تغییر کتاب های درسی از اولویت های مهم نقشه جامع تمدن اسلامی

    Home  /  جشن  /  تغییر کتاب های درسی از اولویت های مهم نقشه جامع تمدن اسلامی

تغییر کتاب های درسی از اولویت های مهم نقشه جامع تمدن اسلامی Image

تغییر کتاب های درسی از اولویت های مهم نقشه جامع تمدن اسلامی

به گزارش صد کادو، دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی اظهار داشت: یکی از پیشنهادهای مشخص در نقشه جامع تمدن اسلامی با قید فوریت اینست که ما حتما برویم کتاب های درسی جدید را در مدارس آموزش دهیم.

به گزارش صد کادو به نقل از مهر، برنامه گفتگوی ویژه خبری شنبه بیست و یکم بهمن ماه ۱۴۰۲ میزبان حجت الاسلام علی کشوری دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی در استودیو شبکه خبر و مجید مطهری نژاد استاد دانشگاه به صورت ارتباط تصویری بود.
مقدمه مجری: فردا چهل و پنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران است. مسیر انقلاب اسلامی مطرح می شود رسیدن به نقطه مطلوب تمدن اسلامی است. امروز همان گونه که در خبرها داشتیم در جهت تداوم بخشی به پیشرفت های انقلاب اسلامی، نشست استماع نقشه جامع تمدن اسلامی برگزار گردید. در برنامه امشب با حجت الاسلام علی کشوری دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی به مرور بعضی از این دستاوردها و محتوای نقشه جامع تمدن اسلامی بپردازیم و به این سوالات پاسخ دهیم که لزوم فهم تمدنی از انقلاب اسلامی چیست، انقلاب اسلامی مردم ایران بعد از چهل و پنج سال چه فاصله ای با این نقطه مطلوب دارد؟ در آستانه یوم الله بیست و دوی بهمن هستیم. این ایام را به شما تبریک عرض می نماییم. لحظات پایانی ما با بینندگان شبکه یک هست، اجازه می خواهم که از بینندگان ارجمند شبکه یک خداحافظی می نماییم، اگر تمایل دارید به این برنامه که نقشه جامع تمدن اسلامی می پردازد و به کم و کیف نقطه مطلوب بپردازیم از راه شبکه خبر همراه ما بمانید.
سوال: آقای کشوری در ابتدا بفرمایید ماهیتاً نقشه جامع تمدن اسلامی چیست و چه حوزه هایی را در برمی گیرد؟
کشوری: از صدا و سیمای جمهوری اسلامی خیلی تشکر دارم برای اینکه پس از مدت ها به این پرسش خیلی مهم پرداختند، همان جوری که جنابعالی فرمودید افق آینده جمهوری مبارک اسلامی ما دستیابی به نقشه نوین تمدن اسلامی است و رهبران انقلاب ما نقطه غایی حرکت ما را دستیابی به نقشه نوین تمدن اسلامی تعریف کردند و ما باید با این شاخص و شاغول حرکت های خودمان را تنظیم نماییم و به آن سمت حرکت بکنیم بنابراین ما برای اینکه هدف تمدن سازی گم نشود و خدای نکرده توسط برخی از مسئولین، توسط برخی از نخبگان اشتباه گرفته نشود، با اهداف دیگری مثل اهدافی که در سند توسعه پایدار بیست سی مطرح گردیده است با کمک مجموعه ای از جریان های تمدنی در شهر قم یک نقشه ای را برای تسهیل حرکت و تسریع حرکت نظام مبارک جمهوری اسلامی به سمت هدف متعالی تمدن اسلامی تعریف کردیم. امروز در محل سرچشمه تهران مجموعه ای از نخبگان، از جریان های مختلف تمدنی مجمع شده اند و در محضر این نخبگان عزیز کشورمان ما محورهای