وزیر ارشاد تاكید كرد: لزوم مردمی سازی فرهنگ وهنر

    Home  /  جشن  /  وزیر ارشاد تاكید كرد: لزوم مردمی سازی فرهنگ وهنر

وزیر ارشاد تاكید كرد: لزوم مردمی سازی فرهنگ وهنر Image

وزیر ارشاد تاكید كرد: لزوم مردمی سازی فرهنگ وهنر

به گزارش صد کادو، مرکزی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: بایستی همه فعالیت ها را به سمت مردم هدایت نماییم و امر مردمی سازی را در فرهنگ و هنر اجرایی نماییم.

محمدمهدی اسماعیلی، ۱۶ آذر در آیین افتتاح مجتمع اصحاب هنر و رسانه استان مرکزی(ماهور) اظهار نمود: این اتفاق مبارک امروز در استان مرکزی رخ داد که یک مجموعه جدید به مجموعه های فرهنگی استان اضافه شود.

وی با تکیه بر تغییر نگاه در مدیریت کلان کشور در حوزه فرهنگ اظهار داشت: تا وقتی این نگاه، اصلاح نشود، هیچ تغییری را شاهد نخواهیم بود. اگر تحولی می خواهد به صورت جامع و بنیادین اتفاق بیفتد باید خاستگاه آن در حوزه فرهنگ باشد چونکه اگر نباشد، بعید است اتفاق مهمی را در پیشبرد و تعالی فعالیتهای کشور شاهد باشیم.

اسماعیلی افزود: فرهنگ یک اقتضائاتی دارد که باید همه آنها را در کنار یکدیگر دید. فرهنگ یک حوزه هم افزاست که اجماع نخبگانی بر روی مفاهیم اصلی و محورهای مهم پیشرفت و یک اشتراک ذهنی بین همه دست اندرکاران می خواهد. اگر این اجماع پدید نیاید حرکت ماندگار شکل نمی گیرد.

وی با اشاره به اینکه حوزه فرهنگ به معنای عام قبل از آنکه احتیاج به زیرساخت در قسمت های عمرانی و فنی داشته باشد به فکر نیاز دارد اضافه کرد: زیرساخت هایی که افراد را در کنار هم برای هدف جلو می برد، سعه صدر، تحمل یکدیگر، آزادی نقد و اندیشه، به رسمیت شناختن تفاوت ها و محدود نکردن سلیقه هاست. اینها مجموعه ای است که بایستی پیش از هر اتفاقی در حوزه علم و فرهنگ رخ دهد.

وی افزود: تصمیم گیران کشور در رده های مختلف محلی، استانی و ملی بایستی اینطور تامل و برنامه ریزی کنند. ما وقتی مجموعه فرهنگی را شکل می دهیم بایستی برای همه گونه های مختلف فکری، حق عرضه و کار قائل باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: برای دولت سیزدهم خیلی روی شعار کلیدی فکر کردیم و با خود آقای رئیس جمهور پیش از ورود به بحث مدیریت اجرایی و کارزارهای انتخاباتی مرتب در مورد ایده مرکزی دولت صحبت می کردیم که چه ایده مرکزی را برای کشور طرح نماییم. آن چیزی که قبل از همه به آن رسیدیم اینست که بایستی همه فعالیت ها را به سمت مردم هدایت نماییم و مردمی سازی را در فرهنگ و هنر اجرایی نماییم.

وی خاطرنشان کرد: حکمرانی نوین فرهنگی در چهلواره دوم انقلاب بر اساس این مورد اتفاق افتاده که دستگاههای حاکمیتی با هم افزایی در کنار یکدیگر، وظیفه هدایت و تسهیلگری و نظارت را انجام دهند و حلقه های میانی شامل انجمن های مردمی، هنری، نمایشی، تشکل های دانشجویی، اصحاب رسانه، هیئات ها و کانون های هنری و فرهنگی، عهده دار و متصدی فعالیتهای فرهنگی باشند.

اسماعیلی افزود: این که چقدر می توانیم این هدف را محقق نماییم به این بستگی دارد که این مورد در تمام بدنه جریان مدیریتی کشور اشراف پیدا کند تا اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به اینکه حصارکشی ها و نگاه دستگاهی باید کنار گذاشته شود تا کار جلو برود اظهار داشت: ما این کار را در سطح کلان شروع کردیم و هر هفته در تهران با مدیران فرهنگی کشور جلسات هماهنگی و هم افزایی تشکیل می دهیم تا با طراحی عملیات های مشترک، همه ظرفیت ها را پای کار بیاوریم تا وضعیت فرهنگی کشور را اعتلای مناسب بخشیم.

اسماعیلی ضمن اشاره به پیشرفت زیرساخت های فرهنگی کشور خاطرنشان کرد: ۱۰ هزار میلیارد از اعتبارات عمومی دولت را در چارچوب سفرهای استانی برای تکمیل زیرساخت های استان ها به کار گرفتیم. مجتمع فرهنگی هنری تالار شهر اراک که ۱۳ هزار متر مربع زیربنا دارد به ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده که یک تحول مهم در کشور است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ما زیرساخت ها را آماده می نماییم تا محتوا و فکر را با نگاه به گام دوم انقلاب ایجاد نماییم. چنین نرم افزارهایی مثل مجتمع ماهور که با تلاش نهادهایی مثل پارک دانش و فناوری، جهاد دانشگاهی و باقی مجموعه ها شکل گرفته برای اینست تا بخش مردمی در حوزه فرهنگی حضور داشته باشد.

وی با تکیه بر تقویت رسانه ها اظهار داشت: درحال فراهم کردن برنامه های کاملی برای اجرای نظریه حکمرانی نوین فرهنگی هستیم. همینطور قرارگاه شهید آوینی را در وزارت خانه با نگاه به استان ها تشکیل دادیم. هزار میلیارد تومان در اختیار وزارت خانه برای پشتیبانی از فعالیتهای محتوایی استان ها قرار گرفته است.

اسماعیلی افزود: ما وظیفه داریم از تمامی انجمن های هنری، تجسمی، موسیقی، آموزشگاه ها، انجمن های ادبی، کانون های فرهنگی و هنری و همه فعالانی که در زمینه فرهنگ، هنر و رسانه و بالاتر از همه در حوزه قرآن فعالیت دارند حمایت نماییم.

وی ضمن اشاره به اقداماتی برای تاسیس دهکده خلاق فعالیتهای هنری در قشم اظهار داشت: چند استان دیگر هم برای این منظور آمادگی خودشان را اعلام نموده اند و با جهاد دانشگاهی در پردیس تهران صحبت هایی کرده ایم تا این مورد عملیاتی شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: ما در حوزه سند تحول دولت ۳۷ سرفصل داریم که یکی از آنها، اقتصاد فرهنگ و صنایع خلاق فرهنگی است. حوزه هنر و فرهنگ برای تأمین و گسترش خود باید با اقتصاد پیوند بخورد و هنرمندان ما نباید در مسائل اولیه خودشان گرفتار مشکل باشند. ما در وزارت خانه بعنوان قامت مدیریت فرهنگی کشور خودمان را موظف به این مسئولیت می دانیم.

وی ضمن اشاره به پیگیری بحث عضویت و بیمه صندوق هنر اظهار داشت: تسهیلاتی از راه صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق اعتباری هنر در اختیار هنرمندان قرار خواهد گرفت.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای وزیر ارشاد تاكید كرد: لزوم مردمی سازی فرهنگ وهنر بسته هستند Date | 08/12/2023