ایمانی پور مطرح كرد؛ مجمع جهانی همکاریهای فرهنگی سادات تاسیس شود

    Home  /  جشن  /  ایمانی پور مطرح كرد؛ مجمع جهانی همکاریهای فرهنگی سادات تاسیس شود

ایمانی پور مطرح كرد؛ مجمع جهانی همکاریهای فرهنگی سادات تاسیس شود Image

ایمانی پور مطرح كرد؛ مجمع جهانی همکاریهای فرهنگی سادات تاسیس شود

به گزارش صد کادو، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در همایش نقش سادات علوی در گسترش صلح اظهار داشت: برای تداوم و توسعه ارتباطات بین المللی سادات، تأسیس مجمع جهانی همکاریهای فرهنگی سادات را پیشنهاد می کنم.

به گزارش صد کادو به نقل از مهر، همایش نقش سادات علوی در گسترش صلح و همزیستی با حضور حجت الاسلام محمدمهدی ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در تایلند برگزار گردید.
در این همایش حجت الاسلام ایمانی پور اظهار داشت: در تحقیقات تاریخی در ارتباط با ورود اسلام در منطقه، همواره از نقش سادات که از نوادگان خاندان پیامبر (صلی الله ضد و آله) می باشند سخن رفته است. ازاین رو تاریخ ورود و گسترش اسلام در آسیای جنوب شرقی با سهم و نقش سادات پیوند و ارتباط تنگاتنگی داشته و از فرضیه های گوناگونی که در مورد گسترش اسلام در این منطقه مطرح می باشد فرضیه در ارتباط با سهم سادات حضرمی که از نوادگان امام جعفر صادق (علیه السلام) بودند طرفداران بسیاری دارد.
وی افزود: هرچند قرن اول هجری را می بایستی آغاز مهاجرت سادات به منطقه آسیای جنوب شرقی از دروازه های ایران، هند و چین نامید، ولی عمده مهاجرت سادات به منطقه طی قرون ۹ الی ۱۲ میلادی صورت گرفت. این مهاجرت باعث شد تا سادات در اواسط قرن چهاردهم میلادی با نفوذ در دربارهای سلاطین، به شکل گیری دولت های اسلامی و تمدن سازی در این منطقه کمک نمایند. یکی از مسیرهای اصلی مهاجرت سادات، هند و ایران بوده است.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اضافه کرد: تاریخ نشان داده است که سادات با استفاده از ظرفیت ها و خصوصیت های فرهنگی مردم منطقه آسیای جنوب شرقی و با نگاهی فرهنگی و قابل پذیرش برای ساکنان منطقه و استفاده از جاذبه ها و قابلیت های موجود در عرفان و اخلاق اسلامی به معرفی اسلام پرداختند و توانستند این منطقه را به یکی از کانون های مهم فرهنگی و تمدنی اسلام تبدیل سازند.
حجت الاسلام ایمانی پور اظهار داشت: هشت تن از نه نفر از اولیا و مبلغین اولیه اسلام در اندونزی از سادات بودند. این سادات که جزو نخستین داعیان و مبلغان اسلام در این منطقه به شمار می رفتند با شیوه های صلح آمیز و انسانی و رفتارهای اخلاقی برگرفته از اسلام به معرفی و تبیین و ترویج ارزش های دینی پرداختند. آنها با پیروی از اخلاق و سیره نبوی) صلی الله ضد و آله) و همینطور منش عارفانه خود توانستند، جامعه بومی این منطقه را ضمن آشنایی با ارزش های متعالی اسلام در راه ساخت امت نمونه و همینطور پی ریزی تمدن اسلامی هدایت نمایند.
وی افزود: سادات بر مبنای آموزه های قران کریم و سنت پیامبر) صلی الله ضد و آله) همواره در منطبق کردن پیام تبلیغ بر لسان قوم با ملاحظه شرایط و خصوصیت های فرهنگی و اجتماعی مخاطبین منطقه و همینطور توجه به تنوع فرهنگی و دینی آنان تاکید داشته اند، ازاین رو ضمن احترام به تنوع دینی و قومی حاکم بر این منطقه، جامعه مسلمان را از ترویج کینه توزی و نفرت و منازعات قومی مذهبی برحذر می داشتند.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اضافه کرد: امروزه میانه روی و عشق به خاندان (علیهم السلام) دو خصوصیت و رکن برجسته اسلام در این منطقه به حساب می آید. این خصوصیت ها تحت تاثیر نگاه عرفانی و معنوی سادات که برگرفته از معارف نبوی (صلی الله ضد و آله) و علوی (علیه السلام) همراه با اعتدال گرایی، معنویت گرایی، درک درست از دین بر محور اخلاق بود شکل گرفته و توانست قلب و جان مشتاقان خیلی از مردم این منطقه را به خود جذب نماید.
