گزارش مهر از اولین سینماتراكتور ایران؛ اكران خروج در پیشوا

    Home  /  جشن  /  گزارش مهر از اولین سینماتراكتور ایران؛ اكران خروج در پیشوا

گزارش مهر از اولین سینماتراكتور ایران؛ اكران خروج در پیشوا Image

گزارش مهر از اولین سینماتراكتور ایران؛ اكران خروج در پیشوا

صد كادو: روستای یوسف رضا پیشوا میزبان نخستین سینماتراكتور ایران بود و فیلمی با موضوع معضلات كشاورزان و روستاییان در این منطقه به نمایش درآمد و سبب شور و شوق خاصی شد.

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: «خروج» نام بیستمین اثری است، که به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا ساخته شد، این فیلم محصول سال ۱۳۹۸ سینمای ایران است.
داستان این فیلم از آن جایی آغاز می شود، که شرکت آب، هنگام تخلیه آب، به اشتباه آب شور را روانه زمین های کشاورزان کرده و محصولات آنها را از بین می برد و کشاورزان بعد از پیگیری های بدون نتیجه از مسئولان محلی تصمیم می گیرند، برای حل مشکل خود نزد رئیس جمهور بروند.
این کشاورزان که از نادیده گرفته شدن توسط مسئولان محلی ناخرسند هستند، با تراکتور به سمت تهران، خیابان «پاستور» و نهاد ریاست جمهوری حرکت می کنند و خبر سفر آنها در رسانه ها پخش و سوژه خبری می شود.
بازیگران مطرحی چون فرامرز قریبیان و پانته آ پناهی ها در «خروج» به ایفای نقش پرداختند و نقش آفرینی آنها به جذابیت بیش از پیش فیلم حاتمی کیا منجر گردیده است.

این فیلم درست زمانی قرار بود، اکران عمومی شود، که ویروس کرونا در کشور شیوع پیدا کرد و اکران این فیلم و بسیاری دیگر از فیلم های کشور را دستخوش تغییرات و سینماها را تعطیل کرد.
در ادامه باتوجه به تصمیم عوامل فیلم، «خروج» بطور آنلاین و از تاریخ ۲۴ فروردین سال جاری اکران شد.
پس از اکران آنلاین، «خروج» در پارکینگ شماره ۳ برج میلاد به صورت «سینماماشین» اکران شد و مخاطبان با حضور در این پارکینگ از داخل خودرو های خود به نظاره این فیلم نشستند.
رخداد نخستین «سینماتراکتور» ایران در پیشوا
اما آنچه این فیلم را جالب تر کرد، اکران «خروج» در شامگاه یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه بود، نخستین «سینماتراکتور» تاریخ ایران با حضور کشاورزان و ۲۵ تراکتوردار در روستای «یوسف رضا» پیشوا و با حضور حجت الاسلام روح اله باقری، امام جمعه پیشوا، حسین عباسی فرماندار این شهرستان، ابراهیم حاتمی کیا، کارگردان و نویسنده و تعدادی از دست اندرکاران این فیلم انجام شد.

در زمان اکران این فیلم، در روستای «یوسف رضا» پیشوا؛ کشاورزان منطقه، اهالی روستا و علاقمندان در صف های منظم و سوار بر تراکتور به نظاره فیلم نشستند.
رانندگان تراکتور از نقاط دور و نزدیک پیشوا و ورامین، شبانه خودرا برای دیدن این فیلم به «یوسف رضا» رساندند
آنها بعد از اکران فیلم، با حاتمی کیا عکس دسته جمعی و نیز تصاویر سلفی گرفتند و شور و شوق حاصل از اکران فیلم با حضور کارگردان و نویسنده در جمع روستاییان وصف ناشدنی بود.
از فرصت بهره برده و به شنیدن بعضی از مشکلات کشاورزان نشستیم،
درک مشکلات کشاورزان توسط فیلمسازان موجب خوشی است

یکی از کشاورزان پیشوایی که برای اکران فیلم آمده بود، در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد علت فعالیتش در زمینه کشاورزی و تراکتورداری گفت: پیش از آنکه تراکتور بخرم کم و بیش کار ساختمان می کردم، اما کلاهم را برداشتند و هرچه داشتم نیست شد و بنا بر این تصمیم گرفتم به اصل خود یعنی روستا، کشاورزی و طبیعت بازگردم.
وی اضافه کرد: امروز با تراکتور کار می کنم و خدا را شاکرم، درآمدمان بد نیست، اما مشکلات فراوانی همچون تامین سوخت مورد نیاز تراکتور و هزینه های فراوان تعمیر و نگهداری آن، خالی بودن دست کشاورزان برای پرداخت حق الزحمه و… مواجه هستیم، که از اینکه فیلمی برای نمایش مشکلات ما ساخته شده و یک فیلمساز مشکلات ما در جامعه را دیده احساس خوبی دارم.
این تراکتوردار از نبود بیمه برای این قشر نیز گلایه داشت و اظهار داشت: ما نیز نیاز به تامین شغلی و بیمه داریم، هم اکنون با مشکلات این شغل کنار آمده و به سختی در حال کار هستیم، اما در زمانی که سنمان بالاتر رود، بطور قطع توان کار امروز را نداشته و باید تامین باشیم.
معضلات کشاورزان یکی دوتا نیست
کشاورز دیگری که با خبرنگار مهر گفتگو می کرد، با اعلان اینکه «خروج» مصداق حال و روز این روزهای کشاورزان است، اظهار داشت: مشکلات فراوانی که کشاورزان برای کشت دارند، یکی دوتا نیست، از کمبود آب گرفته تا نبود بذر مناسب و در نهایت اینکه خریداری برای محصول و دسترنجت نیست و دلالان پول نقد می دهند و حاصل تلاشت را با ارزان ترین قیمت می برند، تا گران بفروشند.