اصلی نقشه جامع تمدن اسلامی را بررسی کردیم. مشخصاً این نقشه جامع تمدن اسلامی به سه تا سوال مهم در حوزه تمدن سازی پاسخ می دهد. سوال اول اینست که برای دست یابی به نقشه جامع تمدن اسلامی از روش تحقیق پوزیتیویستی استفاده بکنیم یا باید یک روش تحقیقی جدیدی در حوزه مطالعات اجتماعی خودمان به کارگیری بکنیم. من نمی خواهم به این پرسش به نحو تفصیلی بپردازم جان این در جلسات نخبگانی هست ولی فقط اشاره می نماییم ما در حوزه علمیه قم معتقد هستیم اجبار اول برای دستیابی به نقشه جامع تمدن اسلامی داشتن یک روش تحقیق جدید است، روش تحقیق های پوزیتیویستی معادلاتی را تولید کرد که پس از تمدن مدرنیته تجربه خودشان را پس دادند، ازاین رو ما نیاز داریم که روش مطالعه ارتقا و تکامل بدهیم، روش مطالعه نیاز دارد به این یک عقلانیت عمیق تری در آن درج بشود، بنابراین ایده روش تحقیق مبتنی بر اشراف را در حوزه علمیه قم به همه دانشگاه های کشور خودمان در درجه اول و به دانشگاه های منطقه مقاومت پیشنهاد کردیم در درجه دوم.
سوال: این روش تحقیق آیا متناسب با روش تحقیق در دانشگاه ها است یا مغایر با آنها است؟
کشوری: همان گونه که عرض کردم روش تحقیق های فعلی منجر گردیده است به تولید یک معادلاتی که هم اکنون آن معادلات اجرای آن زندگی به چالش کشیده است؛ ازاین رو در نقد روش های فکری، روش تحقیق های فعلی، این روش تحقیق جدید مطرح می شود و در واقع این روش تحقیق به ما کمک می نماید عقلانیت مطرح در آیات و روایات را استخراج بکنیم و در همه حوزه های زندگی به کار ببندیم. خوب حالا یک سوال هست که، سوال دیگری که نقشه جامع تمدن اسلامی مطرح است که باز من این سوال را هم خیلی خلاصه به آن جواب می دهم، اینست که حوزه های اصلی تمدن سازی کدام است، اگر یک مسوولی در جمهوری اسلامی، یک نماینده مجلسی، یک وزیر بخواهد تمدنی فکر بکند، دقیقا باید روی چه حوزه هایی تمرکز بکند، نقشه جامع تمدن اسلامی به ما می گوید حداقل ۹ گروه مسئله باید مورد توجه قرار بگیرد تا ما به سمت تمدن اسلامی حرکت بکنیم.
سوال: چه مسایلی مثلاً؟
کشوری: مسایلی در حوزه امامت و مدیریت، در حوزه علم و فلسفه علم و طبقه بندی دانش، در حوزه مکاسب و تجارت و شغل، در حوزه نظم و تعیین وقت، در حوزه بیان، شعر و ادبیات و حوزه های دیگری که در این نقشه راه وجود دارد. پس سوال دومی که در نقشه جامع تمدن اسلامی به نحو تفصیلی به آن پاسخ داده شده است و من فقط به آن اشاره می نماییم اینست که به صورت روشن برای نخستین بار شاید ۹ تا حوزه تمدنی مطالعات تفصیلی را در مورد آن انجام داده است و به نخبگان دانشگاهی و حوزوی و اجرایی کشور و همه مردم ایران پیشنهاد داده است، پس از مطالعه این محور دوم در نقشه جامع تمدن اسلامی مخاطب ما به این نتیجه می رسد که باید در این زمینه های تمدنی فعالیت بکند و آن حالت کلی گویی که راجع به تمدن اسلامی در ذهن ها بود شکسته می شود، همان گونه که من عرض کردم از نظر نقشه جامع تمدن اسلامی که در حوزه علمیه قم نوشته شده است ۹ گروه مسئله برای تمدن سازی باید مورد توجه همه نخبگان و مردم و مسئولین قرار بگیرد.