وی اظهار داشت: سادات پیشگامان اصلاح اجتماعی هم به شمار می آمدند و سهم و نقش مهی در فرهنگ سازی و تمدن سازی در مناطق مختلف همچون در آسیای جنوب شرقی بر عهده داشتند. عصر با شکوه فرهنگ و تمدن اسلامی مالایی محصول نقش سازنده و پررنگ سادات در تولید منابع فاخر ادبی و عرفانی و توسعه نظام حکمرانی بر مبنای آموزه های دینی و همینطور توسعه فرهنگی و اقتصادی ساکنان این منطقه می باشد.
حجت الاسلام ایمانی پور افزود: حالا بعد از گذشت قرن ها از این حضور مبارک و فعال سادات، شایسته است تجربه های تاریخی بازخوانی شود و چگونگی بهره مندی از این ظرفیت معنوی و گسترده بررسی شود. سادات به علت پیوستگی های نسبی با خاندان عصمت و طهارت (علیهم السلام) و همینطور جایگاه و نفوذ آنان در جامعه اسلامی و گستره جغرافیایی حضورشان در خیلی از نقاط جهان، یکی از ظرفیت ها و فرصت های حائز اهمیت و تأثیرگذار فرهنگی دینی برای برقراری یک پیوند مستحکم میان ساکنان این مناطق به شمار می روند.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اضافه کرد: شبکه جهانی سادات که از مؤلفه های پایدار در شکل دهی وحدت امت اسلامی به حساب می آید می تواند علاوه بر تحکیم پیوستگی و ارتباطات سادات با جوامع مختلف مسلمان، فضای مناسبات دینی و مذهبی مسلمانان و غیر مسلمانان را هم تلطیف نموده و امت اسلامی را از ظرفیت پایدار و تأثیرگذاری بخصوص در مناسبات داخلی و خارجی خود در زمینه های مختلف فرهنگی و اقتصادی بهره مند سازد.
وی اظهار داشت: سلسله جلیله سادات از دیر باز از راه شبکه نقابت دارای ارتباطات پیوسته جهانی و گسترده ترین و قدیمی ترین شبکه تعاملی بین المللی بوده است. امروزه هم در اغلب نقاط جهان بخصوص کشورهای اسلامی، این نظام شبکه ای در ارتباط با شجره های سادات فعال می باشد. بنابراین این شبکه جهانی که به علت نسبت آنان به پیامبر (صلی الله ضد و آله) و خاندان (علیهم السلام) از جایگاه ویژه ای در نزد مسلمانان برخوردار می باشد می توانند همچون گذشته، هم در تبیین و گسترش ارزش های اصیل و معنوی و اعتدال گرای اسلام عزیز و هم در دستیابی جوامع اسلامی به توسعه اجتماعی و اقتصادی یاری رسانند. سادات همانگونه که از عناصر اصلی و مهم در معرفی و گسترش اسلام بخصوص در آسیای جنوب شرقی، شبه قاره و شمال آفریقا محسوب می شدند، امروزه هم فرصت و ظرفیت مؤثری در افق گشایی تمدن نوین اسلامی در زمینه های منطقه ای و بین المللی به شمار می آیند.
حجت الاسلام ایمانی پور افزود: بعد از ورود اسلام به ایران، ایران اسلامی به پناهگاهی امن جهت حضور و زندگی سادات مهاجر تبدیل شد. علاوه بر حضور حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) در خراسان، هزاران تن از امام زادگان هم به ایران مهاجرت کرده و قبور آنان مرکزی برای ابراز ارادت محبین به خاندان (علیهم السلام) در جای جای ایران به حساب می آید. امروز جمعیت قابل توجهی از ایرانی ها از سلسله جلیله سادات به شمار می روند که از جهت تاریخی و نسب، حلقه وصل میان ایرانی ها مسلمان با سایر مسلمانان بخصوص در عراق، یمن، شامات و حجاز به شمار می آیند. همانگونه که سادات عریضی در ایران پیوند مستحکمی بین ایران و هند و آسیای جنوب شرقی فراهم آورده اند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اضافه کرد: از دیر باز سادات در ایران سهم مهمی در ترویج اسلام و شکل دهی