بررسی چالش های گروه های نجوم آماتوری؛ از فراموشی قول تولید اسطرلاب دانش آموزی تا آموزش عكاسی نجومی با دستان خالی

    Home  /  جشن  /  بررسی چالش های گروه های نجوم آماتوری؛ از فراموشی قول تولید اسطرلاب دانش آموزی تا آموزش عكاسی نجومی با دستان خالی

بررسی چالش های گروه های نجوم آماتوری؛ از فراموشی قول تولید اسطرلاب دانش آموزی تا آموزش عكاسی نجومی با دستان خالی Image

بررسی چالش های گروه های نجوم آماتوری؛ از فراموشی قول تولید اسطرلاب دانش آموزی تا آموزش عكاسی نجومی با دستان خالی

به گزارش صد کادو گروه های انجمن های نجومی آماتوری معتقد هستند که این گروه ها بیشتر نیازمند مساعدت کشور برای ترویج این علم در بین مردم هستند و دستاوردهای این حوزه نباید به فراموشی سپرده شود.
به گزارش صد کادو به نقل از ایسنا، از جانب انجمن نجوم آماتوری ایران جلسه ویژه ای در زمینه نجوم آماتوری برگزار شد و طی آن فعالان این عرصه به بیان فعالیتهای خود و همینطور مشکلات خود پرداختند.
بوروکراسی مانعی در سر راه گروه های آماتوری نجوم
محمود خوشنویسان از گروه انجمن نجوم دامغان با تاکید بر این که با همت خیران و دانشجویان و دانش آموزان توجه خاصی به این حوزه علمی شده است، اظهار داشت: فعالیت این انجمن از سال ۱۳۷۹ با تلسکوپی که از آموزش و پرورش گرفته بودیم، شروع شد و برنامه های رصدی خویش را از مدارس آغاز کردیم.
وی با اشاره به اینکه جلسات هفتگی این انجمن حتی در زمان انتشار کرونا متوقف نشد، افزود: همکاری در پروژه های بین المللی آماتوری، ترجمه کتب، پیاده سازی نرم افزارهای هوشمند همچون دستاوردهای تحقیقاتی این انجمن است.
خوشنویسان، طراحی و ساخت ساعت آفتابی با دقت کمتر از ۳ دقیقه را از دیگر دستاوردهای فعالان این انجمن نام برد و تصریح کرد: این ساعت آفتابی هم اکنون در دانشگاه آزاد دامغان نصب شده است.
این فعال حوزه نجوم آماتوری، بوروکراسی های زمان بر را از چالش ها و مشکلات پیش روی انجمن های آماتوری نجوم دانست و اضافه کرد: این امر برای خیلی از انجمن ها که دولتی نیستند، بسیار اذیت کننده است.
مشارکت با بخش خصوصی برای توسعه نجوم آماتوری
عبدالرضا لاوری از انجمن نجوم آماتوری بوشهر با اشاره به اینکه کارهای نجومی خویش را از سال ۱۳۷۰ شروع کرده است، اظهار داشت: نخستین رویدادی که مبادرت به رصد آن کردیم، برخورد دنباله دار شومیکر-لِوی با سیاره مشتری بود و تا چندین روز پس از این پدیده، محل این برخورد را بر بدنه سیاره مشتری پیگیری کردیم. (این پدیده در شب رخ داد و فردای آن روز اعلام شد، انرژی حاصل از این برخورد برابر انفجار ۵ میلیون تن TNT بوده است).
وی ساخت تلسکوپ نیوتونی را از دیگر دستاوردهای خود در این عرصه نام برد و خاطرنشان کرد: خاصیت نجوم آماتوری این است که هر لحظه باید به انتظار پدیده های نجومی باشیم و بنابراین همواره اخبار نجومی را پیگیری می کنم.
وی با اشاره به اینکه در ایام آغاز فعالیتم در حوزه نجوم آماتوری مردم کمتر با این علم آشنایی داشتند، اظهار نمود: ولی هم اکنون بیشتر مردم با این علم آشنایی دارند.
لاوری ضمن اشاره به مشکلات مالی دولت برای پشتیبانی از گروه های نجوم آماتوری، تصریح کرد: بر این اساس ما با همکاری بخش خصوصی فعالیتهایی را در حوزه نجوم آماتوری در رصدخانه ابوریحان بوشهر آغاز کردیم.
وی با اشاره به اینکه نباید چشم انتظار کمک های دولتی باشیم، اظهار داشت: خیلی از گروه های نجومی با هزینه های شخصی در این عرصه فعال می باشند و تلاش دارند تا با جوانان علاقه مند حس زیبایی آسمان را به آنها منتقل کنند.
دستاوردی که قول تولید انبوه داده شد و فراموش شد
هادی مصطفوی، مدرس نجوم پژوهشسرای بوکان استان آذربایجان غربی هم در این جلسه مجازی با اشاره به اینکه فعالیت ما در این پژوهشسرا از سال ۱۳۹۲ آغاز شد، افزود: برگزاری کلاس های آموزشی برای آماده سازی دانش آموزان در رقابت هایی چون ماراتون مسیه و همایش نجوم مشهد همچون برنامه های ما در زمینه ترویج علم نجوم در بین دانش آموزان بوده است.
وی، کسب رتبه اول و برترین برگزیدگان دانش آموزان عضو این پژوهشسرا در چهاردهمین همایش نجوم زنجان را از موفقیت های این مرکز نام برد و خاطرنشان کرد: نوید رشیدی با ساخت اسطرلاب و زکریا کدخدا رحیمی با ساخت تلسکوپ در بخش مسابقه دست سازه های این همایش موفق به کسب رتبه اول و برترین برگزیدگان شدند.
مصطفوی، با تکیه بر این که در ساخت این اسطرلاب، مجری آن کلیه مقالات و نوشته های ابوریحان بیرونی را به زبان عربی خوانده بود، اظهار داشت: دستگاه ساخته شده از جانب این دانش آموزان بسیار دقیق است و حتی میتوان از آن برای تعیین اوقات شرعی بهره برد.
وی افزود: در این همایش قول هایی برای تولید انبوه این اسطرلاب برای عرضه به مدارس داده شد، ولی به فراموشی سپرده شد.
آموزش عکاسی نجومی با کمترین امکانات
احمدرضا زارعی از انجمن نجوم مرودشت در لایو انجمن نجوم آماتوری ایران ضمن اشاره به خورشید گرفتگی سال ۱۴۱۲، اظهار داشت: از آنجایی که این خورشید گرفتگی از مرودشت عبور می کند، برنامه ریزی کردیم که در این روز یک رصد عمومی در تخت جمشید برگزار نماییم.
وی آغاز فعالیت در حوزه نجوم آماتوری را از سال ۱۳۷۰ در دانشگاه دانست و اضافه کرد: پس از فارغ التحصیلی با اهدای یک تلسکوپ مبادرت به برگزاری برنامه های رصدی کردیم که مورد استقبال مردم قرار گرفت.
زارعی ضمن اشاره به جذابیت های عکاسی نجومی، تصریح کرد: از آنجایی که ابزارهای عکاسی نجومی را در اختیار نداشتیم، تلاش کردم با ابزارهای ساده مانند موبایل در این حوزه اقدام کنم و در نهایت با روش های عکاسی نجومی با تلفن همراه آشنا شدم و این یافته را در اختیار علاقه مندان قرار دادم.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای بررسی چالش های گروه های نجوم آماتوری؛ از فراموشی قول تولید اسطرلاب دانش آموزی تا آموزش عكاسی نجومی با دستان خالی بسته هستند Date | 15/05/2021