معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی: هنرهای سنتی ما ریشه در خانه ها و فعالیت زنان ایرانی دارد

    Home  /  جشن  /  معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی: هنرهای سنتی ما ریشه در خانه ها و فعالیت زنان ایرانی دارد

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی: هنرهای سنتی ما ریشه در خانه ها و فعالیت زنان ایرانی دارد Image

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی: هنرهای سنتی ما ریشه در خانه ها و فعالیت زنان ایرانی دارد

به گزارش صد کادو، زنجان معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: ۵۰ هزار هنرمند صنایع دستی کشور بیمه هستند.

مریم جلالی شامگاه روز گذشته (۲۱ مهرماه) در حاشیه جشنواره ملی آش ایرانی در زنجان، در جمع خبرنگاران با اشاره به این که چهار پرونده برای ثبت جهانی آماده است که امیدواریم با حضور ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی این مهم صورت گیرد، اظهار داشت: این تعداد بیمه شده باید افزایش یابد که احیای صندوق پشتیبانی از هنرمندان خصوصاً احیای قانون پشتیبانی از این قشر در سال ۹۶ هیچ کدام اجرائی نشد و در صورتیکه اجرای این قانون می تواند آثار بهتری داشته باشد.

وی اضافه کرد: بر این اساس عبابافی روستای بحیری از توابع شهرستان دشتی بوشهر، کبوربافی دزفول استان خوزستان، نساجی سنتی کاشان از استان اصفهان و شهر جهانی صنایع دستی رشت هم همچون پرونده های در دست اقدام برای ثبت جهانی است.

این مسئول با اعلان اینکه پرونده های دیگری در نوبت هستند، افزود: خصوصاً در زمینه نساجی که پیوند صنایع دستی داری و غیرداری پارچه بافی با صنعت نساجی که یکی از ۱۱ پیش رانان اقتصاد صنعت است، اهمیت ویژه ای دارد و تمرکز بیشتری در ابریشم بافی داریم.

وی با اعلان اینکه داوری ها انجام گرفته که امیدواریم در جشنواره فجر صنایع دستی در هفته ملی صنایع دستی در تهران، میزبان ارزیابان شورای عالی باشیم و ثبت چهار شهر جهانی را انجام دهیم، افزود: مشکل اصلی صنایع دستی کشور فقدان شبکه است. همه تلاش مان این است که بتوانیم شبکه سازی نماییم و زنجیره ارزش صنایع دستی را بالا ببریم و از سویی باید گفت دیگر برنامه ریزی نقطه ای در صنایع دستی پاسخ نمی دهد.

جلالی با اشاره به این که فقط تمرکز بر تولید یا در بازارچه و یا بسته بندی کفایت نمی کند، اذعان کرد: هنرهای دستی در کشور وجود داشت اما به دلیلهای مختلفی از گردونه تولید خارج شده است. ما تلاش می نماییم این هنرها را به عنوان سلول های بنیادین صنایع دستی احیا و در این جهت موزه صنایع دستی را افتتاح کنیم؛ در حقیقت بانک موزه ای رخ دهد.

این مسئول با تأکید بر این که فقدان بانکهای اطلاعاتی ما سبب می شود که گسستی بین گذشته و آینده وجود داشته باشد، افزود: برخی از آنها توسعه یافته و حتی کاربرد جدیدی پیدا کرده اند. هنرهای سنتی باید به صنایع دستی پیوند زده شده و صنایع دستی تولید انبوه را بر عهده بگیرد که تلفیق این دو می تواند رونق بگیرد.

وی با اعلان اینکه صنایع دستی ما صدا و مطالبه گر ندارد، اضافه کرد: باید بتوانیم ژورنالیسم صنایع دستی را احیا نماییم. از طرفی سیاست ما کارفرما کردن هنرمند است.

جلالی با اعلان اینکه هنرهای سنتی ما ریشه در خانه ها و فعالیت زنان ایرانی دارد، بیان کرد: تولید بدون کارخانه در صنایع دستی نهفته است که می تواند هر خانه ای یک کارگاه صنایع دستی در کشور باشد.

این مسئول درباب بیمه هنرمندان نیز تصریح کرد: قبل از این یک نگاه حمایتی با رویکرد لطمه پذیری از هنرمندان انجام می گرفت، بطوریکه سال به سال بودجه ای اختصاص می یافت. امسال هم با مذاکراتی بیمه صنایع دستی باردیگر برقرار شد.

