پیشنهادی برای كم كردن تنش بین كشورهای حوزه نوروز

    Home  /  جشن  /  پیشنهادی برای كم كردن تنش بین كشورهای حوزه نوروز

پیشنهادی برای كم كردن تنش بین كشورهای حوزه نوروز Image

پیشنهادی برای كم كردن تنش بین كشورهای حوزه نوروز

صد کادو: در زمینه نوروز، درگیری های قابل توجهی در سالهای قبل رخ داد. نتایج به جامانده از آن، ثبت میراث فرهنگی در یونسکو را به شکلی تحت تأثیر قرار داده است تا جایی که گاهی دست مایه بروز اختلاف بین کشورها می شود. از همین رو، انجمن ایرانی شورای مشورتی سازمان ملل متحد پیشنهاد کرد وظیفه ارزیابی پیشنهادهای ثبت جهانی میراث ناملموس و در مواردی ملموس به کارگروهِ میراث منطقه ای شامل نمایندگان کشورهای حوزه فرهنگی نوروز سپرده شود.
به گزارش صد کادو به نقل از ایسنا، انجمن فرهنگی افراز که دارای مقام مشورتی در زمینه فرهنگ از شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد است، در پاسخ به فراخوان سازمان ملل متحد درباره پیشنهادها یا اقدام های انجام شده در زمینه توسعه پایدار در اطلاعیه ای موضوع لزوم همکاری کارگروه های ثبت میراث معنوی جهانی این کشورها با یکدیگر را پیشنهاد نمود تا از رقابت های نامفید و تنش ها کاسته شود و نزدیکی بیشتری میان مردمان منطقه غرب آسیا شکل گیرد. آنها در این بیانیه درخواست کرده اند میراث معنویِ گستره فرهنگی نوروز در کنار یکدیگر برای ثبت جهانی ارایه داده شود.
در این بیانیه که به فارسی نیز ترجمه شده و در کتابچه مجموعه بیانیه های انجمن های مردم نهاد دارای مقام مشورتی شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد از سراسر جهان پخش شده، آمده است: «از نظر تاریخی، فرهنگِ زاده شده به دستِ تمدن بشری پنج هزارساله غرب آسیا، ایده پرداز جشن نوروز شد. نوروز که ریشه در تاریخ و احترام به شکوفایی و نیرومندی طبیعت دارد، نشان از خردمندی بنیادگذارانش داشت. بیست وپنج قرن بعد از آن، در همین قلمرو، کوروش بزرگ نقطه عطفی در تاریخ تمدن بشر پدید آورد، بطوریکه بیانیه وی (استوانه کورش) را می توان بعنوان اولین منشور حقوق بشر تلقی نمود. دولتی که وی پایه گذاری کرد بعنوان اولین دولت فراقومی و توسعه گرای تاریخ، بر پایه مدارای مذهبی، صلح و «وحدت در عین کثرت» بنا شد.
ما میهمانان نوروز را که بر پلکان آپادانا در تخت جمشید نقش بسته اند شاهد هستیم؛ نمایندگان اقوام و فرهنگ های مختلف در جایگاهی گرد آمده اند تا با گفت و گو و مشورت، در مقامی برابر، در شکل دادن به دنیایی نو و بهتر سهیم باشند.
بیش از یک دهه پیش در سال ۲۰۱۰، روز جهانی نوروز برابر با ۲۱ مارس (اعتدال بهاری) با عنوانِ «فرهنگ صلح» توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید، جشنی که از کشورهای دارای یک فرهنگ مشترک، به ارث رسیده است.
اولین شرط دستیابی به توسعه پایدار، ایجاد روابط دوستانه برای بهبود مشارکت منطقه ای و جهانی است. این هدف بدون ارتباط عمل گرایانه فرهنگی بین کشورهای منطقه محقق نخواهد شد. به نظر ما، بهره گیری درست از میراث مشترک فرهنگی می تواند به نیرومندترین ابزار همگرایی و برقراری گفت وگوی سازنده میان کشورهایی که پیشینه تمدنی و فرهنگی مشترکی دارند بدل شود. این رویکرد می تواند مسیر تحقق اهداف توسعه پایدار را در سطوح منطقه ای و زیرمنطقه ای هموار کند.
متأسفانه در همین منطقه و بر خلاف پیام انسانی و محیط زیستیِ نوروز، درگیری های قابل توجهی در سالهای قبل رخ داد. نتایج به جامانده از آن، ثبت میراث فرهنگی در یونسکو را به شکلی تحت تأثیر قرار داده است تا جایی که گاهی دست مایه بروز اختلاف بین کشورها می شود. از ین جهت، در امتداد تقویت و گسترش صلح منطقه ای و تحکیم کوشش برای حفاظت و پاسداشت میراث فرهنگی منطقه، از شما خواهانیم تا وظیفه ارزیابی پیشنهادهای ثبت جهانی میراث ناملموس و در مواردی ملموس، خصوصاً آن جایی که به تاریخ، بناها و شخصیت های برجسته مشترک فرهنگ این منطقه مرتبط می باشد به کارگروهِ میراث منطقه ای شامل نمایندگان کشورهای حوزه فرهنگی نوروز سپرده شود.
بدیهی است این کارگروه نمایندگی مجموع سهمیه کشورهای عضو در این عرصه را خواهد داشت. به باور ما، اصل قرار دادن فرهنگ مشترک بجای مرزهای سیاسی در مواردی این چنین، که آشکارا فرهنگی هستند، سبب همگرایی بیشتر در منطقه خواهد شد؛ چونکه جدا کردن عناصر تاریخی و فرهنگی از پیکره تمدنی که به آن وابسته اند نه فقط هویت و معنای آنها را از بین می برد، که ممکنست ارتباط دوستانه ملت ها را تحت تأثیر قرار دهد. امید که این همکاری فرهنگی سبب جدی تر شدن روابط اقتصادی و سیاسی و در نتیجه تثبیت و نگهداری از صلح و روابط همکاری بین کشورهای منطقه شود.»

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای پیشنهادی برای كم كردن تنش بین كشورهای حوزه نوروز بسته هستند Date | 16/07/2021