در دیدار وزرای فرهنگ دو كشور تاكید شد؛ لزوم تعمیق روابط فرهنگی ایران و بنگلادش

    Home  /  جشن  /  در دیدار وزرای فرهنگ دو كشور تاكید شد؛ لزوم تعمیق روابط فرهنگی ایران و بنگلادش

در دیدار وزرای فرهنگ دو كشور تاكید شد؛ لزوم تعمیق روابط فرهنگی ایران و بنگلادش Image

در دیدار وزرای فرهنگ دو كشور تاكید شد؛ لزوم تعمیق روابط فرهنگی ایران و بنگلادش

به گزارش صد کادو، وزیر ارشاد در حاشیه دوازدهمین اجلاس وزرای اطلاع رسانی با وزیر انتشارات و ارتباطات بنگلادش دیدار نمود. دوطرف بر گسترش روابط فرهنگی میان ایران و بنگلادش تاکید نمودند.

به گزارش صد کادو به نقل از مهر، محمد مهدی اسماعیلی که به منظور شرکت در دوازدهمین اجلاس وزرای اطلاع رسانی کشورهای اسلامی به ترکیه سفر کرده بود، در حاشیه این اجلاس با محمدحسن محمود، وزیر انتشارات و ارتباطات بنگلادش دیدار و گفتگو کرد.
اسماعیلی در این دیدار دین اسلام را مهم ترین نقطه اشتراک مردم دو کشور دانست و اظهار داشت: ظرفیت ها و استعدادهای ارزشمندی بین دو کشور وجود دارد و تقویت روابط فرهنگی و هنری می تواند به خلق آثار جدیدی از هنرمندان دو کشور بیانجامد.
وی اضافه کرد: در حوزه اطلاع رسانی و رسانه ای هم نیازمند تعمیق روابط هستیم و مقابله با اسلام هراسی که مبحث اجلاس دوازدهم است با تجمیع توان رسانه ای کشورهای اسلامی تحقق می یابد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به وجود رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی در بنگلادش اشاره نمود و خاطرنشان کرد: آنچه از گذشته نشان می دهد، دو کشور نتوانستند در حوزه فرهنگی ارتباطات نوینی را تعریف کنند؛ ما آماده هستیم این مسأله را به وسیله رایزنی فرهنگی در قسمت های مختلف محقق نماییم. پیشنهاد می کنم با امضای تفاهم نامه مشترک چارچوب همکاری فرهنگی بین دو کشور تعریف شود. همینطور می توانیم هفته های فرهنگی متقابلی را در داکا و تهران برپا نماییم تا ارتباط هنرمندان و اهالی فرهنگ، ادب و رسانه دو کشور بیشتر از پیش میسر شود.
وزیر اطلاع رسانی و انتشارات بنگلادش هم در این دیدار اظهار داشت: ایران و بنگلادش روابط خوبی داشتند و زبان فارسی تا پیش از حضور بریتانیا در شبه قاره هند و اشغال این کشور، زبان رایج منطقه بوده است. هنوز نسخه های خطی فارسی در کشور ما نگهداری می شود.
وی اضافه کرد: رابطه بین ایران و بنگلادش به جهت دین و زبان مشترک، تاریخی است و قرن ها باهم تبادل فرهنگی داشته ایم. هم اکنون هم در جشنواره های بنگلادش، ایرانیان حضور می یابند و جوایز را نصیب خود می کنند.
وی پخش سریال های ایرانی را در بنگلادش مهم و ضروری دانست و اظهار داشت: حالا سریال های ترکی در کشور ما طرفدار دارند و سریال های کره ای هم پخش می شوند. اما تشابه فرهنگی ما با ایران به مراتب بیشتر از کره است و چرا از امکان پخش مجموعه های نمایشی ایرانی استفاده نکنیم؟ البته فیلم و سریال ها درحال دوبله به زبان بنگلادشی است.
وزرای دو کشور در انتها ابراز امیدواری کردند که این دیدار، فصل نوینی از همکاریهای دوجانبه را بخصوص در قسمت آموزش، رسانه و تبادلات فرهنگی هنری رقم بزند.
دوازدهمین اجلاس وزرای اطلاع رسانی کشورهای اسلامی ۲۹ و ۳۰ مهرماه در استانبول برگزار گردید.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای در دیدار وزرای فرهنگ دو كشور تاكید شد؛ لزوم تعمیق روابط فرهنگی ایران و بنگلادش بسته هستند Date | 27/10/2022