وزیر ارشاد: باید فضای معرفی ابن سینا را مردمی تر نماییم

    Home  /  جشن  /  وزیر ارشاد: باید فضای معرفی ابن سینا را مردمی تر نماییم

وزیر ارشاد: باید فضای معرفی ابن سینا را مردمی تر نماییم Image

وزیر ارشاد: باید فضای معرفی ابن سینا را مردمی تر نماییم

به گزارش صد كادو همدان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: باید به شكلی برنامه ریزی نماییم كه فضای معرفی ابن سینا را از حوزه نخبگانی به فضای فهم عمومی سوق دهیم و آنرا مردمی تر نماییم.
دکتر سیدعباس صالحی در نشست سالانه هیئت امنای بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا که در دفتر وزیر برگزار و برای اهداف و برنامه های علمی آن تصمیم گیری شد، ضمن تشکر از اعضای هیئت امناء که در شرایط گسترش بیماری کووید-۱۹ و با رعایت پروتکل ها در این جلسه شرکت کرده اند، خاطرنشان کرد: همه ما اعضای هیئت امنا، تعلق فلسفی داریم و انتظار داریم که برنامه های این بنیاد پرفروغ تر باشد، هر چند گرفتار کمبود منابع مالی در حوزه های مختلف هستیم.
وی اضافه کرد: برای معرفی هرچه بیشتر ابن سینا به نسل جوان و عموم مردم پویش های اجتماعی و درگیر کردن مردم در حوزه های مختلف میراث سینوی در دستور کار قرار گیرد. امسال اغلب برنامه های بنیاد، با استفاده حداکثری از فضای مجازی انجام و این رویکرد توسط شورای علمی پیگیری شود.
وی افزود: باید بگونه ای برنامه ریزی نماییم که فضای معرفی ابن سینا را از حوزه نخبگانی به فضای فهم عمومی سوق دهیم و آنرا مردمی تر نماییم. با تولید قطعات کوتاه فیلم و کلیپ در فضای مجازی و بحث هایی از این قبیل می توان معرفی شیخ الرئیس در حوزه عمومی را فعال کرد. مردم در این حد با میراث علمی و فرهنگی ابن سینا در تماس هستند که او فرد بزرگی بوده است و او را بعنوان یک خاطره تاریخی می شناسند تا یک شخصیت حاضر و درگیر با زندگی فردی و اجتماعی فعلی خود. اینکه ابن سینا حضورش در زندگی جاری مردم حس گردد، نیازمند این است که یکسری از کارهایی که بعنوان عمومی سازی ابن سینا مطرح است، انجام پذیرد و در کنار کارهای نخبگانی، کارهای عمومی سازی فرهنگی صورت گیرد.
رئیس هیئت امنای بنیاد بوعلی سینا بیان کرد: در حوزه فعالیت بین الملل نیز باید در برنامه های امسال توجه بیشتری شود. با ظرفیت هایی که در سازمان فرهنگ و ارتباطات و ایده ها و مراوداتی که در آنجا وجود دارد، می توان برش بین الملل معرفی ابن سینا را فعال کرد. ما می توانیم ابن سینا را با روایت و کارهای هنری خودمان به خارج از کشور معرفی نماییم.
صالحی همین طور خواهان فعال شدن هر چه بیشتر شورای علمی و اجرایی بنیاد با حضور اشخاص حقیقی و حقوقی شد و از مسئولان استان همدان خواست در این حوزه کمک کنند.
در بین مفاخر کشور در سطح جناب شیخ الرئیس کسی را داریم؟
رئیس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا نیز اظهار داشت: آیا ما در میان مفاخر کشور در سطح جناب شیخ الرئیس کسی را داریم؟ من که شک دارم. بنده شش دانگ، مرید ملاصدرا هستم اما شهرت ملاصدرا با شهرت جهانی و خدمات علمی شیخ الرئیس قابل قیاس نیست. علاوه بر این، چهره هیچ کس از بزرگان ما به اندازه شیخ الرئیس تخریب نشده است و تا آنجا پیش رفتند که گفتند مسلمان نبوده، شیعه نبوده و کافر بوده است. ما با عنایت به مضایق مالی شرمنده بوعلی هستیم و آن گونه که می خواهیم نمی توانیم کار انجام دهیم.
آیت الله غیاث الدین طه محمدی افزود: از شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می خواهیم به ما رهنمود و طرح و برنامه بدهند که در شرایط فعلی کشور و جهان، انجام چه برنامه هایی برای بنیاد لزوم دارد.
وی افزود: نباید بزرگداشت این شخصیت ها که مهمترین الگو برای بشریت هستند و با ظلمت جنگیده اند، به فراموشی سپرده شود. ما احتیاج داریم کتابخانه تخصصی ابن سینا جهت استفاده پژوهشگران داخلی و خارجی در آرامگاه بوعلی دایر شود. در واقع جنبه های فلسفی و عرفانی و ابعاد متنوع دیگر شیخ الرئیس نسبت به بعد پزشکی ایشان برتری دارد.
دبیر هیئت امنای بنیاد بوعلی سینا با اشاره به جنبه های مختلف علمی بوعلی سینا اظهار داشت: ابن سینا از نظر پزشکی شهرت پیدا کرده و متأسفانه فیلسوف بودن ایشان کمتر از پزشکی مورد توجه واقع شده است. علامه حسن زاده آملی می فرمودند اگر یک نفر از نظر سیر و سلوک عملی، عارف کامل نباشد، نمی تواند نمط العارفین را بنویسد. بنیاد فضای نمایشگاهی و کتابخانه ای شایسته ای در اختیار ندارد. متأسفانه امروز حفظ آثار بوعلی سینا از حفظ سنگ و بنا کم ارزش تر است.
همدان ۴۰۰ میلیون تومان به فعالیتهای بنیاد بوعلی کمک می کند
استاندار همدان نیز اظهار داشت: استان همدان قدر ظرفیت بزرگ میراث شیخ الرئیس بوعلی سینا را می داند و همه مردم و مسئولان برای این دانشمند و حکیم جهانی احترام ویژه قائل هستند. استان آمادگی دارد با تشخیص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی علاوه بر تامین منابع جاری توسط این وزارتخانه حدود ۴۰۰ میلیون تومان به فعالیتهای بنیاد کمک نماید همین طور از برگزاری سمینار، چاپ کتاب و سایر برنامه هایی که بنیاد بخواهد ارائه کند، پشتیبانی می نماییم.
سیدسعید شاهرخی اضافه کرد: برای معرفی هر چه بیشتر ابن سینا سازمان های مردم نهاد که با استانداری همکاری دارند، می توانند در کنار بنیاد بوعلی سینا و با جهت دهی و زیر چتر این بنیاد فعال شوند. اگر با حضور تشکل ها و سازمان های مردم نهاد و جوانان علاقمند، کانون های علمی و دانشگاهی تشکیل دهیم، می توانیم در معرفی داخلی و خارجی ابن سینا اثرگذار باشیم.

