رویكرد تفكر شیعی درباره ترور ما قربانیان ترور

    Home  /  جشن  /  رویكرد تفكر شیعی درباره ترور ما قربانیان ترور

رویكرد تفكر شیعی درباره ترور ما قربانیان ترور Image

رویكرد تفكر شیعی درباره ترور ما قربانیان ترور

صد كادو: عضو هیات علمی پژوهشكده اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به شرایط و خاصیت های ترور اصرار كرد كه اقدام اخیر آمریكا مقابل ایران و عراق، بیشتر از یك ترور و اقدام جنگ طلبانه است.
سید رضا حسینی – عضو هیات علمی پژوهشكده اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی – در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینكه ترورهای سیاسی معمولا در طول تاریخ بیشتر به خاطر سپرده می شوند، اظهار داشت: در تاریخ اسلام نمونه های مختلفی از ترور سیاسی ثبت شده است. بیشتر امامان معصوم به اشكال مختلف ترور شدند كه ترور حضرت علی مقابل السلام در حین نماز، توسط خوارج نمونه بارز آن است. همین طور امام حسن (ع) توسط یكی از اعضای خانواده و بوسیله سم به شهادت رسید كه امروزه با عنوان ترور بیرولوژیك از آن یاد می شود، بدین سبب از دوره های ابتدایی ظهور اسلام، ترورهای سیاسی وجود داشته است.

وی با اشاره به اینكه ترور معمولا در موقعیت های غافلگیرانه و در شرایط خاص اتفاق می افتد، اشاره كرد كه نكته حائز اهمیت دراین زمینه، آن است كه ترور در شرایط مخفیانه صورت می گیرد؛ بطوریكه ضارب با نقشه ای پنهانی، به یك باره ظاهر شده و عملیات تروریستی را انجام می دهد و از پذیرش عاملیت ترور هم سر باز می زند. برای همین هم اطلاق واژه ترور برای جریان شهادت سردار سلیمانی، درست نیست.
چون ترور دایره محدودتری دارد و همانطور كه گفته شد، بطور مخفیانه انجام می شود و عامل تررو برای حفاظت خود در مقابل هجمه های عمومی، خطای خودرا پنهان می كند اما در رویداد اخیر صراحتا اعلام گردید كه اقدام اخیر، یعنی ترور سردار قاسم سلیمانی، با دستور مستقیم رئیس جمهور آمریكا انجام شده است. از طرف دیگر، این اتفاق در یك كشور ثالث یعنی عراق و بوسیله پایگاه های نظامی آمریكا مستقر در عراق صورت گرفته است، بدین سبب اتفاق رخداده، نه یك ترور مخفیانه بلكه اقدام تروریستی دولتی مقابل ایران و عراق بوده است. اقدام اخیر آمریكا مقابل ایران و عراق، یش از یك ترور و یك اقدام جنگ طلبانه و مبارزه طلبانه است.

این كارشناس علوم سیاسی در ادامه با اشاره به اینكه در قوانین دیپلماسی جهان همواره شخصیت های رسمی و سیاسی كشورها دارای مصونیت هستند و معمولا كشورها می كوشند از موقعیت و جان آنها حفاظت كنند، اظهار داشت: ابومهدی المهندس علاوه بر اینكه در حشد الشعبی سِمَت رسمی داشت و بعنوان فرمانده میدانی این گروه فعالیت می كرد، در وزارت دفاع دولت عراق نیز پست رسمی داشت. سردار سلیمانی هم فرمانده سپاه قدس ایران و از شخصیت های كلیدی نظام جمهوری اسلامی و همین طور میهمان رسمی جمهوری اسلامی ایران در عراق به بود.

حسینی با اشاره به اینكه آمریكا با دولت عراق قرارداد نظامی دارد و پایگاه های نظامی خودرا در این كشور مستقر كرده و آسمان عراق بطور كامل در اختیار آمریكا است، اشاره كرد: پس از اقدام خصمانه اخیر دولت آمریكا مقابل ایران و عراق، یكی از اعضای كابینه دولت عراق اعلام نمود كه آمریكا باید عملیات نظامی در آسمان این كشور را با این دولت هماهنگ كند. این نشان میدهد كه دولت عراق هیچ امكانی برای كنترل آسمان كشور خودش ندارد. با این وجود آمریكا نمی تواند به واسطه داشتن قرارداد نظامی با دولت عراق منافع این كشور یا مسئولین آنرا مورد تهاجم قرار دهد.
دولت آمریكا دنبال آن است كه ببینید واكنش ایران در مقابل چنین حمله ای چیست؟ اساسا ایران واكنش متناسب خواهد داشت. چون این مساله به مسائل امنیت ملی ایران مرتبط می باشد.
عضو هیات علمی پژوهشكده اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی درانتها اظهار داشت: در تفكر شیعی بحث ترور برای رسیدن به اهداف سیاسی امر مذمومی است. در طول تاریخ اسلام ترور شخصیت های مختلف خصوصاً امامان معصوم اتفاق افتاده است، اما از نظر اسلام رسیدن به مقاصد بوسیله ترور جایز نیست. هر چند كه در دروه معاصر نمونه هایی مثل ترور ناصرالدین شاه توسط بابی ها و ترورهای فدائیان اسلام معروف به ترورهای انقلابی رخ داده است.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای رویكرد تفكر شیعی درباره ترور ما قربانیان ترور بسته هستند Date | 06/01/2020