معاون میراث فرهنگی كشور: قصدمان گره گشایی است

    Home  /  جشن  /  معاون میراث فرهنگی كشور: قصدمان گره گشایی است

معاون میراث فرهنگی كشور: قصدمان گره گشایی است Image

معاون میراث فرهنگی كشور: قصدمان گره گشایی است

به گزارش صد کادو، قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور به دنبال تعارض هایی که در بافت تاریخی و حریم آثار مطرح است، اظهار داشت: تلاش کردیم بین حقوق عامه و حفظ میراث فرهنگی تعادل برقرار نماییم و قصدمان گره گشایی از مسائل است.
به گزارش صد کادو به نقل از ایسنا، علی دارابی ـ قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و معاون میراث فرهنگی کشور ـ در جلسه بررسی چالش های در ارتباط با ثبت های حوزه معاونت صنایع دستی و مسائل در ارتباط با حفاظت بافت های تاریخی با محوریت شهرستان میبد، درحالی که تعدادی از مسؤولان میراث فرهنگی استان یزد حضور داشتند، اظهار داشت: تلاش کردیم بین حقوق عامه و حفظ میراث فرهنگی تعادل برقرار نماییم و قصدمان گره گشایی است. شما هم حداکثر تا سه ماه آینده مسأله حریم را بازبینی کنید. میبد پایگاه تاریخی است، زمان زیادی نداریم و باید مبحث هرچه سریعتر حل شود.
معاون میراث فرهنگی بیان نمود: استان یزد مملو از آثار تاریخی و فرهنگی است.

بنابر گزارش روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ در این نشست که در دفتر دولت مجلس شورای اسلامی برگزار شد، سیدهادی احمدی روئینی ـ مدیرکل حفظ و احیا، بناها، محوطه ها و بافت های تاریخی ـ، احمد آخوندی ـ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد ـ، سید جلیل میرمحمدی میبدی ـ نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی ـ، سیدعلی یزدی خواه ـ نماینده مردم شهر ری در مجلس شورای اسلامی ـ، جواد واحدی ـ معاون امور مجلس، حقوقی و استان ها ـ، مصطفی پورعلی ـ مدیرکل ثبت، حریم آثار و حفظ احیا میراث معنوی و طبیعی ـ حضور داشتند.
همینطور در این نشست، در رابطه با توسعه صنایع دستی استان یزد، از قبیل کاربافی، زیلوبافی صحبت و مقرر شد کمیته های کارشناسی متشکل از معاونت صنایع دستی و مرکز میراث ناملموس تهران و مقامات محلی استان یزد و شهرستان میبد در این حوزه بررسی های لازم را انجام دهند.
در حوزه محافظت از بافت های تاریخی هم با محوریت مسائل در رابطه با شهر تاریخی میبد مقرر شد تا تدقیق ضوابط اختصاصی بافت تاریخی و راهکارهای احیای این بافت پرارزش صورت گیرد و همینطور تسهیل گری و رفع موانع ثبت جهانی میبد از جانب کارگروه ویژه ای بررسی شود و تدقیق حریم میبد ظرف سه ماه آینده صورت گیرد.
سیدابراهیم رئیسی ـ رئیس جمهور ـ به تازگی در جلسه ای که با مسؤولان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور داشت، تعیین حریم را یکی از مهم ترین مأموریت های این وزارت خانه برشمرده و اظهار کرده بود: تعیین حریم آثار فرهنگی و تاریخی بسیار مهم و حساس است، اما باید مراقب بود که تعیین این حریم، اختلالی در کسب و کار و معاش مردم ایجاد نکند.

روند تخریب بافت تاریخی میبد از یک دهه پیش، درحالی شدت یافت که از اواخر دهه نود، تهیه پرونده آن برای ثبت در لیست میراث جهانی یونسکو شروع شد. تمایل برای تخریب بافت تاریخی میبد، بیم از دست رفتن فرصت ثبت جهانی این شهر را اما جدی تر کرده است.
طرح مطالعاتی بافت تاریخی میبد از تابستان ۱۴۰۱ از جانب شهرداری شروع شده که برپایه اطلاعات اولیه، ۱۳۰۰ هکتار از مساحت ۳۲۰۰ هکتاری این شهر، بافت تاریخی و باغ های قدیمی است. بیشتر از ۸۰۰ هکتار از بافت سنتی میبد، بافت تاریخی به هم پیوسته و مابقی باغ هایی است که از قدیم بین محلات وجود داشته است.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای معاون میراث فرهنگی كشور: قصدمان گره گشایی است بسته هستند Date | 12/10/2022