سهیل سرور مطرح كرد؛ عزت، حکمت و مصلحت سه ضلع موفقیت یک کشور هستند

    Home  /  جشن  /  سهیل سرور مطرح كرد؛ عزت، حکمت و مصلحت سه ضلع موفقیت یک کشور هستند

سهیل سرور مطرح كرد؛ عزت، حکمت و مصلحت سه ضلع موفقیت یک کشور هستند Image

سهیل سرور مطرح كرد؛ عزت، حکمت و مصلحت سه ضلع موفقیت یک کشور هستند

به گزارش صد کادو، یک کارشناس علوم اجتماعی ضمن اشاره به مفهوم عزت، حکمت و مصلحت در بیانیه گام دوم اظهار داشت: توجه به این ۳ مبحث مهم، موفقیت و پیشرفت کشور را به همراه دارد.

به گزارش صد کادو به نقل از مهر، سلسله جلسات تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی توسط فرهنگسرای اندیشه برگزار می گردد. در این جلسات مهم ترین ابعاد و بخش های نادیده از بیانیه گام دوم توسط اساتید و کارشناسان حوزه های مختلف علوم انسانی تبیین شده و در گفتگو با عموم مخاطبان مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
در گام جدیدی از برگزاری این ویژه برنامه و با عنایت به این که مخاطب اصلی بیانیه گام دوم انقلاب جوانان هستند، این جلسات در مدارس شهر تهران برگزار می گردد. جدید ترین جلسه از نشست های تبیین بیانیه گام دوم انقلاب در دبیرستان پسرانه سیدرضی واقع در منطقه ۷ تهران برگزار گردید. مبحث این جلسه «جوانان، عزت، حکمت، مصلحت» بود و محمد سهیل سرو کارشناس علوم اجتماعی به تبیین مبحث مذکور پرداخت.
محمد سهیل سرو اظهار داشت: شما دانش آموزان، پس از اتمام دوران تحصیلی خود، از اجتماع کوچک مدرسه خارج شده و وارد فضای بزرگ تری به نام جامعه می شوید. نام این جامعه بزرگ تر، «جامعه ایرانی» است. این اتفاق در حالی است که خود جامعه ایرانی در دل جامعه بزرگ تری قرار می گیرد که بدان «جامعه بشری» می گویند.
وی افزود: در هر جامعه ای یک نیروی معارض وجود دارد؛ برای مثال نیروی معارض در جامعه مدرسه، «جهل» است یا در جامعه بشری، نیروی معارض که می تواند آنرا از پیشرفت باز دارد، «دوری از عدالت» و یا «فقر» است. از سویی دیگر، اگر بخواهیم نگاهی مادی به این مورد داشته باشیم، نیروی معارض جامعه ایرانی، دشمنانش هستند که چشم به خاک این مرز و بوم دارند.
این کارشناس علوم اجتماعی صحبت های خویش را با طرح یک پرسش ادامه داد و اظهار داشت: می خواهم سوالی بپرسم و آن هم اینست که آیا جامعه ای بزرگ تر از «جامعه بشری» وجود دارد؟ پاسخ مثبت است و آن هم «عالم هستی» است. نیروی معارض عالم هستی هم شیطان است. ازاین رو میتوان اظهار داشت که هر چیزی در دنیا، دارای دوگانه خوب و بد است.
سهیل سرو ضمن اشاره به عنوان جلسه و مبحث «جوانان، عزت، حکمت، مصلحت» اظهار داشت: برای تعاریف مفاهیمی که در عنوان این جلسه یاد شده قرار گرفته است، لازم است سراغ مفاهیم معارض آن رفت؛ برای مثال، مفهوم مقابل عزت، «ذلت» است. ازاین رو اگر می گوئیم فردی یا جامعه ای باید عزت داشته باشد، یعنی از خواری و ذلت به دور باشد. بنابراین است که اگر ببینیم یک جوان رفتار ذلیلانه از خود نشان می دهد، ناراحت می شویم. با همین رویکرد، هر جامعه ای می تواند عزتمندانه باشد یا ذلیلانه رفتار کند.
