حجت الاسلام محسن قمی مطرح كرد؛ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ودیعه رهبر معظم انقلاب است

    Home  /  جشن  /  حجت الاسلام محسن قمی مطرح كرد؛ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ودیعه رهبر معظم انقلاب است

حجت الاسلام محسن قمی مطرح كرد؛ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ودیعه رهبر معظم انقلاب است Image

حجت الاسلام محسن قمی مطرح كرد؛ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ودیعه رهبر معظم انقلاب است

معاون ارتباطات بین الملل دفتر رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بر حسب آن چه در اساسنامه آن وجود دارد، ودیعه مقام معظم رهبری است.

به گزارش صد کادو به نقل از مهر، دهمین دوره اجلاس رایزنان فرهنگی ایران در خارج از کشور که بعد از یک وقفه ۱۰ ساله و با حضور نمایندگانی از ۶۰ کشور جهان از یکم مرداد ۱۴۰۱ شروع شده و تا ششم مرداد برگزاری آن ادامه پیدا خواهد کرد، روز سه شنبه چهارم مرداد ۱۴۰۱ میزبان حجت الاسلام والمسلمین محسن قمی، معاون ارتباطات بین الملل دفتر مقام معظم رهبری بود.
در ابتدای این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با عرضه عملکرد کوتاهی از اقدامات فرهنگی صورت گرفته از جانب رایزنی ها، وابستگی ها و خانه های فرهنگ کشورمان در عرصه بین المللی اظهار داشت: در دوره جدید بنا به نیازها و انتظارات در تلاش هستیم فارغ از اعمال تغییرات کارگشا با تدوین سند تحول فعالیتهای فرهنگی برون مرزی را با انسجام و اقتدار بیشتر پیگیری نماییم.
وی اضافه کرد: در جهت تحقق آرمان های انقلاب و در جهت ایفای وظیفه ذاتی این سازمان که همانا راهبری راهبری هدفمند روابط فرهنگی بین المللی است تلاش شده ضمن انسجام فعالیت ها در خارج با بهره مندی از ظرفیت های داخلی، یک دیپلماسی دانش بنیان را مدیریت نماییم.
حجت الاسلام والمسلمین ایمانی پور خاطرنشان کرد: در پیشبرد همین هدف شعار اجلاس اخیر را «دیپلماسی فرهنگی دانش بنیان، همگرا و صادرات فرهنگی» تعیین کردیم و انتظار حمایت همه متولیان فعال در بحث صدور فرهنگی ایران به جهان را خواستاریم تا با هدایت نهادهایی چون معاونت ارتباطات بین الملل دفتر مقام معظم رهبری در این راه با خطای کمتری پیش برویم.
در ادامه این نشست، حجت الاسلام قمی با گرامیداشت یاد شهدای انقلاب اسلامی، مدافعین حرم و شهدای عزیز وابسته به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار داشت: مدیران ارشد نظام و سربازان خط مقدم و مرزبانان مکتب خاندان علیهم السلام و همه کسانی که مخلصانه و مدبرانه در عرصه بین الملل در گوشه و کنار کره خاکی در پاسداشت انقلاب اسلامی مشغول به کار هستید عرض سلام دارم و از تمام تلاشهای صادقانه و پرارزش خادمان اقتدار معنوی نظام تقدیر می کنم.
وی با ابلاغ سلام رهبر فرزانه انقلاب به مدیران و کارکنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: سازمان فرهنگ یک مجموعه فعال در عرصه بین الملل است که از خصوصیت های فراوانی برخوردار می باشد و سرمایه های منحصر به فردی در حوزه ها مختلف انسانی و پژوهشی دارد. این سازمان یا به عبارتی قرارگاه فرهنگی به علت سابقه و ماهیت کار خصوصیاتی دارد که در کمتر سازمان فعال در حوزه دیپلماسی عمومی به چشم می آید. اسلام عزیز ظرفیت مهم سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است که تعاملات قوی و قدیمی کشورهای اسلامی و ملت های مسلمان در سایه آن شکل گرفته و بارور شده اند.
معاون ارتباطات بین الملل دفتر مقام معظم رهبری ضمن اشاره به خصوصیت های دیگر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار داشت: یکی دیگر از خصوصیات انحصاری، اساسنامه این سازمان است که نشان داده است این دستگاه فعال در مرزهای فراملی ودیعه مقام معظم رهبری است و با دغدغه معظم له همه اعضا شورایعالی سازمان منصوب از جانب معظم له هستند. آن طور که مستحضرید ریاست سازمان هم بعد از تأیید معظم له منصوب می شود.
حجت الاسلام قمی افزود: ظرفیت دیگری که سازمان دارد مساله رسمی بودن این نهاد بین المللی است که تعاملات فرهنگی، هنری و علمی نمایندگان نظام جمهوری اسلامی ایران با نمایندگان سایر کشورها از راه نمایندگی ها و رایزنان تعیین شده صورت می پذیرد و برخی اقدامات با تأیید مسؤلان سازمان تثبیت می شود.
معاون ارتباطات بین الملل دفتر مقام معظم رهبری اضافه کرد: پیشینه خوب و سابقه پرارزش این مجموعه خدمت گزار و صد البته وجود شخصیت های بزرگواری چون آیت الله تسخیری که به حق بابت سال ها ممارست در تقریب مذاهب و اهتمام در ایجاد وحدت بین مسلمانان به زبان گویای اسلام ملقب شده بودند، همه این داشته ها و سرمایه ها امروز سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را به نهادی مبدل کرده است که در ایران و بیرون از کشور همگی متولیان اصلی گفتمان و مجریان ایده های جدید در عرصه دیپلماسی عمومی را اعضا و رایزنان همین سازمان می دانند.