سوال: پیش از این که به ۹ محور یا پاسخ سوال دوم بپردازیم بفرمایید آن کلی گویی چه بوده است که هم اکنون دارید آنها را کنار می زند؟
کشوری: متأسفانه بعضی ها وقتی راجع به انقلاب اسلامی فکر می کنند تمام تفکرشان در یک ساعت سخنرانی خلاصه می شود و ایده های شأن ایده هایی نیست که بتواند حوزه های مختلف زندگی را پاسخ بدهد، ما به این جریان ها اصطلاحاً می گوییم جریان های کلی گو و جریان هایی که شعار می دهند. یکی از تأکیدات نقشه جامع تمدن اسلامی این بوده است از شعار دادن و کلی گویی فاصله بگیرد و واقعاً بتواند یک نقشه کاربردی و عملیاتی را در اختیار نخبگان قرار بدهد، حالا یکی از مصادیق این کاربردی بودن اینست که باید دقیقا حوزه های تمدنی معلوم بشوند، حوزه های تمدنی از نظر ما ۹ گروه مسئله است، که آغازش مسئله مدیریت و امامت و سیاست است و آخرین گروه از مسایل تمدنی هم، مسئله پدافند غیر عامل و امنیت و نفی سبیل است. در مجموع در یک جمله من اگر بخواهم بگویم این ۹ گروه مسئله تا هم اکنون صد نظریه فقهی در مورد آن ساخته شده است که هم اکنون کتاب های و گزارش ها و جزوات آن در دسترس می باشد، پس ازاین رو حداقل حرفی که ما می توانیم در مورد نقشه جامع تمدن اسلامی بزنیم اینست که تعریف و تصویر و تصمیم جدیدی در صد حوزه تمدنی ارائه داده است که این صد حوزه البته در یک تقسیم بندی کلان به ۹ گروه مسئله تقسیم می شود.
سوال: قدری راجع به خود این نظریه های فقهی توضیح بفرمایید که دقیقا چه اتفاقی می خواهد بیافتد، متناسب با این نظریه ها آیا نظریه های جدیدی استحصال و استخراج شده است و متناسب با آنها ریل گذاری می خواهد بشود در این نقشه؟
کشوری: سوال سوم ما پاسخ سوال جنابعالی است یعنی درست است ما نقشه جامع تمدن اسلامی ۹ گروه مسئله و صد مسئله فقهی را مطرح کردیم ولی دوازده تا از این مسایل برای ما با قید فوریت مطرح است و دارای اولویت فراوانی هستند من اگر قدری از این مسایل را خدمت شما توضیح بدهم یک مقدار محتوای مطرح در نقشه جامع تمدن اسلامی برای شنوندگان و بینندگان فرهیخته شما بازتر می شود و ملموس تر می شود ببینید همان طوری که عرض کردم از آن صد تا مسئله ای که در نقشه جامع تمدن اسلامی پیشبینی کردیم و معتقدیم همه شأن مهم هستند برای دستیابی به تمدن اسلامی دوازده تا خیلی اولویت دارد، مثلا فرض بفرمایید ما معتقدیم برای دستیابی به تمدن اسلامی باید تحول در تقسیمات شهری اتفاق بیافتد. در تمدن اسلامی تقسیمات شهری بزرگ قابل قبول نیست و ما حتما باید تقسیمات شهری کوچک را بپذیریم. مثلا هم اکنون اگر شما شهر تهران را بررسی بکنید مسئولین شهری، شهر تهران را تقسیم کردند به حدود به سی تا منطقه یعنی در واقع تقسیمات بزرگ شهری را پذیرفتند، ماد فکر می نماییم وقتی در تقسیمات شهری، تقسیمات بزرگ به پذیرش می رسد هم هزینه های اداری شهر بالا می رود، هم خدمات حاکمیت به مردم کاهشی می شود. اما اگر به جای تقسیمات شهری بزرگ برویم به سمت پذیرش تقسیمات شهری کوچک، مراد من هم از تقسیمات شهری کوچک محله است، مفهوم محله است، مثلا فرض بکنید بنا بر مطالعاتی که ما در سال نود و پنج در شهر تهران انجام دادیم. با عنایت به شرایط فعلی شهر تهران، شهر تهران تقسیم شود به هزار محله شهری و کارکردهای زندگی محله ای در این محلات زنده بشود و برای آن برنامه ریزی شود.
