در شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ تصویب مناسبت های جدید برای تقویم سال ۱۴۰۳

    Home  /  جشن  /  در شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ تصویب مناسبت های جدید برای تقویم سال ۱۴۰۳

در شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ تصویب مناسبت های جدید برای تقویم سال ۱۴۰۳ Image

در شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ تصویب مناسبت های جدید برای تقویم سال ۱۴۰۳

صد کادو: مناسبت های جدید برای درج در تقویم سال ۱۴۰۳ در جلسه شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی، به پیشنهاد این شورا طرح و تصویب گردید.

به گزارش صد کادو به نقل از مهر، غلامرضا بصیر نیا دبیر شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی در تشریح مصوبات جلسه ۴۵۰ این شورا که به ریاست دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد، اظهار داشت: یکی از اقدامات مهم ملی در دو سند نقشه مهندسی فرهنگی و نقشه جامع علمی کشور؛ ساماندهی نظام مدیریت پژوهش و تحقیقات و مطالعات فرهنگی در امتداد حل مشکلات و رفع نیازهای واقعی کشور است. به همین منظور؛ با همکاری مراکز فرهنگ پژوهی کشور، چالش ها و لطمه های حوزه مطالعات فرهنگی کشور خصوصاً فقدان نظام اولویت گذاری پژوهشی، عدم اشتراک گذاری و دسترسی به داده ها و پژوهش های انجام شده و به صورتی هدر رفت منابع مالی بواسطه موازی کاری و کارهای پژوهشی بعضاً تکراری احصاء و ارزیابی شد و برای رفع آنها و ساماندهی و انسجام بخشی حوزه پژوهش های فرهنگی، ایجاد نظام اشتراک گذاری و دسترس پذیری تجربیات مراکز مختلف فرهنگ پژوهی و بهره گیری از انباشت داده ها و اطلاعات تولید شده، «اساسنامه مجمع مراکز فرهنگ پژوهی کشور» پیشنهادی از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تصویب رسید.
وی افزود: اتصال و تعامل مراکز گوناگون فرهنگ پژوهی کشور با یکدیگر بمنظور تمهید، بستری مناسب برای سیاست گذاری، برنامه ریزی و مدیریت کارهای فرهنگی است. مجمع مذکور برای دستیابی به اهداف و وظایفش، هیأت رئیسه ای با عضویت شخصیت های مختلف حقیقی و حقوقی خواهد داشت و دبیرخانه مجمع نیز در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت ارشاد تشکیل می شود.
دبیر شورای معین اضافه کرد: در این نشست تعدادی از مناسبت های جدید برای درج در تقویم سال ۱۴۰۳ به پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی طرح شد و ۱۵ مهرماه به عنوان روز حماسه فلسطین- طوفان الاقصی، ۲۵ مهر ماه به عنوان روز نسل کشی کودکان و زنان فلسطینی و ۱۲ دی ماه به عنوان روز علوم انسانی اسلامی تصویب گردید. همین طور در امتداد احیای سنت ها و بازآفرینی آئین های بومی و توجه به جایگاه معنوی و ارزشی تعدادی از محصولات کشاورزی در فرهنگ بومی مناطق مختلف کشور و در راستای توجه به ملاحظات زیست محیطی و فرصت های اقتصادی، صادراتی و تجاری و سابقه آئینی و سنتی در زمان کاشت یا برداشت محصول در فرهنگ های محلی؛ هفت مناسبت تحت عناوین روز گندم و نان، عسل، خرما، زعفران، انار، زیتون و گل محمدی و گلاب نیز به تصویب رسید که در ضمیمه تقویم سال آینده درج خواهند شد.
بصیر نیا اظهار داشت: در این نشست بمنظور احیا و تقویت هویت ایرانی اسلامی بوسیله اهتمام به موضوع مهم شهرسازی و معماری به عنوان یکی از عوامل ارتقا کیفیت زندگی شهروندان و نماد برجسته هویتی و تمدنی؛ موضوع تدوین سند معماری و شهرسازی ایرانی و اسلامی عنوان شد و بعد از بحث و بررسی موضوع و با اشاره به پیشینه تدوین آن در دبیرخانه شورای عالی با همکاری و تعامل همه ذی ربطان طی سالیان گذشته؛ قرار شد سند از طرف شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان مرجع تخصصی؛ تکمیل و نهایی سازی و برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای در شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ تصویب مناسبت های جدید برای تقویم سال ۱۴۰۳ بسته هستند Date | 16/12/2023