اجازه ندهیم مفاخر ایران را مصادره کنند

    Home  /  جشن  /  اجازه ندهیم مفاخر ایران را مصادره کنند

اجازه ندهیم مفاخر ایران را مصادره کنند Image

اجازه ندهیم مفاخر ایران را مصادره کنند

صد کادو: معاون امور مجلس رییس جمهور، اظهار داشت: نباید اجازه دهیم مفاخر و مشاهیر و بزرگانمان را دیگران به نام خودشان مصادره کنند، الان جنگ روایت ها در جریان است و دولت ها می کوشند درباره تعدادی از مسائل فرهنگی و تاریخی، آن گونه که به نفع آن هاست، روایت کنند.
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات ایرنا، به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، افتتاحیه همایش ملی «بزرگداشت حکیم نظامی شاعر بزرگ ایرانی» در محل تالار شهید مطهری انجمن با حضور جمع محدودی از شرکت کنندگان انجام شد.
نباید حکیم نظامی را مصادره کنند
سید محمد حسینی در این جلسه ضمن اشاره به سفرش در سال ۱۳۹۰به گنجه و دیدار از مزار نظامی اظهار داشت: کتیبه های فارسی در این مقبره وجود داشت که متأسفانه بعدها مدیران مرکز نظامی گنجوی در آذربایجان، آنرا از بین بردند و در توضیح این کار گفتند ما می خواهیم تاکید نماییم که نظامی گنجوی نماینده ادبیات جمهوری آذربایجان است.
او افزود: آنها می خواهند واقعیت را کتمان کنند. آیا این همه نسخ خطی که در همه جای عالم وجود دارد را می خواهید نفی کنید؟ این شدنی نیست و همه می دانند که نظامی چه تمایلی به ایران و زبان فارسی داشته و این علاقه و وابستگی را در اشعار خودش هم بیان کرده است.
معاون رییس جمهور اظهار داشت: واژه فارسی، هم به مفهوم زبان فارسی است هم به مفهوم ایرانی بودن؛ پس نظامی این واژه را در هر دو معنا در اشعار خود به کار گرفته است.
وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در آخر تاکید کرد: رسالت و مسئولیت اهل ادب این است که در این حوزه کار کنند و نباید اجازه دهیم مفاخر و مشاهیر و بزرگانمان را دیگران به نام خودشان مصادره کنند. الان جنگ روایت ها در جریان است و دولت ها تلاش می کنند درباره تعدادی از مسائل فرهنگی و تاریخی، آن گونه که به نفع آن هاست، روایت کنند.
گوهرهای پنج گنج نظامی
درادامه این برنامه محمود شالویی مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایراد سخن پرداخت و اظهار داشت: یکی از اشکالات اساسی دوره ما، تهاجم فرهنگی است و این که از طرف تعدادی از مردم اصالت های علمی و فرهنگی فراموش شده اند. متأسفانه تعدادی از جوانان هم از بزرگان ما اطلاعات فراوان ندارند و حکایت ها و قصه های آنها را نمی خوانند و آشنایی محدودی با این مفاخر دارند.
وی اضافه کرد: حکیم نظامی نه فقط دارای پنج گنج است که دارای گنج های بسیاری است. ما خیلی از آثار و نسخ خطی باقی مانده از خمسه نظامی را می شناسیم، اما نکته مهم این است که هر یک از پنج گنج، حاوی حکمت ها و گوهر های مختلفی است که باید از میان انبوهی از دانش های این حکیم استخراج شود تا برای امروز و فردای ما مورد استفاده قرار بگیرد و برمبنای آن بتوانیم حیاتی مجدد پیدا نماییم.
شالویی افزود: نظامی جامعیت علمی و حکمی فراوانی دارد. او می خواهد حکمت خویش را در قالب نظمی بیان کند که برای ما و آیندگان شیرین باشد تا جایی که به «محمد» فرزند خود می گوید: هر آنچه باید گفته شود، گفته ام و تو باید به سراغ علم الادیان و علم الابدان بروی.