سوال: چه تفاوتی است با آنچه هم اکنون است با آن نقشه ای که شما ملاحظه کردید؟
کشوری: به اصطلاح سمبلیک به مسئله محله محوری پرداخته می شود.
سوال: می خواهم بدانم چه مشخصه ای دارد آنچه که در ذهن شما و در ذهن این نقشه است اگر بیاید و تقسیم بشود به هزار محله چه اتفاقی برای مردم می افتد و چه تفاوتی با آنچه هم اکنون هست رخ می دهد؟
کشوری: وقتی تقسیمات شهری را کوچک می کنید نخستین اتفاقی که می افتد اینست که می توانید سطح ارائه خدمات به مردم را بالا ببرید و می توانید خود مردم را در حل مسایل خودشان مشارکت بدهید شما می دانید نخبگانی که این برنامه را استماع می فرمایند آنها می دانند شعار اصلی انقلاب اسلامی مردمی کردن امور است.
من سوالم اینست که آیا در تقسیمات شهری بزرگ ما می توانیم اداره امور را به خودشان واگذار بکنیم یا نه بعنوان یک پیش نیاز برای مردمی کردن امور باید حتما تقسیمات شهری کوچک را بپذیریم.
سوال: موافقید مصداقی و با دو تا مثال برویم جلو شما بعنوان مثال بفرمایید مردم چطور محله خودشان را اداره بکنند، یعنی آن توان، تخصص و امکان فراهم هست، آیا شدنی هست یا نه؟
کشوری: ببینید بنا بر همان مطالعاتی که ما در سال نود و پنج انجام دادیم در گام اول محله محوری و ایجاد تقسیمات شهری کوچک ما تلاش می نماییم چهار نوع خدمت را در خود محلات به مردم ارائه بدهیم تا زندگی محله ای رونق بیشتری بگیرد، یکی از آن خدمات اینست که تعلیم و تعلم و آموزش بیاید به صورت محله ای ارائه بشود.
در حالیکه هم اکنون شما می دانید طبق قوانین آموزش وپرورش مدارس توزیعش منطقه محور است و خیلی از برای دریافت خدمات آموزش وپرورش مجبور هستند سفرهای درون شهری را بروند، حالا اگر شما می خواهید ماهیت محله ای را تقویت بکنید، یکی از مصادیق آن اینست که به پدیده آموزش وپرورش در محله فکر بکنید و این خدمت را تلاش بکنید درون محلات ارائه بدهید. یکی دیگر از آن بحث هایی که مسئله را مصداقی تر می کند اینست که ما به پدیده تفریح خانگی و تفریح محله محور فکر می نماییم. شما می دانید یک احتیاج به تفریح نیاز بسیار اهمیت دارد در سبد نیازها، ولی هم اکنون در در محلات شهری و در مجتمع های آپارتمانی ما این احتیاج به مردم ارائه نمی دهیم، معمولا پدیده تعریف تفریح در شهر و در منطقه شهری مبحث برنامه ریزی است و نه تعریف تفریح در محلات حالا پس یکی از آن فرق هایی که نقشه جامع تمدن اسلامی خیلی مورد تاکید است اینست که ما فکر می نماییم که ما باید تقسیمات شهری را کوچک نماییم تا بتوانیم در درون محلات مردم را بیشتر مشارکت بدهیم در امور خودشان و سطح ارائه خدمات به مردم بیشتر بکنیم. این یک حوزه است.