بودجه ۲۰۰-۳۰۰ میلیون برای بوعلی سینای بزرگ بسیار ناچیز است
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و عضو هیئت امناء نیز اظهار داشت: انجمن مفاخر می تواند در چاپ آثار و انتشارات بنیاد به صورت کامل همکاری داشته باشد، در شهریورماه امسال ۱۰ عنوان از آثار بوعلی سینا مانند ظفرنامه با تصحیح دکتر غلامحسین صدیقی که در هزاره ابن سینا در سال ۱۳۳۳ چاپ شده و در بازار کتاب تمام شده است، چاپ کرده ایم. طبیعیات، رساله نفس، رساله منطق، رساله جودیه، رساله در حقیقت و کیفیت سلسله موجودات، رگ شناسی، کنوزالمعزمین، الهیات و پنج رساله دیگر نیز مقرر است چاپ شود. در روز ابن سینا مجموعه مقالات چاپ شد که همه مقالات ابن سینا در آن وجود دارد.
دکتر حسن بلخاری افزود: انجمن آثار و مفاخر با افتخار تمام مواردی که بنیاد بوعلی سینا آماده کند، چاپ می کند و همیشه در کنار بنیاد خواهد بود. سال قبل در روز بزرگداشت بوعلی سینا در آرامگاه ایشان گفتم که امثال ابن سینا ما را از تفکرات داعشی نجات داده است. عقلانیتی که در کنار الهیات نورانی شیعه شکل گرفته است. می دانیم که ابن سینا در رساله ای به نام رساله معراجیه که فوق العاده است، تعبیری در مورد حضرت علی(ع) دارند که در میان کل یاران پیامبر مثل معقول است در میان محسوس. حقیقتاً به اندازه نام و تأثیر ابن سینا در تمدن اسلامی، برای ایشان کار نشده است. ۲۰۰-۳۰۰ میلیون بودجه برای بوعلی سینا که بزرگ ما است و نمونه ای ندارد بسیار ناچیز است.
عضو هیئت امنای بنیاد بوعلی سینا درباره کاربری میراثی ساختمان آرامگاه بوعلی سینا نیز اظهار داشت: در مورد بنای آرامگاه که انجمن آثار و مفاخر ساخته شده است، پس از انقلاب به میراث فرهنگی سپرده شد. میراث فرهنگی هم به یک پروژه به آنجا نگاه می کند نه بعنوان یک ماهیت فرهنگی. ای کاش می شد با سازوکاری جدید انجمن مفاخر در مسائل فرهنگی بنا و نه مسائل ساختاری، نظارت می کرد. نامه ای به سازمان برنامه و بودجه کشور نوشته ایم که ساخت بناهای یادبود در کشور را که اکثراً رها شده اند، ادامه دهیم.
وضعیت امروز تحقیق و پژوهش ما بیشتر میراثی شده است
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز اظهار داشت: معاونت فرهنگی می تواند در زمینه کمک های برنامه ای به بنیاد مساعدت کند. شورای علمی این بنیاد می تواند طرح و برنامه های انتشارات خودرا عرضه نماید و بعضی از هزینه های آن توسط این معاونت پرداخت گردد. پیشنهاد می شود جایزه ای برای رساله های دانشجویان در نظر گرفته و جوایز آن توسط این معاونت تهیه شود.
دکتر محسن جوادی افزود: وضعیت امروز تحقیق و پژوهش ما بیشتر میراثی شده است. چاپ مجدد یک نسخه قدیمی می تواند به صورت انتقادی انجام گیرد تا سهمی نیز در آینده علم داشته باشد. در بخش هایی از آثار ابن سینا در مجموعه های فارسی می توانیم تصحیح انتقادی داشته باشیم. مجموعه منطق شفا به زبان انگلیسی در حال ترجمه است و تصحیح انتقادی در پاورقی هم آورده می شود. اما متأسفانه ما هنوز در بخش فارسی و عربی مانده ایم.
عضو شورای علمی بنیاد بوعلی سینا تصریح کرد: پیشنهاد می شود جایزه پزشکی یا حکمت ابن سینا برای جوانان اهدا شود همین طور می توان برای فضای مجازی کلیپ و گزیده ای از جملات ابن سینا مثل کاری که غربی ها برای ویتکنشتاین انجام داده اند، جهت استفاده آسان تر عموم تهیه کرد.