شالویی در آخر اظهار داشت: به بهانه این روز در ۸۰ کشور هم به همت نمایندگی های فرهنگی ایران برنامه های متنوعی برگزار شده است. امیدواریم این اقدام عاملی باشد برای پرداختن بیشتر به حکما، بزرگان و مفاخر ایران و این که حتی یک روز هم در تقویم ملی ما بدون بزرگداشت این مفاخر نباشد و اطمینان داریم پرداختن به مفاخر و توجه دادن مردم و نسل جوان به آنها امری لازم است تا موجبات تقویت هویت و ایرانیت ما را به دنبال آورد.
حکمت، ابداع و محبوبیت؛ سه خاصیت نظامی
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز در این اظهار داشت: نفی و تحریف تاریخ عملی است که در محضر حضرت عقل محکوم است و امیدوار هستم شاهد حرکات غیرعقلانی به ویژه در زمینه بین المللی درباره حکیم نظامی نباشیم. این حکیم و شاعر پارسی بیش ار ۸۰۰ سال قبل از ایرانی سخن گفته است و اگر کسی به این نکته مهم توجه نکند به جنگ معنا می رود و از پیش رسوا شده است.
حسن بلخاری افزود: سه خاصیت بسیار مهم در اندیشه حکیم نظامی می توان بر شمرد که عبارتند از: حکمت، ابداع و محبوبیت. باید توجه داشت که جنبه حکمی نظامی بر شاعری او ارجحیت دارد و همانطور که ما بدون تعارف و اغراق، فردوسی را حکیم می نامیم، نظامی را نیز باید حکیم بدانیم. نظامی می گوید: هر چه هست از دقیقه های نجوم/ با یکایک نهفته های علوم/ خواندم و سر هر ورق جستم/ چون ترا یافتم ورق شستم. بنابر همین کلام صادق ما او را اولا و بالذات حکیم می دانیم و بر حکمت او تاکید داریم، برای اینکه هر علمی به حکمت و هر حکمتی به تحیر منتهی می شود.
وی اظهار داشت: هگل فیلسوف شهیر آلمانی در رساله استتیک خود حضور روح مجرد را در دین، فلسفه و هنر بررسی می کند و در ایران نیز بیشتر تمرکز خودرا بر نظامی، سعدی، مولانا و فردوسی قرار می دهد. در این میان او بین شاهنامه فردوسی و پنج گنج نظامی نگاهی تطبیقی داشته و فردوسی را قهرمان حماسه پهلوانی می داند و نظامی را قهرمان حماسه عاشقانه؛ اینجاست که با طرح حماسه عاشقانه پی به وجه ابداعی حکیم نظامی می بریم.
استاد دانشگاه تهران افزود: اما سومین وجه مهم در نظامی، محبوبیت اوست. نظامی نه فقط در بین عموم ملت ها محبوبیت است که در بین هنرمندان هم جایگاه خاصی دارد. بدین جهت بعد از شاهنامه مصور (شاه طهماسبی)، تصویرگری خمسه نظامی (شاه طهماسبی) در مرحله دوم قرار دارد. نکته قابل توجه این که خمسه شاه طهماسبی به علت پایداری و جلالتی که دارد در ایران و جهان بعنوان اثر معیار شناخته می شود.
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی اظهار داشت: در مکاتب نگارگری ایرانی سه موضوع مهم وجود دارد: ۱-مذهب که همان معراج نامه هاست و عالی ترین تصویر معراج، در خمسه نظامی است. ۲- حماسه که شامل شاهنامه فردوسی و خمسه نظامی می شود و ۳- عشق و عرفان حکیم نظامی هر سه این موارد را در خمسه خود دارد و به همین علت است که او از محبوبیت والایی میان مردم و هنرمندان برخوردار می باشد.
در این مراسم سید محمود دعائی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، اصغر دادبه استاد دانشگاه علامه طباطبایی، سید محمد حسینی معاون امور مجلس رییس جمهور، مهدی ماحوزی دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی رودهن، سید علی اصغر میرباقری فرد استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان و رییس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، احمد تمیم داری استاد دانشگاه علامه طباطبایی، احمد خاتمی استاد ادبیات دانشگاه شهید بهشتی و محمود جعفری دهقی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و رییس انجمن ایرانشناسی نیز حضور داشتند.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای اجازه ندهیم مفاخر ایران را مصادره کنند بسته هستند Date | 14/03/2022