماسی فرهنگی و علمی از منظر امامین انقلاب در ایروان بررسی گردید

    Home  /  جشن  /  به مناسبت سالروز ارتحال امام (ره) ؛ دیپلماسی فرهنگی و علمی از منظر امامین انقلاب در ایروان بررسی گردید

به مناسبت سالروز ارتحال امام (ره) ؛ دیپلماسی فرهنگی و علمی از منظر امامین انقلاب در ایروان بررسی گردید Image

به مناسبت سالروز ارتحال امام (ره) ؛ دیپلماسی فرهنگی و علمی از منظر امامین انقلاب در ایروان بررسی گردید

به گزارش صد کادو، نشست دیپلماسی فرهنگی و علمی از منظر امامین انقلاب بمناسبت سالروز رحلت امام خمینی (ره) در دانشکده شرقشناسی دانشگاه اسلونی ایروان  برگزار گردید.

به گزارش صد کادو به نقل از مهر، بمناسبت سی و پنجمین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی(ره)، نشست علمی با عنوان «دیپلماسی فرهنگی و علمی از منظر امامین انقلاب» عصر دوشنبه ۱۴ خرداد با حضور تعدادی از اساتید، ایرانشناسان، محققان و دانشجویان رشته ایرانشناسی در دانشکده شرقشناسی دانشگاه اسلونی ایروان برگزار گردید.
در این نشست، پروفسور آساتوریان رئیس دانشکده شرق شناسی دانشگاه اسلونی طی سخنانی ضمن اشاره به سانحه سقوط بالگرد، شهادت شهدای خدمت را به رهبر معظم انقلاب، دولت و مردم ایران تسلیت گفت.
وی حضور گسترده استادان و محققین در این جلسه علمی را ناشی از عمق روابط مستحکم دو ملت ایران و ارمنستان برشمرد.
در ادامه طاهری معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان هم در این مراسم، با گرامیداشت یاد و خاطره بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره)، ضمن عرضه تعاریفی از دیپلماسی و انواع آن، گفتمان انقلاب اسلامی ایران را یک گفتمان فرهنگی دانست که از اندیشه ها و آرمان های امامین انقلاب نشات گرفته است.
وی با اشاره به اینکه فرهنگ شالوده و اساس ملیت و استقلال کشور است، اظهار داشت: از نگاه امام، یک فرهنگ مطلوب باید به رشد و تعالی انسان کمک کرده، پیشرو و روزآمد بوده و تأمین کننده استقلال فرهنگی کشور باشد.
معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان اظهار داشت: امام خمینی با تجدد، پیشرفت و نوآوری مخالف نبود، بلکه با وابستگی به فرهنگ غرب یا اصطلاحا غرب زدگی مخالف بود.
وی افزود: در نگاه امامین انقلاب، دیپلماسی فرهنگی تکلیف محور است به این معنا که باید با اهداف الهی سازگار بوده، حامی مستضعفین، استکبارستیز، عدالت خواه و متکی به اصل نه شرقی – نه غربی باشد و عزت ملی را حفظ کند.
طاهری گفتمان مقام معظم رهبری را در امتداد گفتمان بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی دانست و اضافه کرد: رهبر فرزانه انقلاب معتقدند که ضمن تاکید بر توانایی های بومی و درونی، واژه یا اصطلاح «ما می توانیم» نباید از روح جوانان فاصله بگیرد.
وی با اشاره به اینکه استقلال فکری از دیگر تاکیدات مقام معظم رهبری است، افزود: نکته مهم دیگر تقلیدگریزی و لزوم پرهیز از تقلید در اندیشه های ایشان است.
پخش نماهنگ پیشرفت ها و دستاوردهای علمی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از زبان مقام معظم رهبری با ترجمه ارمنی دیگر برنامه این مراسم بود که مورد توجه حاضران قرار گرفت.
در ادامه این مراسم اسدی موحد رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران هم ضمن تسلیت ارتحال ملکوتی بنیان گذار انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) و تشکر از رؤسای دانشگاه شرق شناسی به سبب برگزاری نشست های علمی از این دست، اظهار داشت: رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران همواره با مراکز علمی و دانشگاهی ارمنستان بخصوص دانشگاه شرق شناسی همکاری دارد و برای برگزاری چنین برنامه هایی اعلام آمادگی می کند.
وی در رابطه با دیپلماسی علمی فرهنگی از منظر امامین انقلاب اظهار داشت: دیپلماسی علمی و فرهنگی یکی از ابعاد مهم سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است که از جایگاه ویژه ای در اندیشه و رهنمودهای امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) برخوردار می باشد.
اسدی موحد این نوع دیپلماسی را بناشده بر پایه تبادل دانش، تجارب و دستاوردهای علمی و فرهنگی بین ملت ها دانست و اضافه کرد: این دیپلماسی به دنبال ایجاد تفاهم و همبستگی بین جوامع مختلف از راه تعاملات علمی و فرهنگی است.
