انتشار فراخوان دومین جشنواره سراسری تئاتر مان

    Home  /  جشن  /  انتشار فراخوان دومین جشنواره سراسری تئاتر مان

انتشار فراخوان دومین جشنواره سراسری تئاتر مان Image

انتشار فراخوان دومین جشنواره سراسری تئاتر مان

به گزارش صد كادو فراخوان دومین جشنواره سراسری تئاتر مان منتشر گردید.

به گزارش صد كادو به نقل از مهر، دومین جشنواره سراسری تئاتر مان فراخوان خویش را منتشر نمود. در این فراخوان چنین آمده است:
«درآمد (در پی چه هستیم؟)
«دومین جشنواره تئاتر مان» با دبیری محمدحسین میربابا و با محوریت «تئاتر ایده ها» دی ماه ۹۸ در شهر تهران برگزار می شود. این جشنواره بناست در دو رده سنی بزرگسال و هم كودك ونوجوان و در چهار عرصه مستقل اما هم‍ افزا پیش رود؛ ۱) بخش ایده- تئاتر (اعم از بخش عمومی و بخش ویژه)، ۲) بخش ایده -اجرا، ۳) بخش نقد- تئاتر و ۴) بخش كارگاه- تئاتر.
رویكرد اساسی این جشنواره در بخشِ داوری است كه به جا آورده می‍شود. به تعبیر دیگر، ارزیابی آثار به اتكای چشمی صورت می گیرد كه در هر اثر به دنبال امكان ها و بالقوگی هایی است كه به «خوانش/گفتگوی بینارشته ای» مجال ظهور و بروز می دهد. بر وفقِ این رویكرد، هیئت داوران كه متشكل از پژوهشگرانی از حوزه‍های مختلف هنر و علوم انسانی است، مشخصا هر اثر را از چشم انداز ظرفیت های درونی كه برای دامن زدن به تأملات و درنگ های بینارشته ای دارد مَدِ نظر قرار می دهد. در اینجا منظور از بینارشته ای بودن اثر، چیزی نیست مگر افق هایی كه خودِ اثر برای گفتگوی صریح یا ضمنی با دانش های پیرامونی خود (از فلسفه و جامعه شناسی تا سیاست و اقتصاد و غیره) می گشاید. آنچه علاقه ما را برمی انگیزد آثاری است كه این گفتگوی تودرتو را به واقع ممكن می كنند.
ایده- تئاتر
مُراد از ایده- تئاتر نگاهی است كه تئاتر را به اعتبار ایده یا ایده هایی كه عرضه می كند، بازمی خواند. منظور از ایده نیز، در ساده ترین بیان، هر مساله ای است كه به تفكر دامن می زند و مخاطب همگانی تئاتر را درگیر می كند. با این اوصاف، ایده- تئاتر در واقع تئاترِ تأثر است یا به تعبیر دیگر، تئاتری كه به میانجی تئاتریكال سازی ایده (به اتكای همه آنچه یك تئاتر برای عرضه خود در اختیار دارد: متن، بازیگران، صدا، نور، ژست، حركت و غیره) «تأثیر» تولید می كند. با این تفاصیل، تفاوت آثار در واقع تفاوت نیروی درونی شان برای تولید تأثر است.
ایده – تئاتر در دو بخش عمومی و ویژه و در دو رده سنی بزرگسال و هم كودك ونوجوان برگزار می گردد. در بخش عمومی هر اثری با هر مبحث ممكنی می تواند پا پیش بگذارد. در بخش ویژه اما به مبحث «قدرت» فكر می نماییم. از خود می پرسیم تئاتر امروز چه امكان های تئاتریكالی برای مساله سازی از قدرت دارد، آنهم قدرت به گسترده ترین معنای كلمه (در محدوده دولت، در مناسبات بینافردی، در خانواده، در نهادها، در شهر، در قلمرو اسطوره ها، در مدرسه، در دانشگاه، در كارخانه و غیره). اولویت پذیرش آثار در دوره دوم «تئاترِ مان» با آثاری است كه با ابزارهای تئاتر به «قدرت» اندیشیده باشند.
ایده- اجرا