وی با تأکید بر این که این اعلام مقطعی باید به یک اقدام بنیادین تبدیل گردد، اشاره کرد: یکی از عناصر تحول خواهی وزیر میراث فرهنگی، تحول ساختاری است. ما باید صندوق پشتیبانی از هنرمندان را راه اندازی نماییم و با اعتباراتی که اختصاص داده می شود، خیال هنرمند از بیمه راحت باشد.

جلالی با اشاره به موضوع قاچاق صنایع دستی، تشریح کرد: وقتی که برنامه ای برای صادرات نداشته باشیم و خلاء تولید باشد، بازارهای دیگر این خلاء را پر می کنند. از ۵۷ میلیون چاقوی مورد نیاز کشور فقط ۷ درصد سهم زنجان است و باید این میزان ارتقا پیدا کند.

این مسئول با اعلان اینکه رایزنی شده تا به کالای مشابهی که در ایران تولید می شود، اجازه ورود ندهیم و در حقیقت قاچاق محسوب شود، اشاره کرد: هر چند این حوزه تحریم نبوده اما خودتحریمی هایی وجود داشته و باعث شده که از روزهای اوج خود در دهه ۶۰ افول پیدا نماییم.

وی با اعلان اینکه سهم صادرات صنایع دستی کشور بسیار ناچیز است، اضافه کرد: باید برنامه ریزی، ذائقه سنجی، بازاریابی و ارتقای کیفیت و بسته بندی صحیح و ترانسفر بهینه مورد توجه باشد. برای صادرات باید برنامه ریزی نمود. وقتی از زنجیره سخن به میان می آید، یعنی این که باید بازاریابی نماییم، نیازسنجی و نیاز مخاطب را درک کرده و در عین حفظ اصالت ها کاربری را فراموش نکنیم و سهم بازار را برگردانیم.

جلالی با اشاره به این که نشان های ملی و کدگذاری کالا که برای آثار فاخر داریم، شبکه به وجود می آورد و به عبارتی شناسنامه دار می شود، بیان کرد: سازمان نظام صنفی صنایع دستی ۱۸ رشته دارد که متفاوت و متنوع بوده و برنامه ریزی خودرا می طلبد.

وی با اعلان اینکه اگر سازمان صنفی نوشته شود، همه تلاش ها بر این است که صنایع دستی به سبد کالای مصرفی مردم برگردد و جایگاه اصلی خودرا پیدا کند، اذعان کرد: برنامه چهار ساله سند تحول تدوین شده و به زودی رونمایی می شود که سه تحول رویکردی، تحولی و ساختاری را در خود جای داده است.

جلالی به لزوم پشتیبانی از شرکت شهرک های صنعتی در بخش بازارچه های صنایع دستی اصرار کرد و اضافه کرد: شرکت شهرک های صنعتی نیز باید در قسمت بازارچه ها فعال شود و به نحوی، مانند ورزشگاه که از وزارت ورزش و جوانان استعلام می گیرد، افرادی که در بازارچه های شرکت شهرک های صنعتی نیز به مرحله بهره برداری می رسند، فعالیت داشته باشند.

وی با اشاره به این که ما باید محدوده دید خودرا از مرحله درون گرا بودن به برون گرایی ارتقا دهیم، افزود: بطور مثال همه استانها در مجموعه تاریخی گنبد سلطانیه مستقر شوند و صنایع دستی خودرا به نمایش و فروش بگذارند و این ایده باید در استانهای دیگر نیز اجرا شود و به صورتی در هر استان یک «ایران کوچک» داشته باشیم و یک شبکه سازی اتفاق بیفتد.

این مسئول با اشاره به لزوم آموزش جوانان و نوجوانان در زمینه صنایع دستی، سفارش کرد: فعال سازی نوجوانان و جوانان در بخش آموزش بسیار اهمیت دارد. یعنی نسل های پیشین باید دانش و تخصص خودرا در حوزه کاری خود به نسل های جوان و امروز منتقل کنند تا مانع فراموشی این صنایع شوند، از طرف دیگر حوزه آموزش نیز باید به ارزش افزوده متصل شود و استان زنجان می تواند در این بخش سرآمد استانهای دیگر باشد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اشاره کرد: برگزاری همزمان دو رویداد ملی به میزبانی استان زنجان برگ برنده ای برای توسعه صنایع دستی و گردشگری این استان بشمار می رود که باید از این فرصت به خوبی برای ارتقای استان در سطح کشور در زمینه گردشگری و صنایع دستی بهره برد.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی: هنرهای سنتی ما ریشه در خانه ها و فعالیت زنان ایرانی دارد بسته هستند Date | 14/10/2022