مهدی فعله گری افزود: در این بین هیچ نهاد حمایتی واقعی از کشاورزان پای کار نیست و این حمایت هایی هم که از ما می شود، بیشتر از آنکه ما آنرا لمس نماییم، از رسانه ها می خوانیم و از اینکه یک فیلم به زیبایی مشکلات قشر کشاورز و زحمتکش را دیده است، خوشحالم.
وی اظهار داشت: امیدوارم، سینما بیش از پیش به مشکلات کشاورزان توجه کند و در چارچوب های هنری معضلات ما را به گوش مسئولان برساند و «خروج» راهی برای ورود سینما به مشکلات روستاییان و کشاورزان باشد، واقعاً بعضی از صحنه های فیلم حال و روز خودرا حس می کردم و گویی من بجای بازیگران فیلم هستم و آنچه نمایش داده می شود، هم نه فیلم، که واقعیت است.
فیلم هم به کمک رسانه و تریبون نماز جمعه در بیان مشکلات کشاورزان بیاید
امام جمعه پیشوا نیز با خرسندی از اکران نخستین «سینماتراکتور» ایران در روستاهای این شهرستان به خبرنگار مهر اظهار داشت: اکران این فیلم تأثیر بسزایی در فرهنگ روستاییان و کشاورزان داشت و اتفاق خوبی را شاهد بودیم.
حجت الاسلام روح اله باقری اضافه کرد: کشاورزان معضلات زیادی دارند، که بیان آنها بوسیله رسانه ها، تریبون های نماز جمعه یک خروجی خوب دارد، اما بیان این مطالبات و معضلات بوسیله فیلم و هنر و سریال بطور قطع بهتر و تاثیرگذارتر است.

تحسین حاضران نشان دهنده اکران موفق روستایی بود
رئیس اسبق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ورامین نیز میهمان دیگر این اکران بود، وی به خبرنگار مهر اظهار داشت: این اکران نوآوری و جذابیت خاصی داشت و مورد تحسین حاضران قرار گرفت.
حسین قرایی افزود: ویروس کرونا و شیوع آن در کشور سبب برخی اقدامات جالب در زمینه سینما شد، که یکی از آنها را می توان نخستین اکران «سینما تراکتور» در روستای «یوسف رضا» دانست، اما گمان می کنم، نمایش این موضوع ها برای روستاییان نه فقط در شرایط فعلی که برای همیشه می تواند، تأثیرات فرهنگی داشته باشد و بطور قطع خالی از لطف نیست.
اکران «خروج» در فضایی که هیچ وقت سینما نداشته، حس خوبی دارد
ابراهیم حاتمی کیا، نویسنده و کارگردان سینمای ایران در مراسم اکران «خروج» در جمع کشاورزان، تراکتورداران و اهالی روستای «یوسف رضا» پیشوا طی سخنانی اظهار داشت: فیلم «خروج» برای شما روستاییان ساخته شده و خوشحالم که آنرا برای شما نمایش می دهم.

وی با اعلان اینکه این فضا هیچگاه سینمایی نداشته است، و اکران فیلم در آن حس خوبی دارد، اظهار داشت: باید به دغدغه ها و مطالبات روستاییان و کشاورزان دقت کنیم.
نویسنده و کارگردان «خروج» همین طور در گفتگو با خبرنگار مهر درباب اکران عمومی فیلم «خروج» گفت: فیلم «خروج» مشکلات کشاورزانی که در خارج از پایتخت و حتی در نزدیکی تهران با آن دست و پنجه نرم می کنند، به نمایش می گذارد و قصه این فیلم بارها و بارها رخ داده و تکرار شده است.
برای درک مشکلات کشاورزان تحقیق کردم
وی با اعلان اینکه این فیلم اهتمام دارد، مطالبات کشاورزان را مطرح کند، اظهار داشت: برای درک دقیق مطالبات و مشکلات کشاورزان تحقیق های زیادی کردم، تا در نهایت به قصه این فیلم رسید.
این کارگردان و نویسنده سینمای ایران رساندن خواسته های کشاورزان به گوش مسئولان را انگیزه اصلی فیلم «خروج» دانست و اظهار داشت: کشاورزان و تراکتورداران اقشار زحمتکش و ضربه پذیری هستند، که می بایست بیش از پیش به آنها پرداخته شود.

وی اضافه کرد: اکران آنلاین این فیلم آن هم قبل از نمایش عمومی و در زمان قرنطینه برای نخستین بار است، که در کشور رخ می دهد.
حال «خروج» آمد، تا «ورودی» باشد، به بعضی از رسوم و اتفاقات مبارک در سینمای ایران، تا یادمان باشد، این کشور پهناور سوژه های گوناگون و جذابی دارد، که سینما می تواند با پرداخت به آنها به رسالت تاریخی خود عمل کند.
باید منتظر ماند و دید، راه «خروج» باز خواهد ماند و دیگر تولیدات سینمایی نیز به معضلات تولید و اقشار لطمه پذیر جامعه می پردازند، یا خیر.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای گزارش مهر از اولین سینماتراكتور ایران؛ اكران خروج در پیشوا بسته هستند Date | 12/05/2020