وی ضمن تشریح مفهوم «عزت» اظهار داشت: مفهوم عزت برای جامعه ایرانی معنای مهمی است؛ ایران کشوری است که پیشینه ای چند هزار ساله دارد و تمدن ایرانی یکی از باسابقه ترین تمدن هاست. اگر کشور ما گرفتار شرایطی شود که دنیا بگوید ایران عزت ندارد، خیلی دشوار می باشد و ما ناراحت می شویم. ازاین رو در تعامل با دیگران باید بگونه ای برخورد نماییم که اجازه ندهیم کسی نظرش را به ما تحمیل بکند و عزت ایرانی را گرفتار خدشه کند. هم چنین «حکمت» به معنای سنجیده عمل کردن است و وقتی از حکمت صحبت می نماییم یعنی آنکه احساسی رفتار نکنیم و منطقی باشیم. این مورد را در رفتار یک کشور در صحنه بین المللی هم می توانیم ببینیم.
این کارشناس علوم اجتماعی در رابطه با مفهوم «مصلحت» اظهار داشت: مصلحت به معنای دانستن صلاح یک کار است. این که بدانیم چه چیزی خوب است و چه چیزی بد؛ مصلحت جامعه ما چه چیزی است؟ در پاسخ باید اظهار داشت که مصلحت بر اساس دو مبحث تعریف می شود. اولی تأمین منافع ملی کشور است و دومی توجه به ارزش ها و هنجارهایی است که در جامعه ما وجود دارد. برهمین اساس، هر کسی در مقابل منافع ملی کشور بایستد، دشمن اوست.
وی اضافه کرد: باید اشاره کنم که برای رسیدن به موفقیت در هر جامعه ای، از مدرسه تا کشور، نیازمند یک مثلث با ۳ ضلع هستیم که عبارتست از: «عزت»، «حکمت» و «مصلحت». همانطور که اشاره شد این مورد هم برای جوامع کوچکی مثل مدرسه معنا پیدا می کند و هم در جوامع بزرگ تر مثل کشورمان باید وجود داشته باشد.
سهیل سرو در قسمت پایانی سخنان خود با ذکر یک مثال اظهار داشت: برای مثال، جوزف بورل وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا دو هفته پیش می اظهار داشت که در چند دهه اخیر، اروپا تبدیل به باغ زیبایی شده است و ما اروپایی ها نباید بگذاریم کسی از بیرون این باغ بیاید و به باغ ما صدمه برساند. او می اظهار داشت که بیرون از این باغ، جنگل است. در واقع، او از موضع عزت، اروپا را باغ می دانست و خارج از آن باغ یعنی آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین را جنگل تعریف می کرد. جنگلی که مهم ترین خصوصیت آن بی قانونی می باشد.
همچنین در ادامه حمید یزدانیان در رابطه با اهمیت معرفی و تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اظهار داشت: بیانیه گام دوم انقلاب که در سال ۱۳۹۷ از جانب رهبر معظم انقلاب بیان شد، در داخل و خارج از ایران بازخوردهای بسیار زیادی داشت. رویکرد کلی بیانیه، توجه به جوانان است و ضمن توجه به گذشته، نگاهی دقیق و موشکافانه به آینده هم دارد. به عبارتی دیگر، در این بیانیه، اتفاقات و رخدادهای آینده از نظر مقام معظم رهبری مورد بررسی قرار گرفته است. فرهنگسرای اندیشه در چارچوب جلسات پرسش و پاسخ، به تبیین این بیانیه مهم و بررسی ابعاد مختلف آن پرداخته است.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای سهیل سرور مطرح كرد؛ عزت، حکمت و مصلحت سه ضلع موفقیت یک کشور هستند بسته هستند Date | 19/11/2022