در این بخش هم كه در دو رده سنی بزرگسال و همینطور كودك ونوجوان برگزار می شود، تلاش بر این است تا برخلاف رویه‌ی تابحال مرسوم، شكلی از تئاتر تجربه شود كه نه تنها كامل، نهایی و «آماده» نیست، كه دست ِ بر قضا، ناتمام، نابسنده و «ناآماده» است؛ رویكرد این بخش اساسا دوسویه است؛ از یكسو مقرر است به امرِ در مسیر، گیرافتاده و در حالِ تقلا «فرصت» دهد تا به میدان بیاید و «خودِ» قوام‍نیافته‍اش را نمایش دهد و از جانب دیگر، بتوان به اتكایِ این نمایشِ نابهنگام، درباره ادامه یا واسازیِ ایده‌ی اثر، به نقد/گفتگویی جمعی دامن زد كه خودِ پروسه‌ی «مسیرِ» تكوینِ ایده-اثر را، به تجربه‌ی قسمی ساخت وپرداختِ جمعی‍ گره بزند. این امر البته مشروط به این است كه ایده-اثر شركت‍كننده دست كم نیمی از «مسیرِ» ایده تا اجرا را پیشاپیش طی كرده باشد.
نقد- تئاتر
همه‌ی آثار پذیرفته شده در جشنواره بعد از اجرای صحنه ای شان درگیر فرایند نقد جمعی می شوند. جشنواره با دعوت از اهالی هنر و علوم انسانی هر اثر را در معرض محك داوری نقادانه می گذارد تا عیار آن به اتكای گفتگوهای بینارشته ای سنجیده شود. با این وصف، آثار به حال خود رها نمی شوند بلكه، خود، به مبحث نقادی بدل می شوند. روشن است كه داوریِ داورانِ جشنواره از نقادی منتقدان جداست و هر یك از آنها اعضای مستقل و رویه های جداگانه‌ی خودشان را دارند.
كارگاه- تئاتر
در ادامه‌ی رویكرد بینارشته ای دوره‌ی دوم تئاترِ مان، در جنب جشنواره كارگاه های چندگانه ای برگزار می شود به هدف گشودنِ افق­های تازه ای پیشارویِ تئاتر و علوم انسانی از مجرای تأمل بر دقایقِ تلاقیِ نظری-تاریخی آنها با یكدیگر. كارگاه ها خواهند كوشید با ایستادن در حدّ فاصلِ تئاتر با دانش های همسایه اش به گفتگوهای میان­رشته­ای دامن بزنند و طرفین این گفتگو را وادارند از محدوده های بسته‌ی خود پا فراتر بگذارند و صدای همسایگان شان را بشوند و به آن پاسخ دهند. محوریت تماتیك این كارگاه ها مشخصاً با مبحث بخش ویژه‌ی جشنواره، یعنی «قدرت» خواهد بود.
به اطلاع می رساند، متقاضیان حضور جشنواره، آثار خویش را شامل متن نمایشی برای بخش ایده- تئاتر و همینطور متن نمایشی یا رویكرد اجرایی به همراه ایده كارگردان در مواجهه با اثر برای بخش ایده- اجرا، تا ۲۵ آبان به دبیرخانه جشنواره ارسال كنند. بدین ترتیب یا دو نسخه از متن به دبیرخانه تحویل داده شود و یا متن به صورت فایل پی دی اف برای دبیرخانه ایمیل و یا تلگرام گردد. اسامی متون پذیرفته شده در تاریخ ۳ آذر اعلام می گردد. بازنگری صحنه ای آثار از ۱۷ آذر شروع می شود و ۲۳ آذر اعلام نهایی آثار پذیرفته شده صورت خواهد گرفت.
دومین جشنواره تئاتر مان در تاریخ ۸ تا ۱۳ دی ماه در محل تماشاخانه استاد جمشید مشایخی برگزار خواهد گردید و ۱۴ دی ماه مراسم اختتامیه جشنواره را پیش روی خواهیم داشت.
هیئت انتخاب آثار، داوران جشنواره، جوایز برگزیدگان و زمان برگزاری كارگاه ها و نشست ها در اطلاعیه های بعدی اعلام خواهد شد. شایان ذكر است جشنواره در رده سنی كودك و نوجوان، از حضور و همراهی هیأت علمی «دپارتمان تئاتر چَكاد» بهره خواهد برد.
آدرس پستی دبیرخانه: تهران- ضلع شمال غرب چهارراه ولیعصر- جنب رستوران حاج محسن- پلاك ۱۴۷۸- طبقه سوم- مركز آفرینش های هنری تئاتر مان
آدرس پست الكترونیكی دبیرخانه: maantheater۱۴۷۸@gmail.com
آدرس تلگرامی دبیرخانه: @maantheater
شماره تماس دبیرخانه: ۶۶۹۷۹۴۷۵-۶۶۹۷۹۴۶۸-۰۲۱»

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای انتشار فراخوان دومین جشنواره سراسری تئاتر مان بسته هستند Date | 26/10/2019