سوال: حالا از مصداق ها و مثال ها عبور بکنیم، چون ما سوالات دیگری داریم می خواهم این را بفرمایید که آنچه که در این دوازده اولویت شما دیدید از آن صد اولویت مهمی که در این نقشه احصا شده است، چقدر کمک می نماید ما را رساندن به آن جایی که مطلوب انقلاب مردم است و مردم را می تواند راضی نگه دارد؟
کشوری: ببینید هم اکنون حالا من اگر برنامه شما را مغتنم بشمارم و بخواهم صریح صحبت بکنیم یکی از دستگاه هایی که مردم بسیاری از آن ناراضی هستند، دستگاه مدیریت شهری است یعنی مجموعه خدماتی که دستگاههای مدیریت شهری به مردم ارائه می دهد اولاً محدود است یعنی هفت – هشت خدمت است که شهرداری ها و دستگاههای مدیریت شهری به مردم ارائه می کنند، بعد هم این را به شکل خاصی ارائه می کنند که مردم معمولا گرفتار مشکل می شوند البته من عذرخواهی می کنم از صراحتم ولی یک حقیقت هست، حالا شما فرض کنید که مدیریت محله محوری در کشور ما جدی بشود که فعالیتهای خیلی خوبی در این زمینه انجام شده است شما با پدیده مدیریت غیر متمرکز روبرو هستید و می توانید سطح ارائه خدمات را در محلات ارتقا بدهید همان جور که من مثال زدم هم اکنون ببینید مردم شریف تهران اگر بخواهندیک واحد تفریح دریافت نمایند باید آخر هفته ها کوچ بکنند به شمال، در خود شهر تفریح متنابهی وجود ندارد، حالا اگر آن ایده محله محوری اتفاق بیافتد و کارکردهای محله ای زنده بشود یکی از فواید آن اینست که مردم دریافت تفریح شأن به صورت روزانه است و باکیفیت بالاتری و فقط مختص به آخر هفته نیست؛ ازاین رو ما اگر محله محوری را ایجاد بکنیم، سطح خدمات حاکمیت را در واقع توانستیم به مردم ارتقا بدهیم و این خدمت را تلاش کنید درون محلات ارائه بدهید این یکی دیگر از بحث هایی که مسئله را مصداقی تر می کند اینست که ما به پدیده تفریح خانگی و تفریح محله محور فکر می نماییم شما می دانید احتیاج به تفریح یک نیاز بسیار مهم در سبد نیازها است ولی هم اکنون در محلات شهری و در مجتمع های آپارتمانی ما این نیاز را به مردم ارائه نمی دهیم معمولا پدیده تعریف تفریح در شهر و در منطقه شهری مبحث برنامه ریزی است و نه تعریف تفریح در محلات، حالا پس یکی از آن فرق هایی که در نقشه جامعه تمدن اسلامی خیلی مورد تاکید است اینست که ما فکر می نماییم باید تقسیمات شهری را کوچک نماییم تا بتوانیم در درون محلات مردم را بیشتر مشارکت دهیم در امور خودشان و سطح ارائه خدمات را به مردم بیشتر نماییم این یک حوزه است.
سوال: حالا از مصداق ها و مثال ها عبور نماییم، این را بفرمایید که آنچه در این دوازده اولویت شما دیدید از آن صد اولویت مهمی که در این نقشه احصاء شده چقدر کمک می نماید ما را رساندن به آن جایی که مطلوب انقلاب مردم است و مردم را می تواند راضی نگه دارد؟
کشوری: اگر بخواهم صریح صحبت کنم یکی از دستگاه هایی که مردم بسیاری از آن ناراضی هستند دستگاه مدیریت شهری است یعنی مجموعه خدماتی که دستگاههای مدیریت شهری به مردم ارائه می دهد اولاً محدود است حدود هر هشت خدمت است که شهرداری ها و دستگاههای مدیریت شهری به مردم ارائه می کنند بعد هم این را به شکل خاصی ارائه می کنند که مردم معمولا گرفتار مشکل می شوند البته من عذرخواهی می کنم از صراحتم ولی به هر حال یک حقیقت است، حالا اگر شما فرض کنید مدیریت محله محوری در کشور ما جدی شود که فعالیتهای خیلی خوبی هم در این زمینه انجام شده شما با پدیده مدیریت غیرمتمرکز روبرو هستید و می توانید سطح خدمات را در محلات ارتقا دهید همانطور که من مثال زدم هم اکنون ببینید مردم شریف تهران اگر بخواهند تفریح دریافت نمایند باید آخر هفته ها به شمال کوچ کنند در خود شهر تفریح معتنابهی وجود ندارد حالا اگر آن ایده محله محوری اتفاق بیفتد و کارکردهای محله ای زنده شود یکی از فوایدش اینست که مردم دریافت تفریحشان به صورت روزانه است و باکیفیت بالاتر و فقط مختص به آخر هفته نیست ازاین رو ما اگر محله محوری را ایجاد نماییم سطح خدمات حاکمیت را در واقع توانسته ایم به مردم ارتقا دهیم.
