آیا میهمان خوبی برای زمین هستیم؟

    Home  /  جشن  /  آیا میهمان خوبی برای زمین هستیم؟

آیا میهمان خوبی برای زمین هستیم؟ Image

آیا میهمان خوبی برای زمین هستیم؟

صد کادو: در تقویم رسمی و غیر رسمی، مناسبت های قابل توجهی به موضوعات در رابطه با محیط زیست اشاره دارد که شاید تعدادی از آنها کمتر ملموس باشند، اما روزی با عنوان «زمین پاک» برای هر فردی با هر سطح از تحصیلات و دانش قابل درک است. روزی که خودمان نام گذاری کردیم تا بهانه ای برای توجه به جایی باشد که در آن زندگی می نماییم، اما آیا تنها یک روز برای جلب توجه کافیست؟
به گزارش صد کادو به نقل از ایسنا، همه ما از اولین سالهای ورود به مدرسه این جمله را حفظ کردیم که «زمین سومین و تنها سیاره قابل سکونت منظومه شمسی است.» حتی احیانا روزی را به یاد بیاوریم که در کتاب علوم، تصویر کره زمین که در فاصله نزدیکی از خورشید قرار دارد را با حیرت به دوستانمان نشان دادیم و تعجب کردیم که چطور در این فاصله کم، نمی سوزیم!
آموزشی که البته در سالهای بعد پیشرفته تر شد و در چارچوب کتاب جغرافیا اهتمام کرد تا موضوع هایی نظیر تغییرات اقلیمی، اقیانوس ها، گرمایش زمین و… را به شکل علمی برایمان ترسیم کند. اما آیا هرآنچه که ضروری است درباره ی زمین بدانیم تا بتوانیم امانتدار خوبی باشیم و زمین را با کمترین تغییرات به دست نسل بعدی بسپاریم در این آموزش ها خلاصه می شود؟ نسلی که مبانی علمی در رابطه با جایی که در آن زیست می کند را به شکل نظری یا آموخت یا شبِ امتحان حفظ کرد تا مردود نشود، آیا در عمل هم از نگهداری زمین نمره قابل قبولی می گیرد؟
پاسخ به این سؤال به آسانی نگاه به پیرامونمان است؛ درست همان زمانیکه در دل پیچ و تاب جاده چالوس یا جاده ای فرعی در نقاط کویری کشور، نُت های موسیقی گوشمان را نوازش می کند، چشم هایمان رقصِ پرواز پلاستیک ها در آسمان یا شکوفه های زباله را بر سر شاخه درختان می بینید و در همین لحظه می توانیم فکر نماییم چقدر امانت دار خوبی هستیم؟

هرچند که با آوردن عنوان «زمین» امکان دارد بیشتر افراد به سطح سختی که روی آن زندگی می کنند، فکر کنند اما تصاویر هوایی به خوبی نشان می دهند که دو سوم سیاره ای که در آن زندگی می نماییم را اقیانوس ها تشکیل داده اند که هرچند کمتر، اما این بخش و موجودات آن هم از گزند انسان در امان نبوده اند.

با این وجود آن چه که این سیاره را قابل سکونت کرده وجود اکسیژن است. ماده ای حیاتی که بعضی روزها در ترکیب با سایر آلاینده ها، درصد ناچیزی از آن چه تنفس می نماییم را تشکیل می دهد. روزهایی که شاید آسیبِ آن با محدود کردن فعالیت ها و استفاده از ماسک های N۹۵ برای ما تا حدی قابل جبران باشد، اما آثاری که بر زمین می گذارد دراز مدت خواهد بود.

با وجود تمام اتفاقات طبیعی و غیرطبیعی که طی میلیونها سال قبل در زمین رخ داده است، اما گستره تغییرات لطمه رسان بعد از صنعتی شدن جوامع، افزایش قابل ملاحظه ای داشت. روندی قابل توجه که حتی عده ای از افرادِ عادی را بر آن داشت تا با انجام برخی کارها، بیشتر به فکر جایی باشند که در آن زیست می کنند. کارهایی که شاید اگر فراگیرتر شود، محدود به گروه خاصی نباشد و انجام آنها به زمانی خاص موکول نشود؛ بیشتر به حفظ زمین کمک نماید.
قرار نیست جهت کمک به زمین کار سختی انجام دهیم، در واقع حتی اگر در یک جمع دوستانه این سوال را بپرسیم که «برای کمک به زمین چه کاری انجام داده اید؟» همان پاسخ ها می تواند کمک کننده و ایده دهنده باشند تا یک گام بیشتر برای حفظ زمین برداریم.
«نریختن زباله» نخستین پاسخی است که بیشتر افراد یک جمع از آن تحت عنوان کاری برای زمین یاد می کنند، هرچند به نظر می آید این پاسخ بدیهی ترین وظیفه ای است که هر یک از ما نه تنها در مقابل زمین که در مقابل یکدیگر داریم! پس اگر قرار باشد پا از این اقدام فراتر بگذاریم، بهتر است کاری برای کاهش پسماند نماییم. درصورتیکه نمونه ای از این اقدام را در سالهای اخیر، با تبلیغات صورت گرفته درباره ی کاهش مصرف پلاستیک شاهد بودیم. البته در حالی که برخی افراد با بهانه صرفه جویی در زمان به سمت مصرف ظروف یک بار مصرف رفته اند، احیانا تشویق آنها به استفاده از ظروف عادی سخت باشد، کسانی که حتی برای قانع نشدن این بهانه را می آورند که با استفاده از ظروف یکبارمصرف می توانند به صرفه جویی در مصرف آبی که برای شست وشو استفاده می شود، کمک کنند!
از طرفی برخی در سالهای اخیر به کارهایی مانند جمع آوری زباله و فیلترهای سیگار رو آورده و برای این کار گروههای دوستانه ای می سازند تا به شکل گروهی زباله ها و فیلتر سیگارهای محدوده ای خاص را جمع آوری کنند. کاری که احیانا برگزاری گروهی آن سبب تشویق افراد بیشتری جهت شرکت در این کار مهم شود.
با این وجود اساسا کارهایی که ما می توانیم جهت کمک به زمین انجام دهیم تنها محدود به نریختن زباله نمی گردد. کارهایی که بعضی از آنها نیازی به صرف هزینه و حتی وقت بیشتری ندارد و به مرور می تواند به بخشی از سبک زندگی تبدیل شود؛ بعنوان مثال اگر مقرر است یک روز را در طبیعت بگذرانیم باید خویش را موظف بدانیم که علاوه بر نریختن زباله از ایجاد آلودگی صوتی هم خودداری نماییم.
در نهایت بهتر است بدانیم ما مهمانِ زمین هستیم و باید قدردان میزبانی باشیم که مقرر است بعد از ما نیز پذیرای میهمانان دیگری باشد که آنها هم به آب، خاک و هوای سالم نیاز دارند. پس می توانیم با انجام کارهایی ساده مانند آن چه که تابحال گفته شد و یا پرهیز از اسراف، حفاظت از پوشش گیاهی، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و… در نقش مهمانی دوست داشتنی ظاهر شویم.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای آیا میهمان خوبی برای زمین هستیم؟ بسته هستند Date | 23/04/2024