مجید راستی مطرح كرد: بچه ها خداحافظی با شخصیت ها را دوست ندارند!

    Home  /  جشن  /  مجید راستی مطرح كرد: بچه ها خداحافظی با شخصیت ها را دوست ندارند!

مجید راستی مطرح كرد: بچه ها خداحافظی با شخصیت ها را دوست ندارند! Image

مجید راستی مطرح كرد: بچه ها خداحافظی با شخصیت ها را دوست ندارند!

به گزارش صد کادو، مجید راستی درباره ی نوشتن مجموعه کتاب برای کودکان می گوید: زمانی که کودکان با شخصیت ها آشنا می شوند و با آنها ارتباط برقرار می کنند، دوست ندارند خیلی زود از آنها جدا بشوند.
نویسنده داستان های “علی کوچولو” در گفت و گو با ایسنا درباره ی کارهای جدیدی که برای بچه ها دارد، اظهار داشت: کتاب جدیدم با عنوان«اسب چوبی» بتازگی در انتشارات «به نشر» انتشار یافته که داستان های مربوط به امام رضا (ع) است.
او اضافه کرد: همین طور دو کتاب دیگر درحال چاپ دارم که از مجموعه کتاب «پادشاه و پنج قلوهایش» است. این کتاب ها شخصیت های ثابتی دارند و داستان پادشاهی است که پنج فرزند دارد و هر بار با یکی از آنها همراه می شود تا آنها را به آرزوهایشان برساند. دو کتاب از این مجموعه پنج جلدی درحال چاپ است و سه تای دیگر راهم باید بنویسم.
راستی همین طور درباره ی دیگر آثارش اظهار داشت: «دماغ مترسک» بتازگی در انتشارات سروش تجدید چاپ شده است، ۲ کتاب دیگر هم با عنوان های «دنیا پر از مورچه شده» و«خرگوشک و عروسکش» در محراب قلم دارم که چاپ سومشان بتازگی انتشار یافته است.
راستی درباره ی مجموعه داستان های ادامه دار، اظهار داشت: در همه جای دنیا این طور است، یک سری مجموعه نوشته می شود که قابلیت چند کتاب شدن را دارد؛ شخصیت هایی ثابت با داستان های مختلف. این مساله هم بدین سبب است که زمانی که بچه ها با شخصیتی آشنا می شوند و با آن ارتباط برقرار می کنند، دوست دارند قصه های دیگرش را هم بخوانند و خیلی زود از او جدا نشوند.
او افزود: درباره ی برنامه های تلویزیونی هم همچنین است، اگر سریال های کودکان طرفداران بیشتری دارد بدین سبب است که کودک با یک دفعه دیدن، از شخصیت و فضای داستان دور نمی شود.
راستی درباره ی اینکه به نظر می آید، داستان های ادامه دار چندان در بین نویسندگان ایرانی رایج نیست، اظهار داشت: در سالهای اخیر، کتاب هایی از این دست انتشار یافته است. اگر کشورهای دیگر از ما جلوتر هستند به سبب این است که زودتر به این نتیجه رسیدند که باید مجموعه دربیاورند. همانطور که گفتم در ایران هم کتاب هایی از این طیف کم نیست اما چون ترجمه ها بیشتر است بنظر می رسد فقط کارهای ترجمه ای این توانایی را دارند، در صورتیکه در ایران هم دارد کارهایی نوشته می شود که بصورت چند کتابی است. حتی برای سنین پایین تر ۱۲ کتاب با شخصیت ثابت و موضوع های مختلف نوشته شده است.
او تاکید کرد: کودکان و نوجوانان دوست دارند این نوع کتاب ها در اختیارشان باشد، با شخصیت ها زود خداحافظی نکنند و با آنها زمان بیشتری را بگذرانند. بطور معمول این نوع کارها برای مخاطبان به خاطره تبدیل می شود. این کارها خریدار بیشتری دارد و ناشرها هم راغب ترند برای اینکه زحمتی که برای تک کتاب می کشند، در پنج کتاب منتشر می شود بطورمثال یک گرافیست و طراح جلد انتخاب می کنند. دوستان هنرمند هم این نوع کارها را ترجیح می دهند، برای اینکه پنج کتاب را تصویرگری می کنند و دستمزد بیشتری می گیرند. البته یک سری داستان ها هم هست که باید تک جلدی منتشر شوند که این ها، کتاب های خاصی هستند.
این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان درباره ی «علی کوچولو» یکی از شخصیت های سریالی که نویسنده قصه هایش بوده، می گوید: داستان «علی کوچولو» را در سالهای ۶۲ تا ۶۴ در ۶۰ قصه نوشتم. کتابش در دو جلد منتشر گردید که ۵۹ قصه را شامل می شد. ۳۰ قسمت این کتاب را بصورت برنامه تلویزیونی ساختند و قرار بود سری دوم هم ساخته شود اما متأسفانه تغییر مدیریت ها در تلویزیون موجب شد این اتفاق نیفتد. البته همیشه این طور است، زمانی که مدیریت در سیستم دولتی تغییر می کند انگار باید کارهای قبلی فراموش و کنار گذاشته شوند، این خیلی بد است. هنوز به این خودبینی بیش از محصول بها می دهیم، این شد که ادامه کار ساخته نشد.
مجید راستی درباره ی شخصیت های سریالی که الان به نظر حضور موفقی در در بین کودکان ندارند، اظهار داشت: واقعیت این است که آن زمان بیشتر به بچه ها بها داده می شد، کسانی که آنجا حضور داشتند، بچه ها را جدی می گرفتند. من در تلویزیون بوده ام، ما دلمان می خواست بچه ها به عنوان قسمتی از جامعه جدی تر دیده شوند و کارهای متنوع تر داشته باشند بنا بر این «علی کوچولو» و «محله بهداشت» و «مدرسه موش ها» و… ساخته شد. هنوز هم گاهی آنها را پخش می کنند، اما در سالهای اخیر بچه ها کنار گذاشته شدند و کارهای دیدنی کم تولید می شود. الان چه سریالی برای بچه ها ایجاد می شود که پنج سال دیگر هم از آن یاد شود؟ من سراغ ندارم. بدین سبب آدم ها و مدیریت خیلی مهم هستند، باورهای خیلی مهمست که جایگاه کودکان در فرهنگ چطور باشد. فکر می کنم آن دوره، دوره طلایی بود که دیگر تکرار نمی گردد. البته امیدوار هستم بچه های کارهای خوبی برای خواندن و دیدن و شنیدن داشته باشند.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای مجید راستی مطرح كرد: بچه ها خداحافظی با شخصیت ها را دوست ندارند! بسته هستند Date | 06/12/2022