تمدن اسلامی ایرانی بر عهده داشتند. بخشی از حکومت های اسلامی در مناطقی از جنوب ایران و خراسان بخصوص نیشابور توسط سادات بخصوص سادات عریضی اداره می شد و در طول تاریخ چهره های برجسته و شاخصی در زمینه های مختلف علمی، فلسفه، کلام، فقه و تفسیر از میان سادات در ایران ظهور یافتند. در ایران اسلامی همواره نهادها و مراکز گوناگونی متولی امر سادات و نقابت فعال بوده اند و امروزه هم مراکز مختلف فرهنگی در حوزه سادات فعال می باشند و شجره سادات از اثرگذارترین گروههای اجتماعی در حوزه های دینی فرهنگی به حساب می آید. علاوه بر این افتخار داریم که مؤسس و بانی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران یعنی حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای و هم رئیس جمهور ایران یعنی آیت الله رئیسی و بسیاری دیگر از مسئولین و شخصیت ها از سلسله جلیله سادات به شمار می روند.
وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران برای هر گونه مشارکت و حمایت در توسعه ارتباطات و پیوندهای فرهنگی با سادات در نقاط مختلف جهان آمادگی دارد. ما علاقه مند به ایفا سهم خود بعنوان حلقه وصل در تحکیم مناسبات سادات ایران با سایر مناطق بخصوص سادات آسیای جنوب شرقی می باشیم. در این خصوص به منظور تداوم و توسعه ارتباطات بین المللی سادات، تأسیس مجمع جهانی همکاریهای فرهنگی سادات را پیشنهاد می کنم. دبیرخانه دائمی این مجمع می تواند نسبت به برنامه ریزی و هماهنگی برگزاری همایش های سالانه در کشورهای مختلف و هم پیگیری مصوبات، توافقات و برنامه های آن اقدام نماید. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی آمادگی دارد مسئولیت این دبیرخانه و فعال سازی مجمع جهانی سادات را برعهده گیرد. شکل گیری این مجمع با مشارکت ظرفیتهای فرهنگی سادات در مناطق مختلف گام مؤثری در تسهیل ارتباطات میان سادات به حساب می آید.
حجت الاسلام ایمانی پور افزود: انجام پژوهشها و مطالعات تاریخی برای فهم درست تر جایگاه سادات در جهان و بررسی ظرفیت ها و فرصت های همکاری میان آنها، پی ریزی گفتگوهای مستمر فرهنگی، فعال سازی شبکه نقابت و نسب شناسی سادات، شناسایی و توسعه روش های تبلیغی آنان در احیا مجدد ارزش های اصیل اسلام، ایجاد درک درست از عرفان و اسلام اعتدالی و صلح آمیز، توسعه برنامه های مشترک آموزشی و فرهنگی، برنامه ریزی و توسعه همکاری در زمینه گردشگری بخصوص گردشگری مذهبی و زیارت قبور اولیا الله و خاندان پیامبر (علیهم السلام) می تواند بخشی از فعالیتهای مجمع جهانی سادات به شمار آید.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اضافه کرد: با جلب مشارکت و همراهی برخی نهادهای سادات بخصوص سادات یمنی که خاستگاه اصلی خیلی از سادات در آسیای جنوب شرقی و شبه قاره به شمار می آیند، اجلاس جهانی سادات سال آینده در نجف یا تهران برگزار می گردد. این اجلاس می تواند با هدف ساماندهی ارتباطات جهانی سادات، تسهیل تعاملات فرهنگی سادات در زمینه های بین المللی، فراهم سازی ظرفیت ها و ساختارهای پایدار جهت ارتباطات فرهنگی و اقتصادی میان سادات و تقویت پیوستگی های فکری فرهنگی سادات برگزار گردد.
وی اظهار داشت: سادات همانگونه که از عناصر اصلی و مهم در معرفی وگسترش اسلام بخصوص در آسیای جنوب شرقی، شبه قاره و شمال آفریقا محسوب می شوند، امروزه هم فرصت و ظرفیت تأثیرگذاری در افق گشایی تمدن نوین اسلامی در زمینه های منطقه ای و بین المللی به شمار می آیند.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای ایمانی پور مطرح كرد؛ مجمع جهانی همکاریهای فرهنگی سادات تاسیس شود بسته هستند Date | 29/10/2023