درگذشت سعید تشکری دل اهالی فرهنگ و هنر را آتش زد

    Home  /  جشن  /  درگذشت سعید تشکری دل اهالی فرهنگ و هنر را آتش زد

درگذشت سعید تشکری دل اهالی فرهنگ و هنر را آتش زد Image

درگذشت سعید تشکری دل اهالی فرهنگ و هنر را آتش زد

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی، دبیر چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، انجمن تئاترانقلاب و دفاع مقدس و تعدادی از اهالی فرهنگ در پیام‎ هایی جداگانه درگذشت سعید تشکری نویسنده و پژوهشگر انقلاب را تسلیت گفتند.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، علیرضا مختارپور پیام خودرا با بیت افسوس که سرمایه ز کف بیرون شد/وز دست اجل، بسی جگرها خون شد شروع کرد و نوشت: جامعة فرهنگی – ادبی ایران روز ۱۴ بهمن به سوگ جهانگیر خسروشاهی از نویسندگان و پژوهشگران اهل معرفت و ذوق و اخلاق نشست و هنوز یک هفته از این واقعة جانسوز نگذشته که روز ۱۹ بهمن داغ درگذشت سعید تشکری نویسنده، پژوهشگر و هنرمند دین مدار و متعهد، دل اهالی فرهنگ و ادب و هنر را آتش زد.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اضافه کرد: افسوس و حسرت از دست دادن این عزیزان به آسانی جبران شدنی نیست و چاره ای جز استمداد از درگاه ربوبی برای التیام درد سوگواران و استدعا برای افاضة فیض الهی در تربیت و رویش امثال و نظائر آن به حق پیوستگان از میان نسل جوان در عرصه فرهنگ و ادب و هنر وجود ندارد.
وی در ادامه اشاره کرد: امید که دست حمایت و هدایت حضرت حق همچنان پشتیبان این سرزمین و دین و آیین و مردم شریف ایران زمین باشد.
استاد بزرگ و ادیب والامقام جناب آقای سعید تشکری
محمدمهدی دادمان رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی در پیامی نوشت: تواضع، فروتنی و شوخ طبعی در کنار صراحت لهجه، شوق تعلیم و نقل دانش و تجربه و البته عشق ورزی به نوشتن (من نویسنده ام، زندگی ام وقف نوشتن شد، من همانم که می خوانی ام…) و خلق آثار ماندگار و ارزشمند، او را به یک استاد و هنرمند بی بدیل تبدیل نمود؛ تا امروز فقدان ایشان بیش از فرض برای مخاطبین عمومی و جامعه ادبی جبران ناپذیر باشد.
اینجانب ضایعه سخت فقدان او را خدمت خانواده مکرم ایشان، بازماندگان، شاگردان و همه دغدغه مندان حوزه ادبیات تسلیت می گویم و از درگاه خداوند متعال، رحمت و مغفرت الهی و علّو درجات اخروی را برای او طلب می کنم.
پیام تسلیت انجمن تئاترانقلاب و دفاع مقدس
انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح، درگذشت ناباورانه نویسنده متعهد و ارزشمند، نمایشنامه نویس برجسته تئاتر انقلاب، دفاع مقدس و مقاومت استاد سعید تشکری را به عموم علاقمندان وی، فرهیختگان و نیز خانواده آن مرحوم تسلیت عرض می نماید.
بی شک آثار گرانقدر برجای مانده آن فقید سعید جزو میراث باارزش تئاتر انقلاب اسلامی خواهد بود و فقدان ایشان محسوس و ضایعه ای بزرگ در زمینه ادبیات و هنرهای نمایشی ایران اسلامی خواهد بود.
از خداوند عالی اعلی(جل جلاله)علو درجات و آرامش خاطر آن مرحوم را مسالت داریم.
انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره تئاتر مقاومت در سال ۱۳۹۲ از مرحوم سعید تشکری به پاس سالها حضور مستمر و موثر در زمینه ادبیات نمایشی انقلاب و دفاع مقدس تقدیر به عمل آورده بود.
پیام تسلیت انجمن صنفی نمایشنامه نویسان و مترجمان تئاتر ایران
انجمن صنفی نمایشنامه نویسان و مترجمان تئاتر ایران در یادداشتی که برشی از رمان «رژیسور» سعید تشکری در آن آورده شده است، فقدان وی را تسلیت گفت.
در این یادداشت آمده است: «روسی خان به گلشا اظهار داشت: عکاسی را که یاد گرفتی، حالا در خیال خودت، سینماتوگراف را هم بیاموز. پس از عکاسی نوبت سینما است. شما ملت شفاهی هستید. داستان، شعر، نثر، غزل و رباعی و مثنوی زیاد دارید؛ اما تصور و تصویر ندارید. ملتی که زیاد حرف می زند، دیر تصمیم می گیرد. خیال می کند می داند. ما فکر کردیم در جنگ با مشروطه خواهان، چگونه باید در ایران بمانیم. راهش فقط این است: شما باید پادشاهی داشته باشید که ایران مملکت دوم او باشد و روسیه سرزمین اول او. پس پادشاه شما را تربیت کردیم. راستی، حالا این پادشاه می خواهد با تو حرف بزند.