وی با بیان اینکه طراحی برنامه های بدیع فرهنگی در عرصه بین المللی همچون وظایف سازمان فرهنگ احصاء شده است، اظهار داشت: امروز که مدرنیته در نگاه متفکران جهانی اعتبار خویش را از دست داده است و به اعتبار تبلیغات رسانه های معاند و به مدد مظاهر صنعت سعی شده تا این دیدگاه بقا داشته باشد اما با قدری تأمل مشاهده خواهیم کرد آن امیدی که مدرنیته به بشر داده بود تا دموکراسی و پیشرفت بیاورد، در دوران واماندگی رنگ باخته است. کسی نیست امروز نقل مدرنیته را نداند. امروز که مدرنیته به عبارتی در دوران شرمندگی سپری می کند و اقوال متفکران و اندیشه ورزان هم بر همین حقیقت صحه می گذارد یک تجدیدنظر در افکار عمومی یا به عبارت دیگر یک نیاز جدی به تبیین حقیقت های موجود احساس می شود تا با اتکاء به آن بشر امروز از مصائب افسردگی و شدائد اجتماعی و حتی مشکلات محیط زیستی نجات یابد.
حجت الاسلام قمی ضمن اشاره به آثار ناشی از شیوع کرونا در جهان اظهار نمود: تمسک به یک مکتب پویای فکری بیشتر از پیش برای بشر امروز که ایام قرنطینه و محدودیت های اعمال شده به سبب همه گیری کووید ۱۹ را تجربه داشته است، احساس می شود. در دورانی که برای بقای حیات در بعضی نقاط جهان مردم هجوم می آورند تا ماسک ها و برخی اقلام خوراکی را از فروشگاه ها غارت کنند تا بگونه ای چاره ای برای ادامه زندگی بیابند، در روزگاری که همه بشریت با استناد به آخرین دستاوردهای پزشکی دست به دست هم می دهند تا این معضل را چاره اندیشی کنند اما توفیقات چندانی نداشتند، مکتب اسلام با نگاهی متفاوت برای مثال محیط زیست را موجودی زنده و دارای شعور برای تسبیح خالق یکتا و شهادت دهنده بر امور و اتفاقات دانسته و تعاریف رفتاری متفاوتی را بر این روابط فرض کرده است.
معاون ارتباطات بین الملل دفتر مقام معظم رهبری اظهار داشت: به دنبال نیازها در شرایط فعلی ارتباط انسان با خود تعریف جدید می خواهد. تعریفی که تا حدود زیادی متأثر از ارتباط انسان با خداوند است. با نظرسنجی های مختلفی که صورت پذیرفته انسان بعد از کرونا علقه اش برای پیوند با معبود بیشتر شده و بر همین مبنا سازمانی که ماهیت آن ایفای تعهداتی در حوزه دین و معنویت است با ظرفیت هایی که دارد می تواند در این عرصه نقش آفرین باشد.
حجت الاسلام قمی بیان نمود: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بعنوان قرارگاه فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با شرایط حادث شده در عرصه بین المللی و بعد از تغییرات درون سازمانی امروز که مسئولیت های آن گسترده تر از قبل شده می تواند با عنایت به مدارس دانش آموزی و سامان دادن به اعزام مبلغان دینی و راهبری و مدیریت گفت وگوهای دینی جایگاه معنوی ایران را در عرصه جهانی ارتقا داده و باعث تعالی نظام باشد.
وی ضمن اشاره به تأکیدات و انتظارات مقام معظم رهبری از نمایندگان فرهنگی ایران در خارج از کشور اظهار داشت: در نظام جمهوری اسلامی به صورت کلی انجام امور فرهنگی نیازمند است تا مجری آن افزون بر فراهم نمودن ابزار فیزیکی به نرم افزارهایی هم مسلط باشد که تذهیب نفس یکی از همین امور مهم قلمداد می شود. دامنه نفوذ فرهنگی هم که بسیار مورد توجه قرار می گیرد بر حسب همین تاسی به این امور حکایت دارد.
معاون ارتباطات بین الملل دفتر مقام معظم رهبری با تکیه بر اینکه ما باید در ارزیابی کارهای خود خروجی محور باشیم اظهار داشت: افزون بر پوشش خبری شایسته میزان موفقیت هر رایزن باید با میزان مقبولیت جامعه مخاطب نسبت به گفتمان انقلاب اسلامی و ایران سنجیده شود. رایزن باید از خود سوال کند چقدر در ایفای برنامه های فرهنگی مؤثر بوده است و میزان رشد خویش را گزارش دهد.
حجت الاسلام والمسلمین قمی افزود: ما در تحولات بین المللی و فرهنگی مؤلفه های مختلفی داریم که میزان اثرگذاری بالایی دارند. مؤلفه های مختلفی را مانند دین، تمدن، صنایع فرهنگی، جشنواره های بین المللی و جاذبه های گردشگری باید مورد توجه قرار دهیم. در این وادی باید توجه داشته باشیم که هر کجا هستیم باید کاری نماییم افزون بر معارفه مفاهیم بومی اتباع پیرو خاندان و دوستداران انقلاب اسلامی از نظر علمی هم پیشرفت داشته باشند که اگر بدین نحو نباشد نمی توانیم توقع کار فرهنگی داشته باشیم.
در آخر این مراسم رایزنان فرهنگی ایران در چین، غنا، آفریقای جنوبی، آلمان و جمهوری مصر به عرضه دیدگاه های خود در عرصه ایفای تعهدات فرهنگی پرداختند.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای حجت الاسلام محسن قمی مطرح كرد؛ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ودیعه رهبر معظم انقلاب است بسته هستند Date | 30/07/2022