بررسی جنبش های ادبی در یک کتاب

    Home  /  جشن  /  بررسی جنبش های ادبی در یک کتاب

بررسی جنبش های ادبی در یک کتاب Image

بررسی جنبش های ادبی در یک کتاب

صد کادو: کتاب «جنبش های ادبی» نوشته ایرا مارک ملین، «سخنی بگو، نازنین دوست» از رُزه آوسلندر و «گزیده داستان های کوتاه» فرانتس کافکا منتشر شدند.
به گزارش صد کادو به نقل از ایسنا، جلد دوم «جنبش های ادبی» نوشته ایرا مارک میلن با ترجمه محمدتقی فرامرزی در ۳۱۹ صفحه با قیمت ۱۴۵ هزارتومان در انتشارات کاوش پرداز عرضه شده است.
در مقدمه مترجم عنوان شده است: هدف از تألیف و ترجمه کتاب «جنبش های ادبی»، فراهم کردن یک راهنمای جامع و معتبر برای خوانندگان مشتاق مطالعه، درک، و لذت بردن از آثار برجسته ادبی و جنبش های ادبی با امکان دسترسی سهل به اطلاعات در رابطه با تک تک جنبش ها و آثار ادبی در سیر تاریخ ادبیات جهان است. این کتاب(۶ جلدی، به فارسی)، علاوه بر علاقه مندان به ادبیات جهان و نقد ادبی، برای استادان، دانشجویان دوره های کارشناسی و بالاتر، معلمان، و پژوهندگان در حوزه جنبش ها و نقد ادبی، منبعی مفید و ضروی است.
اطلاعات گنجانده شده در ذیل عنوان هر جنبش ادبی، شامل مقدمه ای بر آن؛ بحث درباره ی شماری از نویسندگان برگزیده و آثار در رابطه با آن؛ تحلیل مضمون های غالب در آن؛ و تشریح فنون ادبی به کار رفته در آن جنبش می شود.
علاوه براین اطلاعات مهمی در حوزه ادبی و تاریخی هر جنبش نیز در اختیار مخاطبان گذاشته می شود؛ این اطلاعات شامل مقاله ای با محتوای زمینه تاریخی؛ یک بخش خواندنی افزوده بر متن با محتوای مقایسه زمان و مکان شکل گیری جنبش در فرهنگ غربی؛ مقاله ای انتقادی؛ و نقدی قبلا انتشار یافته درباره ی جنبش می شود.
بخش های دیگری با عنوان اقتباس های رسانه ای و پیشنهادهایی برای مطالعه بیشتر آثار داستانی و غیرداستانی درباره ی مضمون ها و موضوعات مشابه بر کتاب افزده شده است. از دیگر اجزای کتاب می توان به اندیشه ها و سرنخ های موضوعی برای پژوهش، پرسش هایی برای مطالعه، و لیست هایی از منابع انتقادی حاوی مطالب بیشتر درباره ی هر جنبش ادبی اشاره نمود.
در این جلد از کتاب به جنبش های ادبی «درام در عصر الیزابت»، «عصر روشنگری»، «اگزیستانسیالیسم»، «اکسپرسیونیسم» و «ادبیات گوتیک» پرداخته شده است.

همین طور «گزیده داستان های کوتاه» فرانتس کافکا با برگردان لطفعلی سمینو در ۱۸۸ صفحه در نشر یاد شده راهی بازار کتاب شده است.
«گزارشی به فرهنگستان»، «شغال ها و عرب ها»، «در برابر قانون»، «در تبعیدگاه»، «مهمان مردگان»، «پژوهش های یک سگ»، «شوربختی»، «آموزگار دهکده»، «نخستین اندوه»، «قهرمان گرسنگی» و «پزشک روستا» داستان های این مجموعه را شامل می شوند.
در بخش پایانی کتاب مقاله ای در تفسیر دو داستان کوتاه فرانتس کافکا، درج شده که در قسمتی از آن می خوانیم: زمان درازی تصویر ناقصی از کافکا، همچون نویسنده ای که جهانی ذهنی و خیالی در داستان هایش می آفریند و اعتنایی به مسائل دنیای واقعی ندارد، برای توده کتاب خوانان پرداخته شده بود. حتی امروز نیز بسیاری کافکا را نویسنده ای خیال پرداز با رویاهایی بیگانه با جهان و درگیر در کشمکشی درمان ناپذیر با مسائل روانی و مشکلات خانوادگی خود می شناسند. اما این همه واقعیت نیست. کافکا در داستان های کوتاه، رمان ها، یادداشت های روزانه و نامه هایش بیش از خیلی از نویسندگان دیگر به روان انسان، دوگانگی و مسئله هویت آدمی پرداخته است. او با آفرینش شخصیت های مستقل از زمان مشخص، پدیده ها و رویدادهای غریب و با زبانی دقیق و بی پیرایه، درماندگی ها، ناامیدی ها و تهدیدها را بیان می کند.
از این گذشته، کافکا به مسائل اجتماعی زمان خود نیز بی توجه نیست، اما به صراحت به آنها نمی پردازد و دیدگاه های خودرا با سبکی رازآمیز و نمادگونه بیان می کند.

دیگر کتاب منتشرشده در انتشارات کاوش پرداز، کتاب «سخنی بگو، نازنین دوست» گزیده ای از شعرهای رُزه آوسلندر با ترجمه معصومه ضیائی و لطفعلی سمینو است که در ۲۳۸ صفحه انتشار یافته است.
ناشر در معرفی شاعر آورده است: رزه آوسلندر بی شک از بزرگترین شاعران آلمانی زبان بعد از جنگ سده بیستم است. تصویرهای شاعرانه، سبک مدرن بی مثال و زبان موجز اما آهنگین او شعر دوستان را مسحور می کند. کسی که با تاریک و روشن شعرهای او جادو شده باشد، دلیل آنرا می داند. وی در شعر زندگی می کرد و نوشتن زندگیش بود. در یکی از یادداشت هایش می گوید: «چرا می نویسم؟» و چنین پاسخ می دهد: «من از سر نیازی درونی می نویسم، آری می توانم بگویم: از جبر درونی، در حقیقت برای خود، اما برای همنوعانم منتشر می کنم. من به خود تعلق ندارم، از آنِ کلماتی هستم که به سمت من و همنوعانم می آیند.»
نمونه ای از شعر او که در پشت جلد کتاب آمده است:
بنویس
جهان خود را
تا به پایان
قبل از آن که پایان
به تو پایان دهد

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای بررسی جنبش های ادبی در یک کتاب بسته هستند Date | 02/11/2022