دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: با دو فضایی شدن فرهنگ مواجهیم

    Home  /  جشن  /  دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: با دو فضایی شدن فرهنگ مواجهیم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: با دو فضایی شدن فرهنگ مواجهیم Image

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: با دو فضایی شدن فرهنگ مواجهیم

به گزارش صد كادو نشست مشترك سعیدرضا عاملی ـ دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی ـ و سید ابوالحسن فیروزآبادی ـ دبیر شورایعالی فضای مجازی ـ و هیات همراه روز چهارشنبه ۳۰ /۱۱ /۱۳۹۸ در محل دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی برگزار گردید.
به گزارش صد كادو به نقل از مركز خبر شورایعالی انقلاب فرهنگی، عاملی در ابتدای این نشست طی سخنانی اظهار داشت: از منظر مقام معظم رهبری «مدظله العالی» یكی از جنبه ها و شئون جایگاه شورایعالی انقلاب فرهنگی بعنوان قرارگاه فرهنگ كشور، حفاظت این شورا از فرهنگ كشور است. و امروز ما با دو فضایی شدن فرهنگ روبرو شده ایم و بخش مهم از فرهنگ جامعه در فضای مجازی شكل می گیرد و فضای مجازی منبع مهمی برای فرهنگ شدن جامعه است.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی افزود: اسناد مهم مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی مانند نقشه جامع علمی كشور، نقشه مهندسی فرهنگی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و… در حال اجرایی سازی هستند و نظارت بر اجرای این اسناد هم با شورایعالی انقلاب فرهنگی است كه با سازوكارهای لازم این كار را انجام می دهد. و البته با ظهور فضای مجازی و فنآوری های نو، همه اسناد محتوایی شورایعالی انقلاب فرهنگی نیازمند به روزرسانی است.
عاملی همینطور با اشاره به جایگاه شورایعالی انقلاب فرهنگی در نظام حقوقی نظام جمهوری اسلامی اظهار داشت: اختیارات و صلاحیت های شورایعالی انقلاب فرهنگی و شورایعالی فضای مجازی ناشی از اصول ۵۷ و ۱۱۰ قانون اساسی است و می توان این دو شورا را مكمل نظام رسمی قانونگذاری كشور دانست كه البته در خیلی از موارد در سطح سیاست گذاری راهبردی قرار می گیرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مبحث زیست فناوری، اضافه كرد: حوزه زیست فناوری یك حوزه بسیار مهم می باشد كه می تواند ارزش افزوده فراوانی برای كشور ایجاد كند و در همین جلسه آخر شورایعالی انقلاب فرهنگی تصمیمات خوبی در این خصوص اتخاذ شد.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به روند اجرای نقشه مهندسی فرهنگی افزود: اجرای سند نقشه مهندسی فرهنگی در استان ها بر عهده شورای فرهنگ عمومی استان ها است و این بدین معناست كه شورایعالی انقلاب فرهنگی از یك ساز و كار فراگیر در سطح ملی برخوردارست.
او همینطور با اشاره به ضعیف شدن نقش دولت ها اظهار داشت: با گسترش هوش مصنوعی و سایر تكنولوژیهای جدید نقش و عملكرد دولت ها در بخش های مختلف به تكنولوژیهای جدید واگذار می شود كه منشاء كاهش هزینه های دولت و حركت به سمت عقلانیت سیستمی است.
عاملی همینطور با اشاره بر اهمیت مبحث پیام رسان های اجتماعی اضافه كرد: پیام رسان های اجتماعی با عنایت به تاثیرگذاری این رسانه ها بر فرهنگ عمومی نیازمند سیاستگذاری جامع و كاملی هستند.

فراز و نشیب های سیاسی كشور بر شورایعالی انقلاب فرهنگی تأثیر زیادی ندارد
منصور كبگانیان هم در این نشست طی سخنانی اظهار داشت: حوزه علم و فناوری حوزه گسترده ای است و با عنایت به تاكیدات رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی» برای ساماندهی و مدیریت این حوزه، نقشه جامع علمی كشور تدوین و تصویب شده است.
دبیر ستاد علم و فناوری شورایعالی انقلاب فرهنگی اضافه كرد: مصوبات ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی كشور با امضای دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی بعنوان رئیس این ستاد ابلاغ می شود و برای همه دستگاه های كشور لازم الاتباع و اجبار آور است.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیركبیر اظهار داشت: در مورد مبادلات علمی بین المللی، سند مهمی در شورایعالی انقلاب فرهنگی تصویب و ابلاغ گردیده است كه این سند نقشه راه حركت نهادهای كشور در زمینه دیپلماسی علمی و فناوری است.
كبگانیان اضافه كرد: خوشبختانه فراز و نشیب های سیاسی كشور بر شورایعالی انقلاب فرهنگی تأثیر زیادی ندارد.
قائم مقام و دبیر ستاد علم و فناوری شورایعالی انقلاب فرهنگی افزود: در شورایعالی انقلاب فرهنگی بعد از تصویب یك سند، اجرای این سند هم پیگیری می شود.
وی با اشاره به حساسیت فضای مجازی اظهار داشت: نداشتن سیاست بالادستی دراین زمینه و مشخص نبودن چشم انداز این بخش مهم، كشور را با مشكلاتی مواجه كرده است.

