سیزدهمین جشنواره موسیقی جوان؛ روز پركار مازندرانی ها در رودكی، وقتی برخی از سازها كوك نیستند

    Home  /  جشن  /  سیزدهمین جشنواره موسیقی جوان؛ روز پركار مازندرانی ها در رودكی، وقتی برخی از سازها كوك نیستند

سیزدهمین جشنواره موسیقی جوان؛ روز پركار مازندرانی ها در رودكی، وقتی برخی از سازها كوك نیستند Image

سیزدهمین جشنواره موسیقی جوان؛ روز پركار مازندرانی ها در رودكی، وقتی برخی از سازها كوك نیستند

صد كادو: هشتمین روز از برگزاری سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به اجرای هنرمندان مازندرانی در بخش های دوتار، قرنه، آواز، سرنا، كمانچه، لَلِه وا و دسركوتن اختصاص داشت.
به گزارش صد كادو به نقل از روابط عمومی سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، این جشنواره در هشتمین روز خود میزبان هنرمندان مازندرانی در بخش های دوتار، قرنه، آواز، سرنا، كمانچه، لَلِه وا و دسركوتن بود كه در تالار رودكی مقابل هیأت داورانی متشكل از فضل الله دهقان، ابوالحسن خوشرو، ارسلان طیبی و مسلم فهیمی به اجرای قطعات خود پرداختند. بخش اول هشتمین روز جشنواره ملی موسیقی جوان با حضور نوازندگان دوتار مازندران فعالیت خودرا شروع كرد. در رده سنی الف پارسا گلستانی، محمدحسین طیبی، آرمین بكروی، ابوالفضل عبدیان، سید مهدی انورا جمی ساداتی، امیرعلی خیاطی قاسم خیلی، سید امیررضا محمدی سید كلائی و محمد محمدی كیانی به نوبت به روی صحنه حاضر شدند و به اجرای قطعات خود پرداختند. سپس مجید بتیار، امیرحسین یعقوبی، علیرضا پورحاجی، سید علی محمدسید كلائی و امیرعلی جهانبخش در رده سنی ب و همین طور یاسر كعبه پنبه چوله از رده سنی ج به رقابت با یكدیگر پرداختند.
بعد از استراحتی كوتاه، نوبت به اجرای ساز قرنه رسید و در ابتدا حسام بتیار و آرش احمدزاده از رده سنی الف به روی صحنه حاضر شدند و قطعات خودرا اجرا كردند. سپس حسین جهانی نسب و امیر محمد خطیبی از رده سنی ب و میلاد امینی از رده سنی ج در مقابل هیئت داوران قرار گرفتند و قطعات خودرا اجرا كردند. بخش دوم روز هشتم جشنواره هم به بخش های آواز و سرنا اختصاص داشت و مهدی كارگر واسكسی از رده سنی الف به اجرای آواز پرداخت و بعد از او، یونس قریشی امرئی و آرمان فلاح پور از این رده سنی همین طور امیرحسین فضلی راد از رده سنی ب و امیرحسین جعفری و فرشید اسكندری از رده سنی ج به نوت به روی صحنه حاضر شدند و به اجرای آواز پرداختند. این در شرایطی است كه بخش دوم جشنواره با اجرای ساز سرنا به انتها رسید و حسین جهانی نسب از رده سنی ب اولین شركت كننده این بخش بود. بعد از او سید محمدرضا محمدی سید كلائی، محمدرضا كاظمی لهمالی و امیرمحمد خطیبی از این رده سنی و محمد الیاسی از رده سنی ج مقابل هیئت داوران قرار گرفتند و قطعات خودرا اجرا كردند. بخش سوم و پایانی روز هشتم جشنواره موسیقی جوان، به سازهای كمانچه، لَلِوا و دسركوتن (نقاره) اختصاص داشت كه در ابتدا در بخش كمانچه، حسام بتیار از رده سنی الف به روی صحنه حاضر شد بعد از او مهدیس فقهیان، مهدی شیخ نژاد، سینا معصوم نیا و نیایش طالبی از این رده سنی، صالح جعفری، سعید ضیایی، گلمهر عالمی، كمیل مسلمی پركوهی و سید محمدرضا محمدی سیدكلائی از رده سنی ب و آرمین باكویی، علیرضا رسولی، پویا محسنی، فرشید اسكندری و پیام درواح كنگلوئی از رده سنی ج به اجرای قطعات خود پرداختند. در ادامه و در بخش ساز لَلِه وا نیز محراب قیاسی، نیما اصغری ولیك چالی، رضا كاظمی، علی اصغر زارع، علی قلیان، محمد ندامانی، سید ابوالفضل مختاری سنگدهی و آرین قربانی از رده سنی الف، حسین جهانی نسب از رده سنی ب و میلاد امینی، پویا محسنی و جواد محسن تبار از رده سنی ج به نوبت به روی صحنه حاضر شدند و به اجرای قطعات خود پرداختند.
