در گفتگو با داوران جشنواره جوان مطرح شد؛ ردیف همه موسیقی ایرانی نیست

    Home  /  جشن  /  در گفتگو با داوران جشنواره جوان مطرح شد؛ ردیف همه موسیقی ایرانی نیست

در گفتگو با داوران جشنواره جوان مطرح شد؛ ردیف همه موسیقی ایرانی نیست Image

در گفتگو با داوران جشنواره جوان مطرح شد؛ ردیف همه موسیقی ایرانی نیست

۲ تن از اعضای هیات داوران بخش ساز عود چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در آستانه برگزاری این رویداد از شرایط كمی و كیفی ارزیابی آثار این بخش سخن گفتند.

به گزارش صد کادو به نقل از روابط عمومی چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، حسین بهروزی نیا و سعید نایب محمدی دو هنرمند عضو هیأت ارزیابی و داوری بخش ساز عود جشنواره موسیقی جوانی درباره نحوه ارزیابی آثار مرحله اول چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان توضیحاتی را ارائه دادند.
حسین بهروزی نیا از داوران بخش ساز عود درباره نحوه‌ی ارزیابی آثار توضیح داد: در داوری آثار مواردی چون اسلوب نوازندگی، سونوریته، کوک، تکنیک نوازندگی، ریتم و زمان بندی، بیان موسیقایی و ظرائف اجرایی و صحت رپرتوار آیتم هایی بود که در ارزیابی مد نظر قرار گرفت. به اعتقاد من شرکت کنندگان می بایست بعضی از قطعات اجرا شده در مرحله داوری که ممکنست در مرحله نهایی نیز اجرا کنند را باردیگر با استاد یا با کسی که قبلاً این قطعات را زده تمرین یا در ارتباط باشند.
این آهنگساز موسیقی درباره اهمیت جایگاه «ردیف» در موسیقی ایرانی عنوان کرد: ردیف رکن اساسی موسیقی ایرانی است، ولی همه آن نیست. نوازنده علاوه بر ردیف باید چیزهای دیگری را هم بداند. ردیف فقط بخش عمده ای از موسیقی ماست ولی همه آن نیست.
بهروزی نیا درباره جشنواره موسیقی جوان بیان کرد: جشنواره موسیقی جوان تأثیرگذار است. جوان ها می توانند در این جشنواره خودشان را محک بزنند. در عین حال هر ارگان یا گروهی که به نوازنده های خوب نیاز دارد، جشنواره موسیقی جوان فرصت خوبی برای آن هاست تا نوازنده ها را شناسایی کنند.
توصیه آقای داور به برگزیدگان مرحله نخست
سعید نایب محمدی از داوران چهاردهمین این جشنواره در بخش عود درباره نحوه بازنگری آثار اظهار داشت: در این جشنواره نکاتی مانند کوک، صحت رپرتوار، ریتم، موزیکالیته، سونوریته را در نظر می گیریم. البته باتوجه به شرایط سنی برخی ملاک ها تغییر می کند. فکر می کنم امسال رده سنی «الف» بهتر بود، ولی نوازنده های رده سنی «ب» و «ج» هم خوب بودند.
وی با تاکید بر اینکه مهم ترین مسئله، تمرکز بر قطعات مشخص شده است، به برگزیدگان اولین مرحله سفارش کرد: نوازنده ها برای دور بعدی زمان باقیمانده را تقسیم بندی کنند. زمانی را برای درآوردن و آماده کردن قطعات بگذارند و زمانی را هم به موزیکالیته اختصاص بدهند. حتما به این مساله باید فکر کنند.
نایب محمدی درباره تأثیر جشنواره موسیقی جوان بر نوازندگان عنوان کرد: جشنواره موسیقی جوان فرصت خوبی برای عرضه هنر است. نوازندگان عود زیادی را می شناسم که در این چند سال اخیر در جشنواره موسیقی جوان با آنها آشنا شده ام. به نظرم این جشنواره برای کسانی که توانایی و استعداد دارند فرصت بسیار خوبی است.
چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دبیری هومان اسعدی توسط انجمن موسیقی ایران در حال برگزاری است و شرکت کنندگان راه یافته به مرحله دوم از ۱۵ تا ۳۰ شهریور برای ارسال آثار خود بوسیله سامانه «بامک» مهلت دارند.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای در گفتگو با داوران جشنواره جوان مطرح شد؛ ردیف همه موسیقی ایرانی نیست بسته هستند Date | 06/09/2020