رونمایی از گنج در باغ سفارت ایتالیا

    Home  /  جشن  /  رونمایی از گنج در باغ سفارت ایتالیا

رونمایی از گنج در باغ سفارت ایتالیا Image

رونمایی از گنج در باغ سفارت ایتالیا

به گزارش صد کادو، روز بین المللی طراحی ایتالیایی چند روز بعد از روز معماری ایران، بهانه ای شد برای سفارت ایتالیا در تهران که از حاصل مرمت باغ قاجاری فرمانیه رونمایی کند. این مجموعه که مقرر است محل برگزاری ریودادهای هنری بین المللی شود، با اشیاء میراثی آذین شده که آنرا در حکم یک گنجینه تاریخی – هنری میتوان به شمار آورد.
به گزارش صد کادو به نقل از ایسنا، سوم اردیبهشت ماه در ایران که سالروز تولد شیخ بهایی، معمار برجسته عصر صفوی است، بعنوان روز معماری نامگذاری شده و به همین بهانه، هر سال رویدادهایی در گرامیداشت مقام «معمار» برگزار می گردد. ازسوی دیگر، هفتمین روز بین المللی طراحی ایتالیایی که هرساله به همت وزارت امور خارجه ایتالیا با همکاری سفارتخانه های وابسته جشن گرفته می شود، در نزدیکی زمانی با روز معماری ایرانی قرار دارد. به همین مناسبت، بعد ازظهر روز پنجشنبه هفتم اردیبهشت ماه، سفیر ایتالیا در تهران، تعدادی از معماران و استادان و دانش آموختگان معماری را به باغ تاریخی خیابان شهید دکتر لواسانی دعوت کرد تا از یک گنجینه هنری – تاریخی در حضور آنان پرده برداری کند.
باغ سفارت ایتالیا، باغی است در شمال تهران که به شاهزاده قاجاری، کامران میرزا نائب السطنه، فرزند سوم ناصرالدین شاه تعلق داشته است. مالکیت این باغ ییلاقی سپس به عبدالحسین میرزا فرمانفرما، از شاهزادگان قجر و نخست وزیر وقت منتقل می شود. این امر باعث می شود که محله «فرمانیه» در مجاورت «کامرانیه» در منطقه «شمیران» شکل بگیرد.
باغ مورد اشاره در سال ۱۳۱۹ توسط وارثان، به نماینده وقت سفارت ایتالیا فروخته می شود. این باغ که به سبک و سیاق «باغ ایرانی»، حاوی رود و حوض طراحی شده و از معدود فضای سبزهای حفظ شده در مجاورت ساختمان ها و برج های اطراف آن است، در سال ۱۳۷۶ در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است. از آنجائیکه سفارت ایتالیا در تهران به صورت سنتی در زمینه شکل گیری رویدادهای فرهنگی – هنری مشترک همواره فعال بوده، این اقامتگاه هم در سالهای گذشته میزبان رویدادهای تبادلی دو کشور در چارچوب دیپلماسی فرهنگی بوده است.
حال تالار مجاور صحن و ساختمان اصلی باغ، مزین به کاشی های قاجاری حاوی داستان های شاهنامه، منطق الطیر عطار و خمسه ی نظامی، در یک پروژه مرمتی، با طراحی و چیدمان ایتالیایی، بعد از دهه های متمادی، جلوه جدیدی به خود گرفته که بعضی از برجسته ترین آثار هنری موجود در مجموعه سفارت ایتالیا را هم در خود جای داده است.
این تالار که هنرمندان ایتالیایی و ایرانی در پروژه مرمت آن همکاری داشته اند، به نقل از سفیر ایتالیا در ایران، جوزپه پرّونه، با تصاویر و ابزارهای چندرسانه ای طوری طراحی و تزیین شده که راوی روایت پیوندهای موجود میان مردم دو سرزمین، در هنرهای طراحی، معماری و سینما باشد. همینطور با نمایش اشیائی که از ارزش تاریخی بالایی برخوردار می باشند، به میراث تاریخی و هنری دو کشور ایتالیا و ایران هم ارج می نهد.
وی در سخنان آیین افتتاحیه، این میراث را بر آمده از سنت هزار ساله دو کشور توصیف کرد؛ فضایی چندمنظوره که در آن سفارت ایتالیا قرا است میزبان نمایشگاه ها، کنسرت ها و رویدادهای دیگر فرهنگی باشد.
سخنرانی سفیر ایتالیا

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای رونمایی از گنج در باغ سفارت ایتالیا بسته هستند Date | 28/04/2023