استاد ادبیات: گسترش آثار زبان فارسی در دنیا لازم است

    Home  /  جشن  /  استاد ادبیات: گسترش آثار زبان فارسی در دنیا لازم است

استاد ادبیات: گسترش آثار زبان فارسی در دنیا لازم است Image

استاد ادبیات: گسترش آثار زبان فارسی در دنیا لازم است

استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی اظهار داشت: زبان فارسی هم اکنون در بسیاری از مراکز دنیا بصورت رسمی وجود دارد اما باید آثاری که اهمیت این زبان و این انسان ها را نشان می دهد، گسترش پیدا کند.
محمدرضا راشدمحصل روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: در غیر این صورت کم کم همانطور می شود که گاهی خبر می رسد تعدادی از رشته های ادبیات بسته شده در صورتیکه باید اهتمام نماییم این رشته ها وسعت پیدا کنند.
وی اظهار داشت: رایزنان فرهنگی کشور باید هر دو مساله را در نظر بگیرند، یعنی هم استقلالی به دانشگاه ها داده شود تا استادان در پرتو آن بتوانند به اهداف خود برسند همین طور مجموعه عواملی که هویت انسانی و اجتماعی را می سازد باید مورد نظر انجمن ترویج زبان و ادب فارسی و رایزنان فرهنگی سطح بالا قرار بگیرد.
پژوهشگر زبان و ادب فارسی افزود: یکی از نظرات عمده ای که وجود دارد این که خراسان مرکز رشد و توسعه زبان فارسی بوده است بدین سبب خراسانی ها باید در تحقق اهداف کلی انجمن ترویج که هم زبان فارسی و هم هویت اجتماعی است، کوشش داشته باشند.
وی با اشاره به بیت «خراسان مردم باهوش دارد/ خراسانی دو چشم یک گوش دارد» اظهار داشت: امیدوار هستم دانشگاه های خراسان خصوصاً دانشگاه بیرجند در تشکیل و تحقق اهداف و رسالت های انجمن هایی مانند ترویج زبان و ادب فارسی موفق باشند.
راشدمحصل ابراز امیدواری کرد: رسالتی که در حوزه گسترش زبان فارسی برعهده دانشگاه های خراسان خصوصاً خراسان جنوبی بعنوان استان هم مرز با کشور افغانستان و مجاور سایر کشورهایی هم زبان مانند تاجیکستان و قرقیزستان است، محقق شود.
انجمن ترویج زبان و ادب فارسی گستره دید داشته باشد
وی اظهار داشت: انجمن ترویج زبان و ادب فارسی حالا باید گستره دید داشته باشد، هویت اجتماعی به ویژه شخصیت فردی را در نظر بگیرد و برای احیای آن بکوشد.
استاد دانشگاه افزود: انجمن ترویج زبان و ادب فارسی به پیشنهاد دکتر مهدی محقق در شرایطی شکل گرفت که شخصیت فردی در معرض خدشه و هویت اجتماعی لطمه دیده و حتی درحال فراموشی بود.
وی با اعلان اینکه این انجمن با هدف احیای شخصیت فردی و برجسته سازی عوامل هویت اجتماعی تشکیل شد اظهار داشت: بر این پایه خیلی از استادان عضویت در انجمن را پذیرفتند تا هم جوانان را به ضرورت شناخت گذشته آگاهی دهند و هم در حفظ عوامل هویت خصوصاً اندیشه های جمعی، دریافت های مشترک انسانی، تاریخ و خصوصاً زبان فارسی قدم های عملی و اجرائی بردارند.
راشدمحصل تصریح کرد: این شناسه ها در سده ها و هزاره های مختلف در مناطق مشترک پخته و پرورده شده و فراتر از نشانه های ظاهری هویت فردی بوده است.
وی اشاره کرد: در این برجستگی و برجسته سازی باید اسطوره ها، تاریخ، فرهنگ، اندیشه، آیین ها و با اهمیت تر از همه اینها، زبان فارسی در بین ملت های هم تبار به خوبی شناخته شود.