فضای مجازی به صورت جدی بر بخش فرهنگ كشور اثرگذار است
محمد آقاسی، دبیر ستاد فرهنگ شورایعالی انقلاب فرهنگی هم در این نشست طی سخنانی اظهار داشت: فضای مجازی به صورت جدی بر بخش فرهنگ كشور اثرگذار است.
وی با اشاره به راهبرد دهم نقشه مهندسی فرهنگی در مورد فضای مجازی اضافه كرد: در این راهبرد نگاه مناسبی به مبحث فضای مجازی شده است.
آقاسی افزود: مبحث دیگری كه لازم است به آن توجه گردد، مبحث پیوست فرهنگی است كه در سند نقشه مهندسی فرهنگی به این بخش توجه شده است و باید به این مورد توجه گردد كه فضای مجازی به پیوست فرهنگی نیاز دارد.
دبیر ستاد فرهنگ شورایعالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نقش فضای مجازی در شكل دهی به فرهنگ جامعه اظهار داشت: مبحث سواد رسانه ای و فهم فضای مجازی نیاز اصلی این بخش است و در بعضی موارد موج سازی های فضای مجازی نقش منفی بر افكار عمومی جامعه گذاشته است.

علوم انسانی در ساماندهی و مدیریت فضای مجازی نقش مهمی دارد
مهدی ناظمی اردكانی هم در این نشست طی سخنانی اظهار داشت: علوم انسانی در ساماندهی و مدیریت فضای مجازی نقش مهمی دارد.
وی ادامه داد: شورای تحول و ارتقای علوم انسانی می تواند دراین زمینه نقش مهمی را ایفا كند.
عضو كمیسیون تخصصی مهندسی فرهنگی افزود: در بخش مربوط به دستگاه های فرهنگی، كارگروه مدیریت كلان دستگاه های فرهنگی در دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی تشكیل شده است.
ناظمی اردكانی اظهار داشت: می توان از ظرفیت های فضای مجازی برای بسط و گسترش پیام های فرهنگی انقلاب اسلامی بهره برد.

زمینه همكاری شورایعالی انقلاب فرهنگی و شورایعالی فضای مجازی فراهم شود
سید ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورایعالی فضای مجازی هم در این نشست طی سخنانی اظهار داشت: با عنایت به این مورد كه شورایعالی انقلاب فرهنگی سیاستگذار اصلی بخش علم و فناوری كشور است از این نظر می تواند همكاری خوبی با شورایعالی فضای مجازی داشته باشد.
وی با اشاره به ارزش افزوده فراوان بخش فناوری اطلاعات اضافه كرد: یكی از نخستین زمینه های همكاری میان شورایعالی انقلاب فرهنگی و شورایعالی فضای مجازی، راه اندازی رشته های علمی میان رشته ای و مشترك در بخش فناوری اطلاعات است.
فیروزآبادی افزود: باید برای كارهای مشترك میان شورایعالی انقلاب فرهنگی و شورایعالی فضای مجازی یك فهرست از زمینه های كاری مشترك تدوین و زمینه كارهای موثر را فراهم نمود.

پیشنهاد تدوین سند جامع رسانه های اجتماعی و سند جامع بازی های كامپیوتر ای
سپس كلانتری، سرپرست پژوهشگاه فناوری اطلاعات و فضای مجازی هم طی سخنانی اظهار داشت: تبادل تجربیات و دستاوردها، می تواند از سرفصل های مهم همكاری میان شورایعالی انقلاب فرهنگی و شورایعالی فضای مجازی باشد.
وی ادامه داد: سند جامع رسانه های اجتماعی و سند جامع بازی های كامپیوتری همچون زمینه های مشترك همكاری میان شورایعالی انقلاب فرهنگی و شورایعالی فضای مجازی می تواند باشد.
سپس ولوی از مدیران دبیرخانه شورایعالی فضای مجازی هم طی سخنانی اظهار داشت: فضای مجازی مبحث حكمرانی را با مسائل زیادی مواجه كرده است.
وی ادامه داد: بازتعریف مباحث مربوط به حكمرانی با عنایت به تحولات فضای مجازی دارای اهمیت است و باید الزامات علمی، فرهنگی و اجتماعی با گسترش فضای مجازی مدنظر سیاستگذاران این بخش قرار گیرد.
همینطور طاهریان یكی دیگر از مدیران شورای مصلحت هم طی سخنانی اظهار داشت: انقلاب صنعتی چهارم كه به حكمرانی نوین در فضای مجازی نظر دارد از موضوعات مهمی است كه باید به آن نگاه همه جانبه داشته باشیم.

به گزارش مركز خبر شورایعالی انقلاب فرهنگی، بعد از بحث و تبادل نظر اعضای جلسه مقرر شد تا با همفكری دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی و دبیرخانه شورایعالی فضای مجازی زمینه های همكاری مشترك در زمینه فضای مجازی و تأثیر متقابل این فضا بر علم، فناوری و فرهنگی تدوین و در جلسه آینده بررسی شود.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: با دو فضایی شدن فرهنگ مواجهیم بسته هستند Date | 23/02/2020