صالحی: در تشكیل انجمن های صنفی با غفلت تاریخی روبه رو بوده ایم

    Home  /  جشن  /  صالحی: در تشكیل انجمن های صنفی با غفلت تاریخی روبه رو بوده ایم

صالحی: در تشكیل انجمن های صنفی با غفلت تاریخی روبه رو بوده ایم Image

صالحی: در تشكیل انجمن های صنفی با غفلت تاریخی روبه رو بوده ایم

به گزارش صد كادو وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاكید بر این مساله كه همراهی و همگامی مردم در تدوین قوانین جدی گرفته نشده است، اظهار داشت: در ۱۵۰ سال قبل دولت و ملت در كنار هم قرار نگرفته اند و علت آن جدی نگرفتن همراهی و همگامی مردم در تدوین قوانین است.
به گزارش صد كادو به نقل از ایسنا، سید عباس صالحی – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی – روز یكشنبه سوم شهریور ماه در نشست مشترك همگرایی دولت و پدید آورندگان آثار فرهنگی و هنری كه با حضور شریعتمداری وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی و مدیران و مشاوران این دو وزارت خانه و هنرمندان عرصه های مختلف در تالار رودكی برگزار شد، با اشاره به این مطلب كه امروز كنار هم جمع شده ایم و این نشست را برگزار می نماییم كه نشات گرفته از برنامه هایی است كه بنده به دنبال آن بوده ام اظهار نمود: یكی از برنامه های بنده رونق و ساماندهی كسب و كارهای فرهنگی و هنری بوده است، كه در مجلس شورای اسلامی نیز به آن اشاره كرده ام. هدف من مقررات زدایی و كاهش مقررات و قوانین دست و پا گیر در این وزارت خانه در ارائه و صدور مجوزها بوده است.
وی اظهار داشت: از بدو ورود بنده به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۳۷ مجوز در حوزه های فرهنگ و هنر و رسانه را به ۳۶ مورد كاهش داده و تجمیع كرده ایم. یكی دیگر از اموری كه از رویكردهای دولت تدبیر و امید است واگذاری امور به مردم و پیگیری آن بعنوان مطالبات جدی است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا حد زیادی واگذاری امور به تشكل ها و صنوف صورت گرفته است. معتقدیم بدون حضور و همراهی مردم كارها پیش نخواهد رفت و پیوند دولت و مردم مستحكم نخواهد شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یاد آور شد: مشاغل فرهنگی و هنری باید تعریف خودرا پیدا كنند. اما مشاغل و رسته های فرهنگی و هنری گرفتار ابهام هستند. این پروژه با كمك اهالی فرهنگ و هنر تا اختتام امسال به نتیجه می رسد و امیدواریم با همكاری وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی این موفقیت حاصل شود. ما باید تلاش نماییم رد و پای فرهنگ در حوزه منابع سرمایه گذاری و تسهیلات را بیشتر نماییم. در بسیاری از جاها كه باید جای پای فرهنگ را شاهد باشیم قدم آن مفقود بوده است. اما در این دو سال در بخشنامه تبصره ۱۸ تفاهم نامه ای به وجود آمده است و از جانب دیگر در صندوق توسعه ملی هم از رئیس جمهور خواسته ایم كه هنرمندان جزء این صندوق باشد. در اقتصاد، فرهنگ و معیشت باید هنرمندان جدی گرفته شود. ما به دنبال حوزه حقوق اهل فرهنگ و هنر هستیم. بدین جهت برای رفع اختلافات بیرون و داخل حوزه فرهنگ مجتمع شورای حل اختلافات فرهنگ و هنر تشكیل شده است، تا در یك فضای روان تری بحث های اهالی فرهنگ و هنر حل شود.

همراهی و همگامی مردم در تدوین قوانین جدی گرفته نشده است
صالحی در ادامه با اشاره به سفر امروز خود به اصفهان، اظهار داشت: مقرر است در نجف آباد و اصفهان دو گذرگاه فرهنگ و هنر را افتتاح نماییم. با عنایت به پروژه ها برای كسب و كارهای فرهنگی محیط های مختلفی به وجود آمده است كه یكی از این اقدامات و محیط ها گذرگاه های فرهنگ و هنر است. مردم باید در فرآیند هایی كه مطرح می شود حضور داشته باشد و این جزء مطالبات جدی شخص رئیس جمهور از اعضای هیات دولت می باشد.
وی یاد آور شد: در مورد تصویب نامه امروز نیز تكلیف برنامه ششم توسعه در دولت دوازدهم است. تمام صنوف فرهنگ و هنر و رسانه با شكیبایی به صورت مستمر در ضمن یك سال قبل جلساتی را برگزار كردند تا به یك عقل جمعی برسند و برای مقصدی والا هدف گذاری كنند. در راه تدوین قوانین همفكری مردم جدی گرفته نمی گردد و همین امر سبب می شود تجربه موفقی را شاهد نباشیم. در ۱۵۰ سال قبل نهادهای مدنی در ایران به خوبی شكل نگرفته است، این در شرایطی است كه تفیض و واگذاری آن به مردم درست است. در غیر این صورت دولت هر روز بزرگتر و بزرگتر و گاهی بی خاصیت خواهد شد. وقتی كه تكلیف به برنامه ششم توسعه ارجاع شد هدف برای شكل گرفتن انجمن، كانون و یا خانه یا هر نامی كه روی ان بگذاریم به صورت سراسری شروع شد. این سراسری شدن قسمتی از هویت نهاد مدنی است. واگذاری امور به مردم بویژه در بحث فرهنگ و هنر لایحه و ظرافت های خاصی دارد. همین امر ما را بیشتر به سمت موفقیت هدایت می كند. در بعضی از موارد دولت نمی تواند آن رهبری لازم را داشته باشد و تشكل ها و انجمن های صنفی جز برای این هدف تشكیل نمی گردد. این گام نخست است و نیازمند مراقبت. صنوف پای كار آمدند و وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی نیز از این امر حمایت كردند. از انجایی كه خود مردم در این تشكل ها و انجمن ها حضور پیدا می كنند اساسا موفق خواهیم بود.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای صالحی: در تشكیل انجمن های صنفی با غفلت تاریخی روبه رو بوده ایم بسته هستند Date | 27/08/2019