امامی مطرح كرد؛ مختومقلی فراغی عامل وحدت ایران و ترکمنستان است

    Home  /  جشن  /  امامی مطرح كرد؛ مختومقلی فراغی عامل وحدت ایران و ترکمنستان است

امامی مطرح كرد؛ مختومقلی فراغی عامل وحدت ایران و ترکمنستان است Image

امامی مطرح كرد؛ مختومقلی فراغی عامل وحدت ایران و ترکمنستان است

به گزارش صد کادو، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور اظهار داشت: جهان ذهن و معنا و حیات طیبه مختومقلی ایران و ترکمنستان را به یکدیگر پیوند داده است.

به گزارش صد کادو به نقل از مهر، آئین بزرگداشت «مختومقلی فراغی» عارف و شاعر نامدار ایرانی – ترکمنی توسط انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، در آستانه مبعث پیامبراعظم (ص)، با حضور تعدادی از استادان و علاقمندان و همینطور برخی چهره های بین المللی، با قرائت پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار اجتماعات شهید مطهری (ره) انجمن برگزار گردید.
محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در شروع این رویداد اظهار داشت: بزرگداشت مختومقلی فراغی بعنوان یکی از مفاخر برجسته ایران فرهنگی و از مواریث مشترک، عاملی برای پیوند عمیق فرهنگی میان دو ملت ایران و ترکمنستان است، چون که مفاخر و مشاهیر علمی و فرهنگی یکی از مهم ترین عوامل ایجاد وحدت و همدلی میان ملت ها و فرهنگ ها هستند.
شالویی اضافه کرد: مختومقلی فراغی بعنوان یک شاعر مسلمان، با شعر و اندیشه خویش جهان بشریت را به وحدت فرا می خواند، چون که اشعار او سرشار از معنویت و فضیلت است.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: عرفان و معنویت موجود در شعر مختومقلی، تاثیر قابل توجهی در بسط و گسترش آرامش و صلح در جهان ما فراهم آورده است؛ چیزی که همواره احتیاج به آن در دنیای پرتلاطم امروز بیشتر از پیش مورد نیاز همه ابنای بشر است.
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در انتها اظهار داشت: انجمن در تلاش است که در آینده نزدیک با همکاری کشور دوست، ترکمنستان، دو رویداد ملی و بین المللی بزرگداشت مختومقلی فراغی، بعنوان میراث مشترک فرهنگی و عرفانی میان کشور را در سطح وسیع تر و با برنامه های متنوع برگزار نماید.
مختومقلی؛ نماد صلح و نوع دوستی
در ادامه این رویداد علی رهبر رئیس خانه فرهنگ ترکمن به ایراد سخن پرداخت و اظهار داشت: مفاخر و مشاهیر، یکی از مهم ترین نمودهای فرهنگ کشورها هستند که اندیشه و آثار آنان موجبات همگرایی مردم و جوامع را فراهم آورده است.
وی اضافه کرد: خیلی از مفاخر خاصه آنان که در قلمرو تمدن ایرانِ فرهنگی حضور دارند، حتی با گسست مرزهای جفرافیاییِ سیاسی، پیوند خود را با جهان پارسی زبان حفظ نموده اند و اندیشه آنان از گذشته تا امروز، مهم ترین عامل برای پیوند و یکدلی میان ملت ها است.
رئیس خانه فرهنگ ترکمن اظهار داشت: یکی از مفاخرِ برجسته تمدن ایرانی، مختومقلی فراغی است که معرفت دینی و ادبی در اشعار او موج می زند و رهاورد این شعر و اندیشه از گذشته تا امروز، صلح، محبت و نوع دوستی بوده است.
مختومقلی فراغی؛ عامل وحدت ایران و ترکمنستان
سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، هم در ادامه این مراسم اظهار داشت: تحمیدیه های مختومقلی فراغی از پیامبر اکرم (ص) بسیار ستودنی و عامل وحدت و تقریب مسلمانان است. این شخصیت مهم و تأثیرگذار ظرفیتهای فراوانی دارد که باید به بهترین شکل ممکن از آن استفاده گردد.
وی اضافه کرد: جهان ذهن و معنا و حیات طیبه مختومقلی است که ایران و ترکمنستان را به یکدیگر پیوند داده است و شرایط صلح و دوستی و روابط عمیق فرهنگی میان ایران و جهان پارسی زبان، خاصه با کشور ترکمنستان را فراهم آورده است.
در ادامه این آئین «ابا ایشان محمدی» از نوادگان مختومقلی فراغی طی سخنان کوتاهی به جایگاه و اهمیت این شاعر و عارف بزرگ نزد ترکمن ها اشاره نمود و از اقدام انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و سایر دستندرکاران برگزاری این رویداد تقدیر نمود.
گسترش میراث خلاقِ مختومقلی فراغی
سپس سردار کوآتنیازوف وابسته فرهنگی سفارت ترکمنستان در تهران به ایراد سخن پرداخت و اظهار داشت: ۳۲ سال از شروع برقراری روابط دیپلماتیک بین ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران می گذرد، از آن زمان تابحال روابط دو کشور در همه زمینه ها همچون سیاسی- دیپلماتیک، تجاری- اقتصادی، فرهنگی- بشردوستانه و سایر امور به صورت پیوسته، توسعه و بهبود یافته است.
وی اضافه کرد: در واقع رویداد امروز با هدف گسترش میراث خلاق کلاسیک مختومقلی فراغی که وارد گنجینه طلایی ادبیات جهان شده است، در قالب همکاریهای فرهنگی – بشردوستانه بین دو کشور به جامعه جهانی، برگزار شده است.
وابسته فرهنگی سفارت ترکمنستان در تهران اظهار داشت: به منظور تقویت و تحکیم روابط دوستانه بین کشورهای دوست و همسایه، در مجموعه فرهنگی پارک مختومقلی فراغی که در ترکمنستان درحال ساخت است و مقرر است بزودی افتتاح شود، مجسمه شخصیت های مشهور کشورهای همسایه هم در این مکان قرار داده می شود. در همین راستا مقرر است مجسمه حافظ شیرازی در این پارک نصب گردد.
ناصرقلی سارلی استاد دانشگاه و نویسنده ترکمن آخرین سخنران این آئین بود. وی اظهار داشت: اشعار مختومقلی فراغی فقط به لحاظ زبان با اشعار حافظ و سعدی و مولانا تفاوت می کند، اما به لحاظ معنا، جمله این بزرگان از منبع عظیم تمدن

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای امامی مطرح كرد؛ مختومقلی فراغی عامل وحدت ایران و ترکمنستان است بسته هستند Date | 13/02/2024

categories & tags