اسماعیلی مطرح كرد؛ مخالف جهانی سازی هستیم که به نابودی آداب و سنت ها می انجامد

    Home  /  جشن  /  اسماعیلی مطرح كرد؛ مخالف جهانی سازی هستیم که به نابودی آداب و سنت ها می انجامد

اسماعیلی مطرح كرد؛ مخالف جهانی سازی هستیم که به نابودی آداب و سنت ها می انجامد Image

اسماعیلی مطرح كرد؛ مخالف جهانی سازی هستیم که به نابودی آداب و سنت ها می انجامد

به گزارش صد کادو، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: مخالف جهانی سازی هستیم که از یک سو منجر به نابودی آداب و سنت های جوامع مختلف شود و از طرف کنش های واحدی را در همه وجوه زندگی انسان امروزی حاکم کند.

به گزارش صد کادو به نقل از مهر، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شامگاه یکشنبه ۳۱ اردیبهشت در آئین تجلیل از تنوع فرهنگی که در فرهنگسرای نیاوران برگزار گردید، با تبریک ایام دهه کرامت اظهار داشت: اصل تنوع فرهنگی از دیدگاه های بنیادی حاکم بر حوزه سیاست گذاری و حوزه تصمیمات فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران است و به همین دلیل در سطح بین المللی همیشه داعیه دار و مدافع به رسمیت شناختن تنوع فرهنگی هستیم.
وی با اعلان اینکه ایران عزیز به لحاظ سابقه تاریخی شکوه مند از تمدنی چندین هزار ساله برخوردار است، اظهار داشت: بر همین مبنا ایران باشکوه در طول تاریخ مامن اقوام مختلف با فرهنگ ها و آئین های مختلف بوده که تمامی اقوام زیر چتر مجموعه واحدی به نام ایران بزرگ گردهم آمده اند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این که حوزه جغرافیای فرهنگی ایران عزیز محدود به مرزهای سیاسی امروز نیست، اظهار داشت: ایران فرهنگی پهنایی به عظمت منطقه ای با همسایگانی است که با آنها همزیستی داریم؛ منطقه ای از یک طرف تا مرزهای چین و شبه قاره هند تا آسیای مرکزی و از جانب دیگر تا حوزه آناتولی و قفقاز و مرزهای غربی همه بوی ایران فرهنگی می دهد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ایران فرهنگی قبل از این که ماهیت سیاسی داشته باشد، حاصل قرن ها و هزاره های همزیستی مسالمت آمیز اقوام مختلف است و به پشتوانه تاریخ باشکوه مان مدارای فرهنگی و تنوع فرهنگی را زیست کرده ایم و بدون شعار زدگی به آن عمل کرده ایم.
اسماعیلی ایران بزرگ را مدافع تنوع فرهنگی برشمرد و اظهار داشت: امروزه در مجامع جهانی و مناسبت های بین المللی از هر تریبونی مدافع تنوع فرهنگی و تفاوت ها و احترام به هویت ها و به رسمیت شناختن اقوام متنوع هستیم.
وی با اعلان اینکه جمهوری اسلامی ایران مخالف ایجاد یک فرهنگ جهانی یکپارچه و نابودی تنوع های فرهنگی است، اظهار داشت: مخالف جهانی سازی هستیم که از یک سو منجر به نابودی آداب و سنت های جوامع مختلف شود و از طرف کنش های واحدی را در همه وجوه زندگی انسان امروزی حاکم کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تکیه بر این که جمهوری اسلامی ایران با نگاه احترام آمیز به همه اقوام و فرهنگ ها سیاست گذاری و حرکت فرهنگی و سیاسی خودش را تنظیم کرده است، اظهار داشت: به همین دلیل جمهوری اسلامی دست دوستی به سمت ملت ها و دولت های مختلف دراز می کند برای اینکه ایران عزیز بواسطه به رسمیت شناختن تفاوت ها و احترام به تنوع فرهنگی، پرچم دار گفتگو و دعوت کننده به مذاکره است.
وی ایران را رنگین کمانی از تنوع فرهنگی توصیف کرد و اضافه کرد: همه این تنوع زیر چتر واحد ایران و اسلام عزیز گردهم آمده اند و در کنار هم زندگی می کنند، از سیستان و بلوچستان تا ترکمن صحرا تا آذربایجان و خوزستان و کردستان همه اقوام در همه بخش های کشور به آئین ها و سنت های خود پایبند هستند و در یک بار بالاتر زیر یک زیر چتر و پرچم واحد به نام ایران تنوع زیبایی و رنگارنگ رقم زده و به معرض نمایش گذاشته اند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به راه اندازی «خانه اقوام» در مجموعه فرهنگی و هنری نیاوران اشاره نمود و اظهار داشت: وحدت اقوام و فرهنگ ها در دوره حاکمیت جمهوری اسلامی که به پشتوانه مردم ایجاد شده، متجلی شد و خانه اقوام فرهنگسرای نیاوران با هدف معرفی شایسته اقوام مختلف ایرانی راه اندازی خواهد شد.
وی در آخر اظهار داشت: خانه اقوام بدنبال نشان دادن تنوع فرهنگی ایران و وحدت در عین کثرت اقوام ایرانی است و در خانه اقوام نشان خواهیم داد ایرانیان با همه تفاوت های زبان، لهجه قومیت، یک هویت واحد تاریخی را یدک می کشند و همه کثرت ها و تفاوت ها ذیل یک وحدت بزرگ به نام ایران قرار دارد که مبتنی به نگاه حکیمانه و فلسفی بزرگان این سرزمین است.
در حاشیه آئین تجلیل تنوع فرهنگی، نمایشگاهی از سبک زندگی عشایر، آداب و آئین ها و موسیقی اقوام، هنرهای سنتی و صنایع دستی سوغات و پوشاک و شیرینی و خوراک که مؤلفه های تنوع فرهنگی ایران زمین هستند در فرهنگسرای نیاوران اجرا شد.
همچنین هفته گذشته همزمان با روز جهانی تتوع فرهنگی، دو نشست تخصصی با موضوع جایگاه تنوع فرهنگی در فرهنگ ایران اسلامی و میراث ناملموس و تنوع فرهنگی با حضور کارشناسان و پژوهشگران داخلی و خارجی اجرا شد.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای اسماعیلی مطرح كرد؛ مخالف جهانی سازی هستیم که به نابودی آداب و سنت ها می انجامد بسته هستند Date | 28/05/2023