به بهانه هفته كتاب كودك؛ ادبیات کودک را دست کم گرفته ایم

    Home  /  جشن  /  به بهانه هفته كتاب كودك؛ ادبیات کودک را دست کم گرفته ایم

به بهانه هفته كتاب كودك؛ ادبیات کودک را دست کم گرفته ایم Image

به بهانه هفته كتاب كودك؛ ادبیات کودک را دست کم گرفته ایم

به گزارش صد کادو، اصفهان مدیر نشر نوشته با اشاره به اینکه نویسنده برای نوشتن یک اثر کودک باید زمان زیادی را به مطالعه، تحقیق و آموزش گذرانده باشد، اظهار داشت: نویسندگیِ کتاب کودک مثل هر فن و هنر دیگری به زمان و آموزش بسیار نیاز دارد تا به بلوغ برسد.

سید مهدی آل صاحب فصول مدیر نشر نوشته است که مهرماه سال ۱۳۸۲ با انتشار کتاب «می خواهم پژوهشگر شوم» و افتتاح فروشگاه کتاب خود در اصفهان، بعنوان ناشر تخصصی کودک و نوجوان فعالیت خویش را آغار کرد. صاحب فصول در گفتگو با ایسنا، ادبیات کودک را بخش نوپای ادبیات ایران دانست و با اشاره به اینکه در اصفهان قبل از انقلاب و از سال ۱۳۵۰ به بعد کتاب هایی در حوزه کودک و نوجوان کار شده است، اظهار نمود: کتاب کودک علیرغم تصور اغلب افراد، حوزه ای خیلی سخت است و به تخصص های زیادی نیاز دارد.

او افزود: کتاب کودک، دریای عمیقی است که افراد برای ورود به آن باید تجربه و دانش بسیار داشته باشند، چونکه مفاهیم و محتواهای عمیق باید در چارچوب های محدود گنجانده شود و این کار، هنرمندیِ بسیاری را می طلبد. در گذشته تجربه و تخصص کافی برای این کار وجود نداشت، اما هم اکنون شرایط بهتر شده و نویسندگان دانش و تجربه بیشتری دارند ضمن این که ناشران تخصصی هم در این عرصه در اصفهان فعال شده اند.

صاحب فصول ضمن اشاره به علل اقبال بیشتر ناشران به کتاب های ترجمه اظهار داشت: کار چاپ کتابِ ترجمه راحتتر است چونکه محتوای کتاب ترجمه، آماده و انتقال آن راحتتر است، همینطور به دلیل عدم عضویت کشور ما در WTO ناشران مبلغی برای تصویرگری کتاب پرداخت نمی کنند؛ از طرفی مردم تمایل چندانی به خرید و مطالعه کتاب ندارند و با این که افزایش قیمت کتاب نسبت به سایر محصولات بسیار ناچیز بوده، خرید آن برای مردم دشوار می باشد. بنابر این ناشر هم تلاش می کند قیمت نهایی محصول را کم کند و این کاهش قیمت در کتاب های ترجمه سهل و آسان است.

مدیر نشر نوشته با اشاره به اینکه تولید کتاب تألیفی هم زمان بر و هم گران است، توضیح داد: برای مثال یک مجموعه کتاب ۳۲ جلدی که برای هر حرف الفبا توسط نشر نوشته چاپ شد چهار سال طول کشید و نزدیک به ۳۰ نفر متخصص در فرآیند تألیف و چاپ این کتاب درگیر و دخیل بودند، ازاین رو این فرایند سخت، گران و زمان بر است؛ همینطور برخی از افراد هنوز ادبیات کودک را دست کم گرفته و مطالب کم مایه و بدون محتوا را به صرف محاوره بودنِ زبان در زمره آثار کودک می دانند که اصولا در ارزیابی ها مورد قبول ناشران قرار نمی گیرند و جمع این عوامل سبب شده تا آثار ترجمه نسبت به آثار تألیفی در حوزه کتاب کودک بیشتر باشد.

او ضمن اشاره به الزامات تألیف کتاب برای کودکان تصریح کرد: در تألیف کتاب کودک باید کودکان، توانایی ها، آموخته ها و شرایط آنها در نظر گرفته شود، نویسنده کتاب کودک باید روانشناسی رشد بداند، در کلاس های داستان نویسی شرکت کند، کتاب های این حوزه را مطالعه کرده و تجربه های دیگران در این عرصه را بررسی و مطالعه کند. در واقع نویسندگیِ کتاب کودک هم مثل هر فن و هنر دیگری به زمان و آموزش بسیار نیاز دارد تا به بلوغ برسد.

صاحب فصول اضافه کرد: نویسنده برای نوشتن یک اثر کودک باید زمان زیادی را به مطالعه، تحقیق و آموزش گذرانده باشد. برخی با مطالعه و حتی نوشتن یک یا دو اثر بزرگسال تصور می کنند که به سادگی می توانند به حوزه کتاب کودک ورود کنند، اما حقیقت غیر از این است، چونکه ادبیات کودک از انواع خاص و سخت ادبیات است که به تجربه و تخصص بسیار نیاز دارد.

مدیر نشر نوشته خاطرنشان کرد: به صورت خلاصه باید اظهار داشت که کار در حوزه کتاب کودک، کار سختی است و تعداد افراد کمی با دانش و تجربه لازم در آن فعال می باشند، اما با این وجود هنوز هم میتوان کار کرد. ما در تولید آثار خوب از نویسندگان و متخصصان کشوری هم استفاده می نماییم، اما به مؤلفان و نویسندگان اصفهانی هم توجه داریم و تلاش می نماییم کار اولی های این حوزه را شناسایی و با آنها همکاری نماییم تا راه آنها در بازار حرفه ای هموار شود.

صاحب فصول، مطالعه را مقدمه پژوهش و پیشرفت دانست و با اشاره به اینکه ما نیاز داریم که برای مطالعه و ترویج آن آموزش ببینیم، تاکید کرد: پدران و مادران، معلمان و مربیان باید مطالعه کنند و آنرا به فرزندان و دانش آموزان خود آموزش دهند که در این راه کارگاه ها و آموزش ها بسیار مؤثر است. امروز وقت کودکان ما در طلایی ترین دوران زندگی با تلفن همراه و تلویزیون طی می شود که علیرغم صدمه های روانی و شناختی آنها را از مطالعه دور و با کتاب بیگانه می کند؛ واحدهای آموزشی به لحاظ تراکم جمعیت و تعداد کتابخانه ها باید استاندارد شده و کتابخانه ها تجهیز، نوسازی و روزآمد شوند و با کارشناسان و کتابداران آموزش دیده فضا و جریان مطالعه را در شهرها ایجاد کنند.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای به بهانه هفته كتاب كودك؛ ادبیات کودک را دست کم گرفته ایم بسته هستند Date | 08/11/2022