ورشكستگی نزدیك است؛ گسترش بحران سینما در اروپای شرقی

    Home  /  جشن  /  ورشكستگی نزدیك است؛ گسترش بحران سینما در اروپای شرقی

ورشكستگی نزدیك است؛ گسترش بحران سینما در اروپای شرقی Image

ورشكستگی نزدیك است؛ گسترش بحران سینما در اروپای شرقی

صد كادو: با گسترش بحران كرونا در سراسر اروپای شرقی و مركزی و تعطیلی سینماها، سینماداران و تولیدات سینمایی با بحران رو به رو شده اند.

به گزارش صد كادو به نقل از هالیوود ریپورتر، مسئولان سینماهای لهستان همچون زنجیره های سینمایی «هلیوی»، «مولیت كینو» و «سینما سیتی» از دولت كمك خواسته اند تا بتوانند مانع موج ورشكستگی این بخش به سبب بحران كرونا شوند.
در نامه ای سرگشاده كه برای وزارت توسعه لهستان ارسال شده، سینماداران با تاكید بر اینكه سینماها اولین صنایعی هستند كه به شدت تحت تاثیر این بیماری همه گیر قرار گرفته اند، نوشته اند: ما ضمن تحمل هزینه های سنگین وام، اجاره و حقوق كارمندان، قادر به ایجاد درآمد نیستیم. ما هیچ راهی برای جایگزین كردن منابع فعلی سینما با منابع دیگر نداریم و درآمدمان در این مقطع صفر است.
این در حالی است كه سینماهای لهستان از ۱۲ مارس (۲۲ اسفند) از طرف دولت تعطیل شدند.
در این نامه سینماها از دولت خواسته اند تا دست به اقدامی هدفمند بزند؛ همچون سوبسیدی برای دستمزد كارمندان تعیین كند كه سبب محدود شدن اخراج آنها شود و در عین حال صندوقی برای كمك به تولید فیلم ملی لهستان تعیین كند.
سینماهای سراسر اروپای شرقی و مركزی بسته هستند و این امر بعد از گسترش سریع ویروس كرونا در ایتالیا انجام شد تا بتوانند با فاصله اجتماعی مانع گسترش این ویروس شوند.
با این حال قبل از تعطیل رسمی سینماها، این مراكز به سبب كاهش حضور تماشاگران با بحران روبه رو شده بودند و در آخر هفته ۱۳ تا ۱۵ مارس، (جمعه تا یكشنبه پیش) با كاهش ۹۰ درصدی مخاطب روبه رو شده بودند. برای تماشای فیلم جدید وین دیزل یعنی «بلاد شات» و كمدی اكشن «جاسوس من» دیوید باتیستا تنها هزار نفر در سراسر لهستان به سینما رفته بودند.
درآمد كلی فروش بر طبق مركز سینمای كرواسی در آن آخر هفته ۳۸ هزار دلار بود كه در مقایسه با ماه پیش كه ۳۱۷ هزار دلار بود، بسیار پایین تر آمده بود. برمبنای گزارش شبكه سینماهای مستقل كرواسی، تا زمان بسته بودن سینماها، آنها ماهانه حداقل ۱۵۵ هزار دلار ضرر می دهند.
صربستان نیز با همین مشكلات مواجه می باشد و «بلاد شات» آخر هفته پیش تنها ۱۱۲۱ بلیت فروخت. دولت صربستان از ۱۵ مارس (۲۵ اسفند) دستور تعطیلی همه مراكز تجمع را صادر كرد. در این دستور هر چند سینماها بطور مشخص نام برده نشدند اما «سینه پلكس» كه زنجیره ملی سینماهای كشور است، مبادرت به تعطیلی سینماهایش كرد و بعد از آن دیگر سینماهای زنجیره ای نیز تعطیل كردند.
رومانی نیز شرایطی مشابه دارد و فروش آخر هفته ۹ تا ۱۵ مارس (۱۹ تا ۲۵ اسفند) به ۲۹۷ هزار دلار رسید. هفته قبل از آن فروش سینماهای رومانی ۱.۳۴ میلیون دلار بود.
در این كشورها همه تولیدات بین المللی و داخلی كه برای ماه های مارس یا آوریل برنامه ریزی شده بود نیز به تعویق افتاده است.
توزیع كنندگان فیلم به راهكارهای جایگزین روی آورده اند همچون «متنفر» فیلم جدیدی از یان كوماسا كه نامزدی اسكار را در كارنامه دارد ۱۲ روز بعد از آنكه در سینماهای لهستان به نمایش درآمد حالا به صورت VOD (ویدئو هنگام درخواست) در دسترس قرار گرفته است.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای ورشكستگی نزدیك است؛ گسترش بحران سینما در اروپای شرقی بسته هستند Date | 24/03/2020