آیت الله جوادی آملی مطرح كرد؛ قلمرو دین ما از عرش تا فرش است

    Home  /  جشن  /  آیت الله جوادی آملی مطرح كرد؛ قلمرو دین ما از عرش تا فرش است

آیت الله جوادی آملی مطرح كرد؛ قلمرو دین ما از عرش تا فرش است Image

آیت الله جوادی آملی مطرح كرد؛ قلمرو دین ما از عرش تا فرش است

صد کادو: به گزارش صد کادو، آیت الله جوادی آملی اظهار داشت: از عرش تا فرش، قلمرو دین ماست، یعنی از عرش تا فرش، قلمرو دین ماست، یعنی مسائل زمین شناسی و آسمان شناسی همه زیر مجموعه شیعه شناسی است.

به گزارش صد کادو به نقل از مهر، حجت الاسلام والمسلمین مهدی ایمانی پور رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و تعدادی از اعضای شورای علمی کتاب «معرفی اسلام شیعی به عرصه بین الملل در جهان معاصر»، بامداد امروز سه شنبه دوم اردیبهشت با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با او ملاقات و گفتگو کردند.
آیت الله جوادی آملی اظهار داشت: خداوند در نخستین آیاتی که بر پیامبر گرامی اسلامی نازل کرده است می فرماید: ﴿اقْرأْ و ربّک الْأکْرم﴾؛ در نخستین آیات وقتی خودرا می خواهد معرفی نماید می گوید: من خدای اکرم هستم نه خدای اعلم یا افقه! شما وقتی ببینید در فلان مدرس، فقیه هست، می فهمید درس فقه می دهد، طبیب درس طب و مهندس درس هندسه می دهد، یعنی از وصف مدرس، مشخص می شود که درس چیست، خداوند در نخستین آیات که خودرا معرفی می کند می فرماید: من خدای اکرم هستم و شما هم در کلاس درس کرامت شرکت کنید و درس کرامت بخوانید.
وی اضافه کرد: در آیات پایانی همین سوره علق نیز، با لحنی که متمم کرامت است می فرماید: ﴿ألمۡ یعلم بأنّ ٱللّه یریٰ﴾؛ نمی فرماید گناه نکنید که از بهشت محروم می شوید یا گناه نکنید که جهنم می روید و خدا عذاب می کند، بلکه گناه نکنید مگر نمی دانید که «اکرم» می بیند، این سوره خیلی لطیف است. بدین سبب نخستین سوره ای که نازل شده است سخن از بگیر و ببند نیست، سخن از فرشته شدن است، یعنی اساس بر کرامت است و این کرامت وصف فرشته هاست؛ دین می خواهد که انسان، کریم باشد.
آیت الله جوادی آملی اظهار داشت: دنیای بی آخرت یعنی حرکت بدون هدف، یعنی لغو، یعنی بازی و ما بازیگر نیستیم! باید همیشه به فکر آخرت بود در صورتیکه حرف کانت و فلاسفه غربی همین بود که می گفتند زندگی ما همین نشئه دنیا و مرگ و حیات طبیعت است و جز طبیعت کسی ما را نمی میراند، این حرف جدید نیست، خداوند در قرآن کریم به آن اشاره نموده است که کفار می گفتند: ﴿ما هی إلّا حیاتنا الدّنْیا نموت ونحْیا وما یهْلکنا إلّا الدّهْر﴾، این حرف فلاسفه غرب هم هست و همین هم در دانشگاه های ما آمده است! آن چه در فضاهای علمی و دانشگاه ها باید بحث شود این است که ما با مرگ می پوسیم یا از پوست به در می آییم؟! قرآن کریم می فرماید شما مثل درخت نیستید که بعد از ثمردهی، هیزم شوید و تمام! بلکه مانند پرنده ای هستید که پس از مرگ از قفس آزاد می شوید، مرگ پوسیدن نیست، بلکه از پوست به در آمدن است.
