وزیر ارشاد در مجلس چه گفت؟

    Home  /  جشن  /  وزیر ارشاد در مجلس چه گفت؟

وزیر ارشاد در مجلس چه گفت؟ Image

وزیر ارشاد در مجلس چه گفت؟

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اولین دیدار با رئیس، هیات رئیسه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم كه بامداد امروز ۲۵ خرداد ماه برگزار شد، در صحن علنی حضور یافت و با گرامیداشت یاد و خاطره حضرت امام (ره) و شهدا و تبریك به رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: شفافیت، توجه به استانها و هوشمندسازی از رویكردهای اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
به گزارش صد کادو به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی با ارائه گزارشی از مجموعه اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این مطلب به اقدامات نهاد کتابخانه های عمومی کشور اشاره نمود و اضافه کرد: در بخش فرهنگ نهاد کتابخانه های عمومی کارهای متنوعی داشته است. در سه سال قبل ۳۶۵ کتابخانه ساخته شده است. کتابخانه ها به باشگاه های فرهنگی تبدیل گشته است. صدها مسابقه کتابخوانی اجرا شد. کتابخوانی رضوی یک میلیون شرکت کننده داشت.
اعتبارات موجود برای پرداخت حقوق کارکنان نهاد کتابخانه ها کافی نیست
وی با اعلان اینکه نهاد کتابخانه ها با بیش از ۷۴۰۰ نیروی انسانی در سال ۹۹ باید بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان حقوق پرداخت کند، اظهار نمود: بودجه کمکی دولت حدود ۲۰۰ میلیارد تومان است و اعتبار به دست آمده از نیم درصد شهرداری ها نیز کمتر از ۲۰۰ میلیارد تومان است، بدین سبب مجموع این اعتبارات برای پرداخت حقوق کارکنان نهاد کتابخانه ها کافی نیست.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اعلان اینکه سازمان های اوقاف و حج و زیارت، معاونت قرآن و عترت و کانون های فرهنگی و هنری مساجد در حوزه دینی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال فعالیت هستند، افزود: ۵۵ جشنواره ملی و بین المللی قرآنی و ۶۰۰ جشنواره استانی و ۲۴۰۰ موسسه قرآنی و دبیرخانه ستاد ترویج قرآنی در کشور فعالیت می نمایند که در صورت حمایت بیشتر می توان این فعالیت ها را گسترش داد. ۲۵ هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد با بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار عضو ثابت در حال فعالیت است که اسامی این افراد در پرتال مساجد وجود دارد. اساسنامه کانون های فرهنگی و هنری مساجد در شورای انقلاب فرهنگی تصویب و به قرارگاه فرهنگی و اجتماعی تبدیل شد.
ایجاد شبکه های خلاق و گسترش فضای دسترسی در مناطق محروم
وی افزود: در معاونت امور هنری و سازمان سینمایی هم از لحاظ تعداد رویدادها و هم از لحاظ فعالیت ها رشد خوبی داشتیم. ایجاد شبکه های خلاق در استانها یکی از اقدامات مهم در این حوزه می باشد که بواسطه آن هر شهری می تواند در یک یا چند رشته هنری همچون خوشنویسی، گرافیک و انیمیشن جایگاه خودش را پیدا کند. در حوزه سینمایی تحولات گوناگونی هم از لحاظ زیرساخت و هم از لحاظ اقتصاد سینما و هم از لحاظ حضورهای بین المللی داشتیم. در مناطق محروم با نگاه کمک به گسترش فضای دسترسی به محصولات هنری کارهای خوبی انجام شده است.
وی درباره کارهای این وزارتخانه در حوزه رسانه اظهار داشت: با بهبود وضعیت رسانه و مطبوعات در سال های اخیر شاهد کارهای مطلوب این حوزه بعنوان مکمل امنیت و سلامت بودیم. ۴ کارگروه در معاونت مطبوعاتی به شکل منظم تشکیل جلسه می دادند. کارهای اصحاب رسانه در زمان شیوع ویروس کرونا و همکاری با کادر درمانی همچون اقدامات مثبت رسانه ها است.
صالحی اظهار داشت: این وزارتخانه از نخستین وزارتخانه هایی بود که برنامه خودش را در حوزه فضای مجازی به مرکز ملی فضای مجازی ارائه نمود. از طرفی این وزارتخانه ۷۲ اقدام موثر در حوزه زیرساختی و محتوایی داشت. پشتیبانی از استارتاپ های حوزه فرهنگ و هنر در فضای مجازی از اقدامات دیگر این وزارتخانه بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در حوزه بین الملل نیز سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ۷۰ تا ۸۰ رایزنی ثبت قرارداد داشت، همین طور ۳۷ برنامه معادله فرهنگی با کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای بمنظور بهبود روابط بین کشورها تدوین شد. از طرفی در سال قبل بیش از ۸۰ گفتگوی دینی با مجموعه های مختلف برگزار کردیم. همین طور در حوزه پژوهش های انجام شده در پژوهشگاه فرهنگ و هنر نیز اتفاقات بسیار خوبی را شاهد بودیم.
رویکردهای اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
صالحی در بخش پایانی سخنانش درباره رویکردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: رویکرد توجه به استانها از اولویت های این وزارتخانه بود چونکه ایران تنها تهران نیست. برهمین اساس در سال ۹۸، ۲۴۰ هزار فعالیت در شهرستان ها شاهد بودیم. همین طور در توافقی با ۱۸ استاندار ۱۲۰۰ میلیارد تومان تفاهم نامه برای بهبود وضعیت زیرساخت ها و کارهای مختلف در حوزه فرهنگ و ارشاد تا اختتام دولت تنظیم شد.
وی اظهار داشت: رویکرد دیگر ما شفافیت است. بودجه ریزی عملیاتی در وزارت فرهنگ در سال های اخیر اجرا شده است. همین طور در ارتباط با قراردادها، هزینه های رویدادها و کمک ها شفافیت را در دستور کار قرار داده ایم.
صالحی در خاتمه اضافه کرد: رویکرد سوم ما در فضای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هوشمندسازی است. در این راستا ۱۳۰ مجوز و شبه مجوز در این وزارتخانه به ۳۶ مجوز تقلیل پیدا کرده و به سامانه تبدیل شد. ان شاالله تا اختتام شهریور ۳۶ خدمت خودمان را در فضای دولت الکترونیک انجام خواهیم داد.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای وزیر ارشاد در مجلس چه گفت؟ بسته هستند Date | 22/06/2020