خلاقیت فرهنگی و هنری، راهی به شكوفایی اقتصادی

    Home  /  جشن  /  خلاقیت فرهنگی و هنری، راهی به شكوفایی اقتصادی

خلاقیت فرهنگی و هنری، راهی به شكوفایی اقتصادی Image

خلاقیت فرهنگی و هنری، راهی به شكوفایی اقتصادی

به گزارش صد كادو دست اندركاران «شبكه شهرهای خلاق فرهنگ وهنر» از اثرگذاری این شبكه در شكوفایی اقتصادی می گویند.
به گزارش صد كادو به نقل از ایسنا، مسؤلان طرح «شبكه شهرهای خلاق فرهنگ وهنر ایران» می گویند این شبكه با هدف برنامه ریزی برای توسعه پایدار، مشاركتی و مبتنی بر رویكرد آمایشی در شهرها و مناطق فرهنگی ایران، كشف، جذب، و پرورش فعالیت ها و پشتیبانی از پیشنهادهای نو، خلاقانه، اثربخش، و پایدار بومی، ساماندهی و بهره گیری از امكانات و ظرفیت های فرهنگی و هنری در سطح محلی و بومی مبتنی بر فرهنگ ایرانی ـ اسلامی، تمركززدایی در امور فرهنگی و هنری و تقویت ظرفیت های مردمی در فرهنگ، تبادل تجربه ها و دانش بومی در بین شهرهای مختلف ایران و توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر و كمك به بهبود كسب وكارهای فرهنگی هنری و صنایع خلاق توسط معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همكاری نهادها و دستگاه های مرتبط مثل كمیسیون ملی یونسكو و سازمان شهرداری ها و دهیاری های كشور به راه افتاده است.
ابراهیم حیدری، مدیركل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره این طرح اظهار داشت: طرح «شبكه شهرهای خلاق فرهنگ وهنر» یكی از برنامه های مهم و مورد اهتمام جدی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجموعه وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی است. بعد از تشكیل شورای سیاستگذاری و برگزاری جلسات مختلف، فراخوان عمومی این طرح در تیرماه ۱۳۹۸ به صورت ویدئو كنفرانس با حضور معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیران علمی و اجرایی آن با حضور مدیران كل و معاونین فرهنگی و هنری ادارات كل فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر كشور و اصحاب رسانه برگزار گردید. در مردادماه ۱۳۹۸ كارگاه هم اندیشی و توجیهی معاونان هنری ادارات كل فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره چگونگی اجرای این طرح در تهران برگزار گردید و تا ۱۰ شهریورماه ۱۳۹۸ فرصت ثبت درخواست اولیه شهرها جهت شركت در این طرح اعلام گردید.
دبیر اجرایی طرح «شبكه شهرهای خلاق فرهنگ وهنر» درباره شیوه اجرایی این طرح اظهار نمود: در هر شهر، شورای برنامه ریزی شهرهای خلاق فرهنگ وهنر به ریاست فرماندار و دبیری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور نمایندگان مجموعه ای از دستگاه های فرهنگی وهنری شهرستان تشكیل می شود. سپس دبیرخانه شهر خلاق فرهنگ وهنر در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی راه اندازی می شود. بعد از آن، شهرها مطابق با فراخوان، نسبت به انتخاب حوزه و شاخه موضوعی اقدام خواهند كرد. هر شهر درخواست اولیه خویش را برای شركت و ثبت حوزه های فرهنگی و هنری مندرج در فراخوان، حداكثر تا ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ و بعد از امضای فرم های مربوطه توسط شهردار، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان انجمن های فرهنگی و هنری مرتبط به دبیرخانه مركزی ارسال می كند. بعد از ارزیابی فرم های رسیده، نمایندگان هر شهر از نیمه دوم شهریورماه به كارگاه تخصصی مرتبط دعوت خواهند شد. بعد از بازگشت گروه آموزش دیده، طرح تفصیلی و پرونده های تخصصی شهر را تدوین و ارسال خواهند كرد. دبیرخانه مركزی بعد از اعلام نظر هیئت داوران، طی مراسمی شبكه شهرهای خلاق هر رشته فرهنگی و هنری را معرفی خواهد نمود.