آیت الله العظمی جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود درباره ی تدوین کتاب معرفی اسلام شیعی، اظهار داشت: حوزه اگر بخواهد کاری انجام دهد، می تواند! همین تفسیر تسنیم که به ۸۰ جلد رسیده است، کار حوزه است! چونکه ما در ابتداء که تفسیر قرآن را شروع کردیم پیش بینی نمی کردیم که کتاب تفسیر تسنیم به ۸۰ جلد برسد، اما ورود به تفسیر آیات در اختیار ما بود ولی خروج از آن مبحث در اختیار ما نبود و آن هم به خاطر وجود فضلاء و اساتیدی فراوانی بود که در پای درس حضور داشتند و اشکالات و سوالات خودشان را مطرح می کردند تا مباحث بصورت کامل تبیین شود! پس حوزه اگر بخواهد کاری انجام دهد، می تواند عالمانه و محققانه انجام دهد.
وی افزود: این کار شما که می خواهید کتابی درباره ی معرفی اسلام شیعی بنویسید، کار خوبی است، اما نگویید شیعه مطلق! چونکه شیعه نیز دارای نحله های گوناگونی است، بلکه از همان اول بگویید شیعه دوازده امامی و شیعه اثناعشری، و بدانید که شیعه اثناعشری، حرفی غیر از اسلام ندارد، حرفی غیر از قرآن و دوده (ع) ندارد، حرف شیعه همان حرف اسلام است و لا غیر و منابع ما هم قرآن و دوده (ع) هستند. پس اگر ما با قرآن تشخیص دادیم که این حکم، اسلامی هست، یقیناً حرف شیعه هم همین است!
معظم له با اعلان اینکه دوده (ع) عصمت و طهارت، عدل قرآن هستند، اظهار داشت: باتوجه به منابع اصیلی که داریم نباید بدنبال منابع دست چندم برویم، پس همیشه باید ببینیم که قرآن چه گفته، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه چه گفته اند! ایشان اظهار داشتند: اول از همه باید در مورد نهج البلاغه که محور تشیع هست، با کمک محققین و اساتید موضوعات نهج البلاغه بررسی و کار علمی و تحقیقی در این زمینه صورت بگیرد، همین طور درباره ی مطالب موردبحث در صحیفه سجادیه و ادعیه ها که منابع ما هستند، باید کار تحقیقی صورت بگیرد.
وی با اعلان اینکه قلمرو دین، همه امور زمینی و آسمانی را شامل می شود، اظهار داشت: ما در همین کتاب مفاتیح الحیات درباره ی سه اصل جهان بینی و جهان داری و جهان آرایی صحبت کرده ایم، یعنی از عرش تا فرش، قلمرو دین ماست، یعنی مسائل زمین شناسی و آسمان شناسی همه زیر مجموعه شیعه شناسی است، اول از همه معرفت شناسی که معیار و ترازوی ما چیست و سپس این که جهان ساخته کیست باید مورد تحقیق قرار گیرد، و در این صورت دیگر لازم نیست که حتما چند جلد کتاب بنویسید، اگر حرف پخته و علمی باشد یک رساله کوچک نیز کافی است!
آیت الله جوادی آملی اظهار داشت: وجود سوالات علمی، کتاب را علمی و ماندگار می کند، همچنان که در قرآن کریم در آیات مختلف واژه ﴿یسألونک﴾ چندین بار آمده است، پس کار را با توکل بر خدا و اهلبیت عصمت و طهارت و با همت بالا شروع کنید، کار را بصورت لجنه ای جلو ببرید، حتما سوالات مورد نظر، سوالات علمی و دقیق باشد و منحصراً هم درباره ی شیعه دوازده امامی بحث کنید و از اهلبیت عصمت و طهارت هم مدد بخواهید و بگویید «انی محقق لما حققتم» ما آمده ایم تا محققانه برگردیم، «و محتمل لعلمکم» آمده ایم تا شاگردی نماییم و علم شما را حمل نماییم، این جملات گر چه بصورت خبر بیان شده است اما به داعی انشا می باشد، یعنی از آنها می خواهیم تا این ظرفیت به ما عطا شود.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای آیت الله جوادی آملی مطرح كرد؛ قلمرو دین ما از عرش تا فرش است بسته هستند Date | 30/05/2023