مروری بر زندگی رهبری ۱۳ ساله

    Home  /  جشن  /  مروری بر زندگی رهبری ۱۳ ساله

مروری بر زندگی رهبری ۱۳ ساله Image

مروری بر زندگی رهبری ۱۳ ساله

صد کادو: قم شهید محمدحسین فهمیده نوجوان حماسه سازی است که رهبر یکی از  انقلاب های بزرگ و تاریخ ساز دنیا او را رهبر معرفی می کند.
«رهبر ما آن طفل سیزده ساله ای است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صدها زبان و قلم ما بزرگ تر است، با نارنجک خودرا زیر تانک دشمن انداخت و خود نیز شربت شهادت نوشید.»
این جمله را رهبر یکی از انقلاب های بزرگ و تاریخ ساز دنیا در باره نوجوانی ۱۳ ساله بیان کرده است. نوجوانی که با گذشت بیش از ۴۰ سال شهادتش همچنان در خاطر مردم ماندگار است و فراموش نشده است.
محمدحسین فهمیده در اردیبهشت ماه سال ۱۳۴۶ در روستا سراجه قم به دنیا آمد و به سبب هم زمانی با ماه محرم و ارادتی که پدرش به امام حسین (ع) داشت نام حسین را برایش انتخاب نمود تا ادامه دهنده راه سالار شهدا (ع) باشد.
این رهبر ۱۳ ساله اگرچه سالهای نوجوانی خودرا در کرج گذرانده بود اما بگفته اعضای خانواده اش از نظر فرهنگی و مذهبی متأثر از قم بود و باتوجه به فضای مذهبی خانواده اش، بسیار به نماز، قرآن و مجالس دوده (ع) تقیید داشت و در صورتیکه به تکلیف نرسیده بود از شش سالگی نماز می خواند.
در خاطراتی از این شهید بیان شده است که بسیار بدنبال سخنرانی ها و اعلامیه های امام خمینی (ره) بوده است و محبتی غیرقابل بیان به امام خمینی (ره) داشته و همین عشق موجب شد که با سن کم در جنگ با منافقین در کردستان حضور پیدا کند و بعد هم به خرمشهر برود و حماسه ای تاریخی رقم زند.
در رابطه با نحوه شهادت، محمد حسین فهمیده گفته شده است:
روزهشتم آبان ۱۳۵۹، محمدحسین فهمیده به اتفاق دوست شهیدش محمدرضا شمس ـ که در یک سنگر بودند ـ در هجوم عراقی ها، محاصره می شوند.
محمدرضا شمس، زخمی می شود و حسین با سختی و زحمت زیاد او را به پشت خط می رساند وقتی به سنگر بر می گردد، می بیند که پنج تانک عراقی به طرف رزمندگان اسلام هجوم آورده و درصدد محاصره و قتل عام آنها هستند. محمدحسین در صورتیکه تعدادی نارنجک به کمر خود بسته بود به طرف تانک ها حرکت می کند.
تیری به پای او می خورد اما در همان حال موفق می شود خودرا به تانک پیش رو برساند. خودرا به زیر تانک می اندازد و تانک به وسیله نارنجکی که در دست حسین فهمیده قرار داشته منفجر می شود.
دشمن در این حال تصور می کند که حمله ای انجام شده و با سرعت تانک ها را رها کرده و فرار می کنند؛ در نتیجه، حلقه محاصره شکسته می شود و بعد از مدتی نیروهای کمکی می رسند و آن قسمت را از وجود متجاوزان پاکسازی می کنند.
در این رابطه مجید فهمیده، برادر شهید محمدحسین فهمیده، در گفت و گو با ایسنا عنوان کرد: محمدحسین در اردیبهشت ماه سال ۱۳۴۶ در روستا سراجه قم به دنیا آمد و به سبب هم زمانی با ماه محرم و ارادتی که پدرم به امام حسین (ع) داشت نام حسین را انتخاب کردند.
وی با اشاره به این که اصالت قمی داریم اما زمانی که انقلاب شد در کرج زندگی می کردیم، بیان کرد: کوچه شمس آبادی ها در خیابان آذر، آخرین محله پدرم در قم بود که پس از آن به تهران و سپس به کرج مهاجرت کردند.
وی بابیان این که از نظر فرهنگی و مذهبی متأثر از قم بود، بیان کرد: تا سالهای قبل نیز در تابلو ورودی قم نوشته بود که «به شهر شهید محمدحسین فهمیده خوش آمدید».
وی با اشاره به این که نباید با نگاه متعصبانه شهدا را منحصر به یک شهر کرد و شهید فهمیده نیز متعلق به همه مردم ایران است، اظهار داشت: پدرم همیشه بیان می کرد که من پدر شهید نیستم بلکه خادم در خانه شهید هستم و هرجایی که بتوانیم به مردم خدمت نماییم و مردم را با امام و انقلاب آشنا نماییم اهل همان جا هستیم.
وی درباب نشانه ای از نام و یاد شهید محمدحسین فهمیده در زادگاهش بیان کرد: پدرم منزلی را که در روستای سراجه وقف دهیاری کرده بود به کمک دهیاری و اهالی روستا درحال تبدیل شدن به موزه است.
این برادر شهید اشاره کرد: محمدحسین پس از شروع جنگ به جبهه رفت و در آن موقع هنوز اعزامی وجود نداشت و افراد به هر نحوی خودشان را به جبهه ها می رساندند.
وی بابیان این که دروغ نگفتن و همکاری در خانه از خاصیت های محمدحسین بود، اضافه کرد: باتوجه به فضای مذهبی خانواده، برادرم بسیار به نماز، قرآن و مجالس دوده (ع) تقیید داشت و در صورتیکه به تکلیف نرسیده بود از شش سالگی نماز می خواند.
این برادر شهید افزود: بسیار بدنبال سخنرانی ها و اعلامیه های امام خمینی (ره) بود و شاید در ذهن کسی نگنجد اما ذوب در ولایت بود و محبتی غیرقابل بیان به امام خمینی (ره) داشت و همین عشق موجب شد که با سن کم در جنگ با منافقین در کردستان حضور پیدا کند و بعد هم به خرمشهر برود و حماسه ای تاریخی رقم زد.
وی با اشاره به این که حالا رنگ و شکل جبهه ها تغییر کرده است، تصریح کرد: والدین باید بیش از گذشته مراقب فرزندان شان باشند؛ زیر باتوجه به شرایط موجود، فضای مجازی جزئی از خانواده ها شده است که می تواند لطمه های جدی را رقم میزند و والدین باید زمان بیشتری برای فرزندان بگذارند تا دستاویزهای شیطانی بر فرزندانشان خیمه نزنند و از دین، اسلام و انقلاب جدایشان نکند.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای مروری بر زندگی رهبری ۱۳ ساله بسته هستند Date | 30/10/2022