سوال: آقای مطهری نژاد میهمان دیگری هستند از استادان دانشگاه به صورت تلفنی با ایشان ارتباطمان برقرار است، سلام بر شما بفرمایید که نگاه تمدنی به انقلاب اسلامی اساساً چیست و به چه معنایی تفسیر می شود؟
مطهری نژاد: سلام بر شما و عرض تبریک این ایام مبارک، مبحث نگاه تمدنی وقتی طرح مسئله می شود در نگاه تمدنی اصلی ترین مفهومی که وجود دارد ما فرهنگ و تمدن را در واقع نمودار آفرینش و سازش تعریف می نماییم یک جامعه و یک نظام فرهنگی عمیق در تمامی ایام و ادوار زندگی اجتماعی خودش یک فضای آفرینش را شکل می دهد در زمینه های مختلف زیست اجتماعی و این آفرینش ها به مرور در یک فضای انباشته تبدیل می شود به یک نظام برجسته تمدنی، وقتی بنا است یک تمدن شکل بگیرد غالباً برای شکل گیری تمدن ها، سه مرحله مهم و برجسته مورد توجه قرار می گیرد یک واقعه و پدیده بزرگی باید در ابتدا شکل بگیرد که غالباً این پدیده را تحت عنوان خلق اول تمدنی تعریف می کنند و مثل خود انقلاب اسلامی، انقلاب اسلامی بعنوان خلق اول تمدنی قابل تعریف است، لایه دوم تعلق هویتی یک جامعه است به این پدیده بزرگ تمدنی که در صورت بندی خلق اول تمدنی شکل گرفته و ما می بینیم در فضای انقلاب اسلامی جامعه به صورت حداکثری در یک فضای رفراندوم آری به جمهوری اسلامی می آید و این تعلق هویتی اش را نه تنها در آن فضای انتخابات، که در همه ادوار فضای پس از انقلاب اسلامی دوران بعد از انقلاب اسلامی این فضای تعلق خودش را به این پدیده اول تمدنی و خلق اول تمدنی بروز می دهد و لایه سوم که مهم ترین اتفاق است و در واقع تحت عنوان خلق دوم تمدنی مطرح می شود و وقتی شما دارید بحث بینش تمدنی به انقلاب اسلامی را مطرح می کنید که این لایه است آن پیوست های استمرار، ماندگاری و رشد و نمو این پدیده نخستین تمدنی است که باید توسط آن جامعه در فضای به سمت آینده شکل بگیرد، ما وقتی صحبت از انقلاب اسلامی می نماییم واقعاً همه گذاره های یک تمدن بزرگ را بر شکل گیری انقلاب، در تعلق جامعه ایرانی به انقلاب و بلکه فراتر از جامعه ایرانی، جهان اسلام خیلی از مسلمانان جهان اسلام و بلکه در سطح جهانی خیلی از مردم مستضعف جهان در این فضا این تعلق هویتی را به انقلاب اسلامی داشتند و وقتی صحبت از بینش تمدنی می نماییم این نگاه در واقع مسیر ما را به سمت آینده انقلاب اسلامی و اینکه در راه آینده انقلاب باید چگونه این پیوست های بزرگ و ماندگار تمدنی انقلاب شکل بگیرد و می بینیم که بیشترین هجمه ها و خدشه هایی که در مورد انقلاب شکل می گیرد در این لایه سوم است یعنی مبحث تهاجم فرهنگی و همه هجمه ها و مسئله ها و فتنه هایی که برضد انقلاب اسلامی شکل می گیرد در واقع برای اینست که این پیوست های استمرار و ماندگاری شکل نگیرد، جامعه آن نظام اعتماد و باورمندی و تعلق هویتی اش را در تغییرات نسلی نتواند حفظ کند و ازاین رو انقلاب گرفتار افول شود و آن نگاه تمدنی گرفتار افول شود.