چهره ماندگار خراسان جنوبی اظهار داشت: در این پروسه مرز جغرافیایی وجود ندارد و این مرزها در هم شکسته می شود بدین سبب تاریخ و فرهنگ کهن بررسی و همین طور داد و ستادهای فرهنگی با هم سنجیده می شود و علاوه بر شناخت مشترکات تاریخی و فرهنگی، اندیشه های متعالی، توانایی های علمی و شکوه معنوی در ابعاد گفتاری و نوشتاری مورد توجه قرار می گیرد.
وی اضافه کرد: از همین رو است که انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در هویت ایرانی گستره دید خودرا وسعت بخشیده و به اسطوره های ملی، تاریخ، فرهنگ به ویژه زبان فارسی را که زبان انتقال دهنده همه این میراث ها بوده، توجه خاص داشته است.
راشدمحصل گفت: حالا انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی باید با گسترش کاملی در حوزه ادب فارسی و نه در یک رشته خاص فعالیت کند.
دامنه نفوذ فرهنگی ایران فراتر از مرزها
وی اظهار داشت: ایرانی را که انجمن ترویج در نظر داشت یکی از بزرگترین مراکز علمی و فرهنگی جهان کهن بود و ایران امروز هسته مرکزی آن فرهنگ پربار است که دامنه تسلط فرهنگی آن نه فقط در مرزهای کشورهای مجاور ما که سراسر دنیا را درنوردیده است.
دکترای زبان و ادبیات فارسی با اعلان اینکه اندیشه های عرفانی، تمثیل ها و داستان ها اهمیت این نگرش و گسترش زبان را در حقیقت نشان میدهد اضافه کرد: بدین سبب اهمیت و هدف ترویج زبان و ادب فارسی این بود تبار مردمی را مشخص نماید که ریشه در تاریخ دارند، در پیشبرد جهان و معنویت سهم بزرگی داشته و دارنده این عظمت و اندیشه ها هستند که نازیدن به این اندیشه ها افتخار است.
وی اظهار داشت: انجمن ترویج هم اکنون نه فقط به زبان فارسی بلکه باید به همه این عوامل توجه کرده و در فراخوان های فرهنگی خود وسعت دید داشته باشد.
راشدمحصل اشاره کرد: هویت ملی ما در تاریخ بدون این که به تبلیغ نیاز داشته باشد تاثیر عمیقی به همه جا بخشیده و جا دارد انجمن در برجسته سازی این عوامل خصوصاً جنبه های زبانی و معنویت های انسانی بکوشد تا به مقامی برسیم که داشته ایم و باید دارا باشیم.
وی با اعلان اینکه انجمن ترویج زبان و ادب فارسی باید هدف انسانی استادان را بالا ببرد، به دو بیت «تو را از دو گیتی برآوردند/ به چندین میانجی پرورده اند/ اولین فکرت پسینِ شمار/ توئی خویشتن را به بازی مدار» از اشعار فردوسی اشاره نمود.
پژوهشگر زبان و ادب فارسی افزود: شخصیت فردی افراد باید در این حد باشد که در شعر فردوسی به آن اشاره شد یعنی هدف نهایی انسان کامل است و باید این شخصیت احیا شود.
از سال ۱۳۸۳ تا حالا گردهمایی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی هر سال در یکی از دانشگاه های بزرگ استانی برگزار می گردد و شانزدهمین مرحله این همایش ۱۴ تا ۱۹ اسفند امسال و با مشارکت تعدادی از دانشجویان، استادان، فرهیختگان و مسئولان کشوری و استانی در دانشگاه بیرجند برگزار می گردد.
همچنین یک روز از شانزدهمین گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، به معرفی حکیم نظامی اختصاص یافته است.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای استاد ادبیات: گسترش آثار زبان فارسی در دنیا لازم است بسته هستند Date | 04/03/2022

categories & tags