جگر وز کبابی پرطرفدار در غرب ایران

    Home  /  جشن  /  جگر وز کبابی پرطرفدار در غرب ایران

جگر وز کبابی پرطرفدار در غرب ایران Image

جگر وز کبابی پرطرفدار در غرب ایران

به گزارش صد کادو، «جگر وَز» وعده غذایی محبوب در بعضی مناطق غربی ایران است که به یک جاذبه گردشگری تبدیل گشته و حتی استانهای لرستان و ایلام آنرا در لیست میراث ناملموس ثبت کرده اند.
محسن طرهانی ـ مسئول ثبت میراث استان لرستان ـ در رابطه با این غذای محلی به ایسنا اظهار داشت: یکی از غذاهای پرطرفدار، پرکالری و انرژی زا «جِگر وَز» است، که در گذشته همچون غذاهای اشرافی به شمار می آمد. این خوراکی مقوی بیشتر در کوهستان و طبیعت تهیه می شود. «جگر وَز» که یک وعده غذایی سنگین و پرانرژی است، بیشتر هنگام ناهار مصرف می شود.
طرهانی در رابطه با روش و دستور پخت «جگر وَز» توضیح داد: ابتدا وَز یا همان نوار یا پرده چربی روی شکم گوسفند و یا گوساله، به همراه یک عدد جگر را کامل شسته و تمیز کرده، جگر را به اندازه های دلخواه و به نحوی که روی سیخ باریک جا بگیرد، برش زده و سپس آنها را نمک زده و کنار می گذاریم. پس از آماده کردن جگرها باید وَز را برش زده و این برش ها باید به اندازه ای باشد که بتوان آنها را به سادگی روی تکه های جگر پیچاند. سپس جگر پیچیده شده با وَز را به سیخ می کشیم و سیخ ها را روی حرارت آتش قرار می دهیم تا آهسته آهسته کباب شود.

این کارشناس ثبت میراث در استان لرستان اضافه کرد: وَز به علت چرب و نازک بودن، وقتی که دور جگر پیچانده می شود و روی حرارت قرار می گیرد، طعم بسیار خوشمزه ای به جگر می دهد. بنابراین در لرستان این غذا هواداران زیادی دارد و مردم با رغبت زیادی آنرا میل می کنند.

او افزود: خوراک «جگر وَز» در بیشتر سالن های غذاخوری استان لرستان بخصوص شهرستان خرم آباد سرو می شود و در دسترس گردشگران است. در واقع این غذای محبوب نوعی جاذبه گردشگری برای استان شده است.
طرهانی با بیان اینکه در رابطه با تاریخچه و قدمت این غذا به صورت مکتوب و بعنوان سند، چیزی در دسترس نیست، اضافه کرد: «جگر وز» سال ۱۳۹۷ در لیست میراث ناملموس لرستان ثبت شده است.
جگر وَز یا جگر پرده پیچ از کباب های محبوب در کرمانشاه، ایلام و کردستان است و بشکلی در مناطق کردنشین عراق رواج دارد. ایلام هم مهارت تهیه و پخت جگر وز را در لیست میراث ناملموس این استان ثبت کرده است.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای جگر وز کبابی پرطرفدار در غرب ایران بسته هستند Date | 28/01/2024