ثبت پوشاك خراسان جنوبی در اطلس مردم نگاری

    Home  /  جشن  /  ثبت پوشاك خراسان جنوبی در اطلس مردم نگاری

ثبت پوشاك خراسان جنوبی در اطلس مردم نگاری Image

ثبت پوشاك خراسان جنوبی در اطلس مردم نگاری

صد کادو: رئیس پژوهشکده مردم شناسی از اختتام مطالعه و بارگذاری اطلس پوشاک استان خراسان جنوبی در نرم افزار اطلس مردم نگاری کشور آگاهی داد.
به گزارش صد کادو به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، علیرضا حسن زاده اظهار داشت: پوشش از شروع تاریخ تا حالا دارای اهمیت بوده و فرم لباس ها در جوامع مختلف باتوجه به شرایط جغرافیایی، محیطی، نحوه زندگی، جنگ ها، اوضاع سیاسی، اقتصادی و اعتقادات مذهبی و با سرزمین های دیگر متفاوت بوده است.
بگفته او، آن چه امروزه در ارتباط با سنت های بومی و اصیل ضروری بنظر می رسد احیای لباس های بومی و کارآمد کردن آنها است.
رئیس پژوهشکده مردم شناسی یکی از با اهمیت ترین راه های حفظ این امر مهم را ثبت و ضبط اطلاعات مربوط به این حوزه دانست و اضافه کرد: این اقدام توسط پژوهشکده مردم شناسی در مناطق مختلفی مانند کرمان، یزد و سیستان و بلوچستان در حال انجام می باشد.
بابک صدیقی، مجری این طرح نیز با اشاره به اینکه پوشاک یکی از بارزترین سمبل های فرهنگی ـ بومی و آسان ترین وسیله انتقال فرهنگ به شمار می آید، اظهار داشت: این پژوهش با هدف بررسی جایگاه پوشاک سنتی خراسان جنوبی و لزوم شناسایی آن بمنظور ثبت و ضبط عناصر فرهنگی پوشاک و بارگذاری اطلاعات به دست آمده، در نرم افزار اطلس مردم نگاری کشور مورد بررسی قرار گرفته است.
او اضافه کرد: روش تحقیق بصورت توصیفی بوده و در آن از روش های کتابخانه ای، میدانی (مشاهده مستقیم و مصاحبه با اهالی روستاهای انتخاب شده) نیز استفاده شده است.
بگفته این پژوهشگر، در این پژوهش، مطالعه و پژوهش میدانی شهرستان های بیرجند، طبس، قائنات، فردوس و نهبندان انجام گرفته است.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای ثبت پوشاك خراسان جنوبی در اطلس مردم نگاری بسته هستند Date | 16/05/2021