کالبدشکافی دستاوردهای انقلاب در امواج اراده ها

    Home  /  جشن  /  کالبدشکافی دستاوردهای انقلاب در امواج اراده ها

کالبدشکافی دستاوردهای انقلاب در امواج اراده ها Image

کالبدشکافی دستاوردهای انقلاب در امواج اراده ها

کتاب «امواج اراده ها» با ۱۲۶ روایت و خاطره گوشه ای از اراده و توان ایرانی را برای رسیدن به خودکفایی و پیشرفت به معرض نمایش گذاشته است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا کتاب امواج اراده ها که توسط میلاد حبیبی و پژمان عرب گردآوری و تدوین و به قلم راضیه عزیزی نگارش شده است، دست چینی از خاطرات است که به کالبدشکافی گوشه ای از دستاورها و پیشرفت های درخشان انقلاب اسلامی می پردازد و می خواهد به ما بگوید از چه راهی آمده ایم و کجا ایستاده ایم و به کدام سو باید برویم.
در مقدمه این کتاب آمده است: تمام خاطرات مستندی که پیشرفت ها و دستاوردها را اثبات می کردند، لابلای خبرها و تحلیل های روزمره و کلیشه ای گم شده بودند و پیدا کردن و بیرون کشیدن آنها کار سخت و البته مهمی به نظر می رسید. خاطرات فراوان و متنوع بودند. گاهی جنسشان نظامی بود و گاهی هسته ای، گاهی پزشکی و گاهی صنعتی، گاهی حرف از فناوری های دانش بنیان به میان می آمد و گاهی هم مدیریت و دیپلماسی. هرچند خاطرات گردآوری شده تمام آنچه باید باشد نیست اما به قدر وسع، سعی کردیم تا مجموعه متنوعی از خاطرات را جمع آوری و بازنویسی نماییم تا با مرور آنها، اندک حسی به اراده و توانمندی مردان و زنان این سرزمین پیدا نماییم و راه رسیدن به حقایق برایمان هموارتر شود. (صفحه ۱۳)
خاطرات برمبنای موضوع در پنج فصل تنظیم شده است که فصل اول مربوط به صنایع نظامی شامل صنعت موشکی، نیروی هوایی، نیروی دریایی و جنگ الکترونیک، فصل دوم به صنعت هسته ای اختصاص دارد، فصل سوم علوم پزشکی شامل پژوهشگاه رویان و پیشرفت های پزشکی است، فصل چهارم با عنوان دیپلماسی و مدیریت شامل دیپلماسی پیشرفت و مدیریت پیشرفت و فصل پنجم مربوط به فناوری و صنعت شامل مهندسی رزمی، فناوری نانو، دانش بنیان و فناوری فضایی است.
در یکی از این خاطرات به نقل از رهبر معظم انقلاب با عنوان بنایی برای بالندگی آمده است: می خواستند ساختمان اجلاس بین المللی را بسازند؛ همان ساختمانی که امروز پزش را می دهیم. مهندسان ساختمان که اینجا آمدند، به آنها گفتم تصمیم قطعی بگیرید که در این ساختمان هیچ مصالح خارجی به کار نرود. پس از آن هم چند بار قاطع این مساله را تاکید و ابلاغ کردم. آنها هم رفتند و دنبال کردند و همین هم شد؛ فقط در آخر کار، در قسمتی از کارهای صوتی و الکترونیکی، از تولیدات خارجی استفاده کردند و پس از آن برای خرید نوعی موکت نسوز که در داخل نمی توانیم تولیدش نماییم. این ساختمان با عظمت، بیش از ۹۰ درصد مصالحش از تولیدات داخلی است. (پنجم شهریور ۱۳۸۲) (صفحه ۲۰۴)
در صفحه ۱۸۶ به نقل از سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی آمده است: پرودی، نخست وزیر سابق ایتالیا بود و بغیر از آن دارای دکتری اقتصاد و نظریه پرداز توسعه. مدت ها پیش به تهران آمد و با من ملاقات کرد. پرودی در آن دیدار می گفت ۳۰ سال است که مسائل ایران را دنبال می کنم و می بینم کشور شما در چه وضعیتی است اما آنچه اهمیت دارد این است که شما فقط مقاومت نکرده اید، پیشرفت هم کرده اید. این فقط حرف پرودی نبود. این تعابیر را سران برخی از کشورهای اروپایی هم در دیدارهای خود به صراحت بیان می کردند. گاهی هم می گفتند اگر فشاری که به شما وارد می شود به دولت ما وارد می شد، شش ماه هم نمی توانستیم دوام بیاوریم. شما سال هاست که هم مقاومت می کنید و هم پیشرفت.
خاطره ای به نقل از مادر شهید عماد مغنیه در صفحه ۲۰۹ آمده است: جنگ ۳۳ روزه تمام شده بود اما نگرانی ها تمامی نداشت. تخریب جنگ زیاد بود، خرابی ها باید زودتر آباد می شد و مردم سر و سامان می گرفتند. شنیده بودم مهندسی از ایران برای مدیریت و در دست گرفتن کار بازسازی به لبنان آمده. مهندس را نمی شناختم و نگران بودم. نمی دانستم که مهندس ایرانی می تواند خرابی ها و مشکلات را به سرعت سر و سامان دهد یا نه. این بود که از عماد اوضاع را جویا شدم. حاج عماد لبخندی زد و گفت خیالتان راحت باشد، کسی آمده که بهترین برای این کار است. یک سال بعد عماد شهید شد. زمان شهادتش روند بازسازی به قدری خوب پیش رفته بود که دیگر همه جا مهندس حسن شاطری را می شناختند. او بی وقفه کار کرده بود و با مدیریتش خرابی ها زودتر از حد تصور آباد شده بود.
کتاب امواج اراده ها از طرف دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در ۲۷۷ صفحه و در دو هزار و ۵۰۰ نسخه به چاپ رسیده است.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای کالبدشکافی دستاوردهای انقلاب در امواج اراده ها بسته هستند Date | 19/01/2022