امامی مطرح كرد؛ تغییر شب یلدا در تقویم مثل تغییر هویت ملی ماست

    Home  /  جشن  /  امامی مطرح كرد؛ تغییر شب یلدا در تقویم مثل تغییر هویت ملی ماست

امامی مطرح كرد؛ تغییر شب یلدا در تقویم مثل تغییر هویت ملی ماست Image

امامی مطرح كرد؛ تغییر شب یلدا در تقویم مثل تغییر هویت ملی ماست

به گزارش صد کادو، دبیر شورای فرهنگ عمومی اظهار داشت: شب یلدا یکی از عمیق ترین و جدی ترین مناسبت های زندگی هر ایرانی است. پس تغییر شب یلدا مانند تغییر هویت ملی ماست.

به گزارش صد کادو به نقل از مهر، سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، پنجم آذر ماه در استودیوی سلام تهران حضور پیدا کرد و درباب وظایف شورای فرهنگ عمومی درباب مناسب ها و آئین های ایرانی و اسلامی صحبت کرد.
امامی درباب حوزه وظایف شورای فرهنگ عمومی کشور اظهار داشت: از رصد و پایش تغییرات فرهنگی و نسلی تا برنامه ریزی برای اصلاح برخی از وضعیت ها و پرداختن به پایه ها و ظرفیتهای فرهنگی در عرصه وظایف شورای فرهنگ عمومی قرار می گیرد. ما یکی از متنوع ترین و غنی ترین فرهنگ های جهان را داریم. پس مواجهه با مواردی که می توان به این فرهنگ و وجهه ملی ما ضربه بزند، همچون وظایف ماست.
وی اضافه کرد: در کنار این پایش ها و برنامه ریزی ها، کارهایی که نیازمند تصمیم گیری است، مانند نامگذاری روزها در تقویم، نظارت بر نامگذاری فضاها و اماکن و مواردی از این دست نیز در شورا پیگیری می شود. این موارد در دبیرخانه آماده شده و هر دو هفته یک دفعه به صحن شورا می برد. در ادامه تعدادی از مسئولین فرهنگی و اشخاص حقیقی درباب آن موضوع تصمیم گیری می کنند.
امامی اظهار داشت: حالا بیش از ۴۰۰ شهرستان از شورای فرهنگی فعال برخوردار می باشند. تا پیش از راه اندازی شوراهای شهر به عنوان نهاد مدیریت شهری، شورای فرهنگ در هر شهر و شورای فرهنگ عمومی این ظرفیت را داشت که یک فناوری بسیار پیشرفته و آماده باشد تا اصالت های فرهنگی حفظ شود.
دبیر شورای فرهنگ عمومی درباره ی تغییر نام شب یلدا اظهار داشت: شب یلدا یکی از عمیق ترین و جدی ترین مناسبت های زندگی هر ایرانی است. پس تغییر شب یلدا مانند تغییر هویت ملی ماست. از طرفی در مصوبه ۸۷۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی، بر ایجاد توازن میان مناسبت های ایرانی و مناسبت های اسلامی تاکید ویژه شده است. اساساً این دو بال با یکدیگر پرنده هویت ملی ما را به پرواز درمی آورند.
وی اضافه کرد: صله رحم، مهمانی و ارتباط با خویشاوندان همچون مسائل فرهنگی بود که باید تقویت می شد. همه ما از جایگاه ویژه آن در فرهنگ ایرانی و اسلامی باخبر هستیم. در همین راستا پیشنهادی به شورا عنوان شد که بهترین روز برای پرداختن به این موضوع، همان شب یلداست که خانواده ها گرد هم می آیند. پس این تعبیر به نام شب یلدا اضافه گردید.
امامی اظهار داشت: در سال قبل شب یلدا به عنوان میراث ناملموس جهانی ثبت گردید. یعنی شب یلدا دیگر تنها یک میراث ملی نیست. ایران حالا حدود ۲۰ میراث ناملموس در جهان ثبت کرده است. امسال دومین سال است که ما آئین جهانی یلدا را گرامی می داریم و برنامه هایی برای آن در نظر داریم. حالا جهان به این میراث و ابتکار عمل زیبای ایرانیان احترام می گذارد. پس می توان اظهار داشت که هیچ تغییری در این رسم و نام آن به وجود نیامده و بعضاً برخی رسانه ها یا افراد خبر را به اشتباه دریافته و منتشر نموده اند.
وی اضافه کرد: درباب چهارشنبه آخر سال نیز ما اطلاعیه ای راهبردی داریم که فرصت های آن مورد توجه قرار بگیرد و با این فرصت ها به سمتی برویم که مواردی که به اشتباه به آن اضافه شده، کم کم کمرنگ شود. در همین راستا ما می دانیم که آخر سال مردم بیشتر به کمک همسایه ها نیاز دارند و بنا بر این این ایده زیبای همسایه داری نیز به عنوان چهارشنبه سوری افزوده شد. ما معتقدیم که هیچ وقت بصورت بالا به پایین و ابلاغی فرهنگی شکل نمی گیرد و در صدد چنین چیزی نبوده ایم. ما سامانه ای را برای پیشنهادات مردم برای تغییر در تقویم راه اندازی کردیم. در همین راستا می خواهیم که با پیشنهادات مردم، مناسبت های متفاوت را نیز بسنجیم.
امامی در آخر اظهار داشت: اگر ما بتوانیم در عرصه تعطیلات تعاملی با دوستان خود در مجلس شورای اسلامی داشته و هر سال تنظیماتی را درباب تعطیلات سال آینده انجام دهیم، بطور قطع اتفاقات خوبی در راه خواهد بود. به این شکل تناسب در تعطیلات رعایت شده و مردم می توانند وقتی را به مسافرت و تفریح نیز اختصاص دهد.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای امامی مطرح كرد؛ تغییر شب یلدا در تقویم مثل تغییر هویت ملی ماست بسته هستند Date | 29/11/2023