برشی از رمان «رژیسور» نوشته سعید تشکری (۲۰ تیرماه ۱۳۴۲/ قوچان – ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۰/ مشهد)
انجمن صنفی نمایشنامه نویسان و مترجمان تئاتر ایران فقدانِ سعید تشکری، نویسنده، هنرمند و عضو حرفه ای خودرا به خانواده محترم ایشان و جامعه هنر و ادبیات کشور تسلیت می گوید.
پیام دبیر جشنواره تئاتر فجر
حسین مسافرآستانه دبیر چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در پیام تسلیت خود نوشت: اهل قلم بود و راوی عشق، خادم حرم بود و نجواهایش را پای منبر امام زمان (عج) صحن مسجد گوهرشاد زمزمه می کرد، اهل اقاقیای اش بوی جبهه می داد، شب بر شانه مهتاب اش بوی کبوتران حرم، با گروه تئاتر «آیت» جوانان زیادی را برای تئاتر خراسان تربیت کرد، ادبیات شاعرانه اش تو را پای پنجره فولاد می برد، شخصیت های آثارش گویی گمگشته ای بودند دخیل بسته به ضریح، سعید تشکری اصل دل نویسی بود، اصل ادبیات خراسانی، اصل ارادت به مولایش ثامن الحج علی ابن موسی الرضا (ع).
داستان نویسی اهل محله ی آبکوه مشهد، رمان زیبای مفتان و مفتون اش در شمار بهترین داستان های دهه انقلاب شمرده می شود، حضورش در کانون ملی منتقدان، داوری جشنواره های ملی و منطقه ای و حضور در ادوار مختلف جشنواره های تئاتر، سعید تشکری را به یک هنرمند متعهد تبدیل نموده بود. درگذشت این هنرمند فقید خراسانی را به هنرمندان تئاتر ایران خصوصاً اهالی تئاتر خراسان بزرگ تسلیت عرض می کنم. بی گمان آثار ماندگارش تا هست روشنای نام و اندیشه اش خواهد بود.
سعید تشکری نویسنده کتابهای آسمانی بود
سید مهدی شجاعی در پیام خود نوشت: سعید تشکری یکی از سرمایه های بی بدیل این مرز و بوم بود که قدر و منزلتش چنان که باید و شاید شناخته نشد و خسته و دل آزرده از بی مهری زمینیان به اهل آسمان پیوست.
نویسنده ای که عشق به دوده عصمت -علیهم السلام- و به خصوص حضرت شمس الشموس -سلام الله علیه- در آثارش موج می زد و محصول پژوهش های توان فرسا و ریاضت های طاقت سوزش را کریمانه در طبق اخلاص می گذاشت و در قالبی فاخر و نفیس تقدیم مخاطبان تشنه می کرد.
سعید تشکری نویسنده ای توانمند، پرکار و خستگی ناشناس بود.
نویسنده ای که سالیان متمادی با سخت ترین بیماریهای جسمی و عمیق ترین زخمهای روحی، کنار آمده بود اما از نوشتن کناره نگرفته بود.
نویسنده ای که دست از جان شسته بود و با نفس مقدس قلم زنده بود.
نویسنده ای که آسمانی ترین آثارش را در سخت ترین شرایط و بیشترین محدودیت خلق کرد.
و از برگ برگ آثارش بالهایی برای پرواز تا آستان محبوب ساخت.
نویسنده ای که اگر نه در ایران این زمان که هر زمان در هر کجای جهان می بود، اینچنین گرفتار غربت و مظلومیت نمی شد. در جایگاهی بایسته می نشست و مراقبتی شایسته از او صورت می گرفت. هر زمان و مکانی که نه جهل و شعبده و عوام فریبی که علم و ادب و هنر فضیلت محسوب می شد و سرنوشت فضیلت دست رذیلت سپرده نمی شد.
اما مع الاسف، در دور و دیاری که سکه رایج جهل است و دانش و بینش مذموم، ستاره ها غریبانه افول می کنند و چراغها گرفتار غفلت یا مهاجرت می شوند و گرنه در سکوتی سنگین به خاموشی می گرایند.
در دور و دیاری که بزرگان به بازی های کودکانه سیاست و قدرت مشغولند، کسانی متولی فرهنگ و ادب و هنر می شوند که خزف را از صدف باز نمی شناسند و سهل است که فقط سنگ و کلوخ را تکریم و تجلیل می کنند.
خوشا به سعادت سعید تشکری که رندانه رخت خویش از این ورطه بیرون کشید و در سایه سار میزبان آسمانی و امام مهربانی مأوا گزید.
زنده یاد سعید تشکری، نویسنده توانمند کشورمان، نیز عصر روز سه شنبه ۱۹ بهمن ماه بعد از گذراندن یک دوره بیماری در سن ۵۸ سالگی در مشهد دعوت حق را لبیک گفت.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای درگذشت سعید تشکری دل اهالی فرهنگ و هنر را آتش زد بسته هستند Date | 10/02/2022