از ۸۰۴ دانشجوی خارجی علوم پزشکی تهران برای تبلیغ ابن سینا استفاده کنیم
عضو فرهنگستان علوم پزشکی و نماینده این فرهنگستان نیز در این جلسه اظهار داشت: ۸۰۴ دانشجوی خارج از ۴۰ کشور دنیا در دانشگاه علوم پزشکی تهران با هزینه شخصی خود در حال تحصیل هستند و به درصدی از آنها که نمرات بالاتری دارند، بورس تعلق گرفته است.
دکتر نیکنام اضافه کرد: استعدادهای درخشان این عده در گروهی به نام «اَوسینا» جمع شده اند که با عنایت به موقعیت مهم پزشکی آنها، برایشان برنامه های جنبی درنظر گرفته ایم. بنیاد می تواند از حضور این افراد برای تبلیغ و معرفی شیخ الرئیس بهره برداری کند.
معرفی ابن سینا بوسیله وبینار
دکتر محمدعلی زلفی گل، بازرس بنیاد بوعلی سینا نیز اظهار داشت: پیشنهاد می کنم برای معرفی ابن سینا و برنامه های علمی از وبینارها که کم هزینه است و از سایت های مجانی استفاده گردد. این روزها که فضای مجازی جایگاه خاص خودش را پیدا کرده است، می توان از این امکان بهره برد. بنیاد ملی نخبگان یکسری جوایز دارد مانند جوایز شهید چمران، دکتر کاظمی آشتیانی، شهید احدی و… دارد، که برای بنیاد هم می توان با رایزنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای رساله های برتر در زمینه بوعلی سیناشناسی جایزه ای، درنظر گرفت.
احسانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان نیز اظهار داشت: ما بعنوان نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان، این آمادگی را داریم که در بحث مطالعه و تدوین برنامه ها با هماهنگی مجموعه های بالادستی، معاونت فرهنگی و انجمن آثار و مفاخر برای پویایی فعالیتهای بنیاد کمک کرده و با عنایت به ظرفیت استان در جهت اهداف و برنامه های بنیاد به شایستگی ورود پیدا نماییم.
برنامه های شاخص بنیاد روی زمین مانده است
رئیس روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد بوعلی سینا هم با ارائه گزارشی اظهار داشت: به دلیل کمبود، قطع و جذب نکردن بودجه بنیاد توسط میراث فرهنگی در سال ۹۷، کل منابع بانکی در این سال هزینه شده بدین سبب در سال ۹۸ هم با لحاظ اختصاص ۵۰ درصد کمک مصوب مجلس، برنامه های شاخص بنیاد روی زمین مانده است.
توکل دارائی اضافه کرد: بنیاد از نظر مکان برای کتابخانه و مرکز اسناد خود در مضیقه است و قرار بود گلخانه متروکه ای که در آرامگاه بوعلی است، در اختیار قرار گیرد.
وی با اشاره به گسترش کرونا و محدود شدن اجرای برنامه های علمی و فرهنگی این بنیاد اظهار داشت: از طرفی همایش های ملی و بین المللی بنیاد نیز تحت الشعاع کرونا قرار گرفته است و برنامه بزرگداشت روز ابن سینا امسال نیز با محدودیت انجام شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد بوعلی سینا، دارائی در آخر خواهان مساعدت هر چه بیشتر استانداری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان برای دستیابی به اهداف عالیه علمی و فرهنگی این بنیاد شد.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای وزیر ارشاد: باید فضای معرفی ابن سینا را مردمی تر نماییم بسته هستند Date | 27/08/2020