حیدری همینطور درباره خصوصیت های كلی برنامه های شهرها اضافه كرد: باید برنامه ها، فعالیت ها و اقدام ها به صورت ویژه برای این عنوان طراحی شده باشد و از ظرفیت های بومی و محلی به نحو احسن استفاده شده باشد. ضروری می باشد برنامه ها متناسب با نیازهای محلی، آیین های بومی و ارزش های دینی و ملی باشد. همینطور برنامه های مورد اشاره باید تأثیرات پایداری در ارتقای سطح فرهنگ و هنر شهر داشته باشد. برنامه ها باید از مشاركت مردمی و فعالان حوزه فرهنگ و هنر و پشتیبانی شركت های بزرگ تجاری، كارخانه ها و دستگاه های اجرایی برای تأمین هزینه ها و سرمایه گذاری برخوردار و قابلیت الگوبرداری داشته باشد و مهم تر این كه در محتوا و شیوه اجرا نوآورانه و كیفی باشد. قابلیت و ضمانت اجرایی هم از دیگر خصوصیت های ضروری برنامه ها شهرهای خلاق فرهنگ و هنر است.
همینطور مسعود غلامپور، عضو شورای سیاستگذاری «شبكه شهرهای خلاق فرهنگ وهنر» ایران با اشاره به تاثیر مثبت پیاده سازی این ایده در شهرهای مختلف ایران اظهار داشت: شبكه شهرهای خلاق فرهنگ وهنر به منظور شناسایی ظرفیت های و سرمایه های بومی و تاریخی شهرهای مختلف ایران كه در طول قرن های متمادی شكل گرفته و به دنبال این است كه صنایع فعال در حوزه های مختلف فرهنگی وهنری و خلاق به نحوی بازآفرینی و احیا شده و منجر به رونق شهرهای خلاق فرهنگ و هنر شوند. در واقع هدف و اولویت «شبكه شهرهای خلاق فرهنگ وهنر» هویت یابی شهرهای ایران است و با داوری توانمندی شهرها در شاخه های مختلف مشخص می شود و شهرها با توانمندسازی و توسعه خود در شاخه ای كه توانایی بالاتری داشته اند می توانند زمینه شكوفایی فرهنگی، هنری و اقتصادی شهر خلاق خویش را فراهم نمایند. ساكنان شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران كه سالیان متمادی به عرضه محصولات و خدمات در رابطه با حوزه فرهنگ و هنر مشغول بودند در چارچوب شبكه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر می توانند در بُعد وسیع تری تولیدات خویش را در داخل و خارج كشور در معرض مخاطبان قرار دهند و سهم بیشتری در اقتصاد ملی داشته باشند، چون كه این كسب وكارها مولد و درون زا هستند و سریع تر می توانند در اشتغال زایی نقش ایفا كنند.
او افزود: فراخوان حاضر به دنبال مسابقه نیست بلكه این هدف را دنبال می كند كه ضمن شناسایی ظرفیت شهرهای مختلف كشور با سیاستگذاری درست، برنامه های حمایتی و برنامه ریزی مستمر با همكاری نهادهای همكار در این عرصه همچون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری، وزارت ورزشوجوانان و وزارت كشور(استانداری ها، فرمانداری ها و شهردای ها) و سایر ارگان ها و نهادهای مردم نهاد این ظرفیت های بالقوه را به بالفعل تبدیل كند. شهرهایی كه خویش را در معرض داوری قرار می دهند هم با نقاط قوت خود آشنا می شوند كه می توانند بر این نقاط قوت تكیه كنند و هم از نقاط ضعف خود آگاه می شوند كه باید برای این نقاط ضعف برنامه ریزی كنند.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای خلاقیت فرهنگی و هنری، راهی به شكوفایی اقتصادی بسته هستند Date | 05/09/2019