در آخرین روز جشنواره موسیقی فجر؛ سالن میلاد با ظافر یوسف پرواز كرد

    Home  /  جشن  /  در آخرین روز جشنواره موسیقی فجر؛ سالن میلاد با ظافر یوسف پرواز كرد

در آخرین روز جشنواره موسیقی فجر؛ سالن میلاد با ظافر یوسف پرواز كرد Image

در آخرین روز جشنواره موسیقی فجر؛ سالن میلاد با ظافر یوسف پرواز كرد

صد كادو: كنسرت ظافر یوسف نوازنده عود و خواننده تونسی در سی و پنجمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر برگزار شد؛ اجرایی با كیفیت از طرف گروه، ولی در شرایطی عجیب!

به گزارش صد كادو به نقل از مهر، شامگاه چهارشنبه ۳۰ بهمن و در آخرین روز اجراهای سی و پنجمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران میزبان اجرای ظافر یوسف خواننده و نوازنده عود از كشور تونس بود كه یكی از چهره های شناخته شده موسیقی جز در جهان است.
سالن میلاد همچون شب های گذشته خود كه با میزبانی اجراهای موسیقی پاپ جشنواره سی و پنجم موسیقی فجر پذیرای مخاطبان بود، پذیرای علاقه مندانی شد كه در آخرین روز جشنواره قصد تماشای اجرایی بین المللی را داشتند.
نكته قابل توجه در همان ابتدای ورود به لابی و داخل سالن، حضور خانواده هایی به همراه كودكان خردسال و نوزاد بود و این در حالیست كه روی بلیت های صادر شده این جمله آمده كه «از همراه داشتن كودكان زیر ۷ سال خودداری فرمایید.»
نكته قابل تأمل دیگر قبل از شروع كنسرت، نبود هیچگونه نشان و المانی از برگزاری سی و پنجمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در داخل سالن میلاد بود! پخش نشدن تیزر جشنواره نیز جای سؤال داشت برای اینكه در روزهای جشنواره تیزر با كیفیتی كه برای این دوره از جشنواره تولید شده، در تالارهای وحدت و رودكی پخش می شد اما در اجرایی بین المللی این اتفاق در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی نیفتاد.
به همین دلیل هیچ مشخصه ای برای میزبانی جشنواره موسیقی فجر از ظافر یوسف و گروه بین المللی اش در داخل سالن وجود نداشت!
كنسرت كه قرار بود در ساعت ۲۱: ۳۰ آغاز شود با بیشتر از ۳۰ دقیقه تأخیر آغاز شد؛ البته آغازی پرحرارت و تأثیرگذار از طرف ظافر یوسف.
ظافر یوسف كه عودنوازی بین المللی است، شیوه خوانندگی خاص خودرا دارد كه یكی از خاصیت های اجرای وی در سراسر جهان است. وی كه در سبك موسیقی جز فعالیت می كند، به همراه نوازنده ساكسیفون از ایتالیا، نوازنده گیتار از نروژ و نوازنده درامز از برزیل در ایران و جشنواره موسیقی فجر حضور پیدا كرد.
قطعات اجرا شده توسط ظافر یوسف و گروهش مخاطبان اصلی این كنسرت را به وجد آورد، اما از طرف دیگر مخاطبانی كه گویا بدون اطلاع از سبك موسیقی گروه و یا با استفاده از بلیت رایگان در سالن حضور پیدا كرده بودند، فضای آزاردهنده ای را برای دیگران رقم زدند.
از همان ابتدای كنسرت عده ای از مخاطبان آغاز به خوردن ساندویچ و خوراكی های مختلف در سالن كردند و مدام در بین كنسرت با صدای بلند با هم صحبت می كردند. شرایط به شكلی بود كه برخی مخاطبان آغاز به خوردن تخمه در هنگام كنسرت كردند كه صدای شكستن تخمه ها موجب اذیت مخاطبان چند ردیف شد!
از طرف دیگر صدای نوزادان و كودكان خردسال در هنگام كنسرت نیز یكی دیگر از اتفاقات آزاردهنده این اجرای بین المللی بود.
همچنین پس از اجرای ۲ تا ۳ قطعه، برخی مخاطبان آغاز به ترك سالن كردند كه مشخص بود مخاطبان تخصصی این سبك از موسیقی و آشنا به ظافر یوسف و گروه بین المللی او نبودند.
كیفیت صدای سالن میلاد و همین طور نورپردازی آن نیز برای كنسرت ظافر یوسف، حد قابل قبولی نداشت اما با همه این اتفاقات نامناسب، اجرایی با كیفیت جهانی از طرف این گروه بین المللی، شبی خاطره انگیز را برای مخاطبان و علاقه مندان به موسیقی جز رقم زد.
یكی از خاصیت های قابل توجه در این كنسرت، تبحر نوازندگان گروه بود كه تك نوازی های آنها در بعضی لحظات اجرای قطعات، موجب ایجاد شور و هیجان در بین مخاطبان حاضر در سالن می شد؛ خصوصاً اجرای نوازنده درامز برزیلی گروه كه جوان ترین عضو گروه هم بود.
ظافر یوسف پس از اجرای چند قطعه رو به مخاطبان حاضر در سالن اظهار داشت: این برای من مانند یك رویاست كه در ایران و تهران حضور دارم. موجب افتخار من است كه اینجا و برای شما مخاطبان اجرا می كنم.
وی در ادامه به معرفی اعضای گروه پرداخت و با جملاتی طنز هر كدام از آنها را معرفی نمود.
یوسف سپس به حضور نادر مشایخی در سالن اشاره نمود و تصریح كرد كه مشایخی از دوستان اوست.
این خواننده و نوازنده عود تونسی، در بخش پایانی سخنان خود خطاب به مخاطبان، اظهار داشت: بیایید امشب با هم پرواز نماییم.
اجرای قطعات مختلف این گروه بین المللی با استقبال مخاطبان همراه شد.
در قسمتی از كنسرت و زمانی كه ظافر یوسف قصد داشت درباره قطعه پایانی توضیحاتی عرضه نماید، وقتی دید كه چند مخاطب در حال ترك سالن هستند، با لحنی طنز اظهار داشت: كجا می روید؟ ما از تونس، ایتالیا، نروژ و برزیل آمده ایم تا برای شما اجرا نماییم.
وی در ادامه از ۲ كودكی كه در سالن حضور داشتند خواست تا روی صحنه رفته و با او به اجرای كنسرت بپردازند. این ۲ كودك پس از حضور بر صحنه سالن میلاد، بخش هایی از آهنگ «دونه دونه» محسن ابراهیم زاده را خواندند كه این اتفاق با خنده و تشویق مخاطبان همراه بود.
ظافر یوسف در ادامه با اشاره به جایگاه مادر، همسر، خواهر و دختر خود در زندگی اش، قطعه پایانی كنسرت را به بانوان ایرانی تقدیم كرد.
در اختتام گروه در بین تشویق ممتد حاضران در سالن، صحنه را ترك كردند در حالی كه یكی از بهترین اجراهای موسیقی بین المللی در ایران را طی چند سال اخیر رقم زدند.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای در آخرین روز جشنواره موسیقی فجر؛ سالن میلاد با ظافر یوسف پرواز كرد بسته هستند Date | 20/02/2020