وی با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) و امام خامنه ای بعنوان رهبران انقلاب اسلامی ایران، همواره بر اهمیت دیپلماسی علمی و فرهنگی در جهت پیشبرد گسترش روابط بین ملت ها و ترویج ارزش های انسانی در جهان تاکید می کردند، در رابطه با فوائد دیپلماسی علمی فرهنگی از منظر امامین انقلاب، اظهار داشت: از منظر امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) دیپلماسی علمی فرهنگی به معرفی فرهنگ، تمدن و ارزش های هنری و انسانی به جهانیان و ارتقای سطح علمی کشور می انجامد.
رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران تبادل دانش و تجارب علمی با سایر کشورها، ایجاد تفاهم و همبستگی بین ملت ها و شکستن تحریم ها را هم از دیگر فواید دیپلماسی علمی فرهنگی خواند و اظهار داشت: دیپلماسی علمی فرهنگی می تواند راهی برای شکستن تحریم ها ضد جمهوری اسلامی ایران باشد. این امر از راه همکاری با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی خارجی در زمینه های علمی و فناوری صورت می گیرد.
وی در رابطه با راهبردهای دیپلماسی علمی فرهنگی از منظر امامین انقلاب هم اظهار داشت: امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) راهبردهای گوناگونی را شامل پشتیبانی از فعالیتهای علمی و فرهنگی، تقویت بنیان های علمی و فرهنگی کشور، استفاده از ظرفیتهای نخبگان علمی و فرهنگی، ارتباط با نهادهای علمی و فرهنگی بین المللی و استفاده از ظرفیتهای رسانه ای را برای ارتقای دیپلماسی علمی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران عرضه کرده اند.
اسدی موحد اظهار داشت: اندیشه های امامین انقلاب در حوزه دیپلماسی علمی و فرهنگی، تاثیرات قابل توجهی بر سیاست ها و اقدامات جمهوری اسلامی در این حوزه داشته است و در سالهای اخیر، شاهد گسترش فعالیتهای علمی و فرهنگی ایران در سطح بین المللی بوده ایم.
وی به نقش دیپلماسی علمی در اندیشه امام خمینی هم اشاره نمود و افزود در سالهای اخیر اقدامات گوناگونی در جهت دیپلماسی علمی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.
رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران اعزام دانشجو و استاد به سایر کشورها، برگزاری کنفرانس ها و سمینارهای علمی، انتشار مقالات و کتاب های علمی، همکاری در زمینه های پژوهشی و فناوری و تبادل فیلم، موسیقی و سایر محصولات فرهنگی را در این خصوص برشمرد.
سپس هایک از اساتید دانشکده الهیات دانشگاه اسلوانی با تسلیت شهادت آیت الله رئیسی و همراهان شان اظهار داشت: ملت ایران همواره استوار و قوی در راه دستیابی به اهداف خود حرکت می کند.
وی اضافه کرد: در دو سال قبل نقش رئیس جمهور فقید ایران و وزیر امور خارجه شهید ایران، در ایجاد ثبات در منطقه و کوشش برای ایجاد صلح و آرامش بخصوص در منطقه قفقاز جنوبی ستودنی است و مردم ارمنستان این تلاش ها را فراموش نخواهند کرد.
استاد دانشکده الهیات دانشگاه اسلوانی ضمن اشاره به دستاوردهای فرهنگی و علمی ایران، اظهار داشت: این دستاوردها باوجود فشارهای بین المللی و تحریم ها به دست آمده که برگرفته از نگاه و اندیشه های دینی و سیاسی امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری است.
وی اضافه کرد: امامین انقلاب پیرو آموزه های اسلام و مکتب اهل البیت علیهم السلام هستند و مکتب اهل البیت یکی از عاملهای مهم و موثر در اقتدار و پیروزی و دستاوردهای سیاسی، علمی و فرهنگی در زمینه بین الملل است.
در پایان این مراسم پروفسور آساتوریان رئیس دانشکده شرق شناسی از رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران به علت همکاری و مشارکت در برگزاری مراسم های از این دست سپاس گزاری کرد.
وی از تلاشهای ارزشمند رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایروان برای گسترش روابط فرهنگی بین دو ملت ایران و ارمنستان قدردانی نمود و این گونه مراسم ها را در جهت تعمیق روابط بین دو کشور برشمرد.
رئیس دانشکده شرق شناسی اظهار امیدواری کرد که برای توسعه روابط علمی و فرهنگی بین دو کشور ایران و ارمنستان برگزاری نشست های علمی و تبادلات فرهنگی بین دانشگاه های ایروان و رایزنی فرهنگی تداوم داشته و افزایش یابد.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای به مناسبت سالروز ارتحال امام (ره) ؛ دیپلماسی فرهنگی و علمی از منظر امامین انقلاب در ایروان بررسی گردید بسته هستند Date | 07/06/2024