سوال: ممنون از شما، آقای کشوری بفرمایید چقدر خود این نقشه می تواند کمک نماید که ما به آن نقطه مطلوب برسیم، چقدر این مورد در نقشه دیده شده است؟
کشوری: این دوازده تحول در واقع ۱۲ ریل هستند ما را به سمت تمدن اسلامی حرکت می دهند، غیر از آن محور اولی که من عرض کردم ما نیاز داریم به اینکه تقسیمات شهری کوچک داشته باشیم به جای تقسیمات شهری بزرگ، یک محور دوم راه گشای دیگری در نقشه جامع تمدن اسلامی وجود دارد و آن عبارت از اینست که ما باید خانه های حیات دار به جای مجتمع های آپارتمانی برای مردم بسازیم، خانه حیات دار یعنی تفریح بیشتر، یعنی حریم خصوصی بیشتر، یعنی تربیت فرزندان به شکل بهتر، یعنی تولید زباله کمتر و ده ها فایده دیگر، ازاین رو ببینید دقیقا در این اولویت های تمدنی ما روی مسایل کاربردی راهگشا دست گذاشتیم، هم اکنون استحضار دارید در دولت فعلی خوشبختانه برخی از مسئولین دولت فعلی استماع کردند این بحث ها را از حوزه علمیه قم و هم اکنون تقریبا طبق بعضی از آمارها ده درصد ساخت و سازهای کشور طبق الگوی خانه های حیات دار در جریان است پس ببینید مسئله های نقشه جامع تمدن اسلامی هر کدامشان به شکلی حل مشکل می کنند.
“پخش فرمایشات رهبری”
سوال: آقای کشوری سایر اولویت هایی که در این نقشه دیده شده را تیتروار بفرمایید و اگر توضیحی راجع به آنها ضروری است بفرمایید.
کشوری: سومین اولویتی که ما در نقشه جامع تمدن اسلامی به مسئولین پیشنهاد کردیم تغییر کتب درسی کشور است، شما استحضار دارید بین ۱۲ هزار تا ۱۶ هزار ساعت فرزندان ما در مدارس فعلی تحصیل می کنند ولی خیلی از اطلاعات در رابطه با زندگی را یاد نمی گیرند بنابراین یکی از پیشنهادهای مشخص در این نقشه جامع با قید فوریت اینست که ما حتما برویم کتاب های درسی جدید را در مدارس آموزش دهیم مثلا ما پیشنهاد دادیم که کتاب جلوگیری از بیماری یک، جلوگیری از بیماری دو، جلوگیری از بیماری سه در طول دوران تحصیل آموزش داده شود تا انسان ها اطلاعاتشان در مورد سلامت بدنشان ارتقا پیدا کند و کمتر مریض شوند، تغییر کتب درسی مصادیق دیگری هم دارد. مثال دیگری اگر بخواهم بزنم در این فوریت ها و اولویت هایی که در نقشه جامع تمدن اسلامی مطرح است تحول در نظام سلامت کشور است، من ضمن اینکه از راه برنامه شما از خدمات وزارت محترم بهداشت و اطبا عزیز کشورمان تشکر می کنم باید این نکته را با صراحت عرض کنم که در کشور ایران برنامه ریزی برای جلوگیری از بیماری در حد مطلوبی نیست و ما بیشتر برنامه ریزی های حوزه سلامتمان به تولید دارو و ساخت بیمارستان اختصاص دارد البته من آنها را لازم می دانم و آن کارها باید صورت گیرد ولی مهم تر از آنها اینست که ما وزارت بهداشت پیشگیرانه از بیماری را طراحی نماییم هر وقت دیدید که دستگاه سلامت کشور مثلا از بین ده تا خبر حوزه سلامت هشت مورد از آن در ارتباط