به دنبال تخریب های اخیر اعلام شد قبرستان نو واجد شرایط ثبت ملی نیست !

    Home  /  جشن  /  به دنبال تخریب های اخیر اعلام شد قبرستان نو واجد شرایط ثبت ملی نیست !

به دنبال تخریب های اخیر اعلام شد قبرستان نو واجد شرایط ثبت ملی نیست ! Image

به دنبال تخریب های اخیر اعلام شد قبرستان نو واجد شرایط ثبت ملی نیست !

صد کادو: «قبرستانِ نو» یکی از گورستان های قدیمی در قم است که وضعیت خوبی ندارد و تا حالا اقدام مؤثری برای حفاظت و ساماندهی آن انجام نشده است. از طرفی، بگفته مدیرکل میراث فرهنگی این استان، «قبرستان نو» شرایط ثبت در لیست آثار ملی را ندارد و شهرداری به عنوان متولی باید به وضعیت آن رسیدگی کند.
به گزارش صد کادو به نقل از ایسنا، تصاویری جدیدی که از این قبرستان در فضای مجازی انتشار یافته نشان میدهد قبرها و آرامگاه های آن، وضعیت نابسامانی دارند. کاشی های برخی قبرها دزدیده شده و یا لطمه دیده، ورودی برخی از مقبره های خانوادگی نیز با آجر مسدود شده و برخی مقابر در وضعیت آشفته ای به سر می برند. برخی از درخت های قبرستان نیز سوزانده شده است. برخی معتقدند «قبرستان نو» به سبب ماهیت و شخصیت هایی که در آن دفن شده اند، قابلیت ثبت در لیست آثار ملی را دارد.
این درحالی است که علیرضا ارجمندی ـ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم ـ درباره ی وضعیت این قبرستان و ثبت آن در لیست آثار ملی به ایسنا اظهار داشت: این قبرستان به سبب اینکه متعلق به پهلوی دوم است فاکتورهای ثبت در لیست آثار ملی را ندارد. اگر پرونده ثبتی آن هم از جانب میراث فرهنگی بسته شود، کمیته ثبت به سبب نبود شاخص ها، با ثبت آن موافقت نخواهد کرد. بعضی معتقدند که تعدادی از مفاخر و شخصیت های مهم در این قبرستان دفن شده اند و این دلیلی برای ثبت قبرستان است، اولا که این مفاخر برای معاصر هستند و دوما این مساله شاخصی برای ثبت نیست.
ارجمندی اضافه کرد: البته آن طور که باخبر شده ام طرح ساماندهی این قبرستان مانند طرح ساماندهی «وادی السلام» (قبرستان تاریخی نجف، عراق) برنامه ریزی شده است. پیشنهاد ما هم این است که این مکان با وجود اینکه قبرستان است باید مورد استفاده محوطه ای هم قرار گیرد؛ چونکه روبروی حرم حضرت معصومه (س) است و حتما روی حریم بصری آن تأثیر می گذارد.
این احتمال داده شده کاشی های برخی مقابر دزده شده است

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای به دنبال تخریب های اخیر اعلام شد قبرستان نو واجد شرایط ثبت ملی نیست ! بسته هستند Date | 07/09/2022