با حوزه پیشگیری بود ما داریم به سمت تمدن اسلامی حرکت می نماییم حالا اینکه چگونه می شود جلوگیری از بیماری را ایجاد کرد من ضمن اینکه به همه دوستان وزارت بهداشت احترام می گذارم ولی من معتقد هستم تدریس آیات و روایات در رابطه با جلوگیری از بیماری یگانه نسخه دستیابی به جلوگیری از بیماری در جهان است اگر ما بتوانیم یک همکاری ویژه ای را بین حوزه علمیه قم و وزارت بهداشت تعریف نماییم، ما به سوالات دوستان در وزارت بهداشت پاسخ دهیم و دوستان هم نظرات ائمه شیعه را، نظرات امام صادق (ع) را در حوزه جلوگیری از بیماری استماع کنند ما توانسته ایم در این زمینه هم به سمت تمدن اسلامی حرکت نماییم، هشت تحول فوریت دار دیگر است که به نظرم خوب است که مثلا به کتاب ها و جزواتی که در این زمینه نوشته شده دوستان و نخبگان را ارجاع دهیم ولی ببینید از آن صد مسئله ای که من عرض کردم برای دستیابی به تمدن اسلامی نیاز داریم چهار تا از آنها خیلی فوریت دارد، تحول در تقسیمات شهری، تحول در الگوی ساخت مسکن، تحول در الگوی دستیابی جلوگیری از بیماری و تحول در کتب درسی، یک جمله آخری هم به مردم خوبمان عرض کنم، مجموعه مطالعات منجر به تولید این نقشه کاربردی بیشتر از دو دهه بوده در حوزه علمیه قم و با کمک مجموعه های مختلفی از جریان های تمدنی این نوشته شده ازاین رو عرض بنده اینست که مطالعه یک کار پژوهشی مسئله محور کاربردی که حدود مثلا بیشتر از دو دهه طول کشیده نزدیک به شش ماه وقت احتیاج دارد من از همین جا از مسئولین دولت محترم جمهوری اسلامی خصوصاً سازمان محترم برنامه و بودجه تقاضا می کنم زمینه گفت وگوهای تفصیلی در مورد نقشه جامع تمدن اسلامی را در سازمان متبوع خودشان آماده کنند تا بتوانیم در دهه های آینده مشکل مردم ایران را بهتر از وضعیت فعلی حل نماییم.
سوال: ما هم در رسانه ملی این آمادگی را داریم برای تبیین بیشتر این نقشه جامع تمدنی اسلامی در خدمت شما و همکاران عزیزتان باشیم، فردا ۲۲ بهمن است جمله پایانی شما را می شنویم.
کشوری: به نظر من این ۲۲ بهمن تفاوت های خاصی با ۲۲ بهمن های گذشته دارد و آن تفاوت عبارت از اینست که استکبار جهانی برای مردم ایران و در مجموع برای مستضعفان جهان چنگ و دندان دارد نشان داده است داستان غزه و این بمب ها و این بیرحمی ها اگر مردم ایران با آن مقابله جدی نکنند قابل سرایت است به سمت همه کشورهای منطقه بنابراین یک راهکار کم هزینه برای اینکه ما دشمن را فردا از خودمان برای یک سال لااقل دور نماییم حضور در این راهپیمایی ۲۲ بهمن است. امیدوارم انقلاب اسلامی با گسترش گفت وگوهای تمدنی در چهل سال دوم حیات خودش با سرعت بیشتری به سمت تمدن نوین اسلامی حرکت نماید.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای تغییر کتاب های درسی از اولویت های مهم نقشه جامع تمدن اسلامی بسته هستند Date | 17/02/2024