سپس نوبت به ساز دسركوتن رسید و امیررضا طیبی از رده سنی الف اولین شركت كننده این ساز بود. بعد از او كوثر مصطفی پور، محمدحسین طیبی، سید امیررضا محمدی سید كلائی و هستی حسن نژاد از این رده سنی، همایون حسینی ماچكه پشتی، مجید بتیار و محمدرضا كاظمی لهمالی از رده سنی ب و همین طور توحید حیدری و سجاد پاریاوفلاح از رده سنی ج نفرات دیگری بودند كه مقابل هیئت داوران قرار گرفتند و قطعات خودرا اجرا كردند. جشنواره موسیقی جوان اتفاقی فرخنده به شرط تداوم فضل الله دهقان عضو هیأت داوران بخش موسیقی نواحی جشنواره ملی موسیقی جوان در بخش موسیقی مازندران در مورد اجراهای روز هشتم جشنواره اظهار داشت: اجراهای امسال به نسبت سال های گذشته بسیار بهتر بود و تمام نوازندگانی كه در این دوره حضور داشتند، در دوره گذشته نیز شركت كرده بودند و طبیعتا یك سال تمرین كردند و این تمرین ها موجب شد كه كیفیت اجراهایشان خیلی بهتر شود و بنده بسیار امیدوار شدم كه روز به روز این نوازندگان جوان پیشرفت می كنند و به طبع موسیقی مازندران نیز پیشرفت می كند. اجراهای امروز آنقدر خوب بود كه من در هیچكدام از اجراها نقطه ضعفی را مشاهده نكردم ضمن اینكه اجراها بسیار فشرده و خوب بود كه كار را برای اعضای هیأت داوران خیلی مشكل كرده است. جشنواره موسیقی جوان یك اتفاق فرخنده و خوبی است به شرطی كه این جشنواره ادامه داشته باشد و گرفتار مسائل حاشیه ای مختلف نشودوی افزود: خیلی از نوازندگانی كه متأسفانه مقامی كسب نمی كنند، لایق این بودند كه جزو برترین ها قرار گیرند. به هر حال جشنواره موسیقی جوان یك اتفاق فرخنده و خوبی است به شرطی كه این جشنواره ادامه داشته باشد و گرفتار مسائل حاشیه ای مختلف نشود. اگر این جشنواره ادامه داشته باشد بطور قطع می تواند به رشد و پیشرفت نوازندگان جوان كمك نماید. مسلم فهیمی دیگر عضو هیأت داوران بخش موسیقی نواحی در بخش موسیقی مازندران نیز در مورد كیفیت اجراهای روز هشتم جشنواره موسیقی جوان اظهار داشت: كیفیت اجراهای امسال نسبت به سال های گذشته بسیار عالی بود و به تمام مسئولین و دست اندركاران جشنواره تبریك و خسته نباشید می گویم. نوازندگان نسبت به سال قبل انرژی زیادی داشتند. تمام اجراها را دوست داشتم اما به شخصه از نوازندگان ساز نقاره بسیار راضی بودم. نقطه ضعفی كه من در اجراهای امروز دیدم این بود كه قطعاتی كه اجرا می شد، بسیار شبیه به هم بود همین طور یك سری از سازها كوك نبودند. به هر ترتیب جشنواره موسیقی جوان در دوره های گذشته ثابت كرده كه می تواند به رشد موسیقی كشور كمك نماید و نوازندگانی كه امسال اجرا كردند نسبت به سال قبل كیفیت بالاتری داشتند و این مساله نشان داده است كه جشنواره موسیقی جوان كار خودش را به خوبی انجام داده است.
خستگی، استرس و یك اتفاق خوب! ارسلان طیبی عضو دیگر هیأت داوران بخش موسیقی نواحی در بخش موسیقی مازندران نیز در مورد اجراهای روز هشتم جشنواره موسیقی جوان اظهار داشت: اجراهای بسیار خوبی را شاهد بودیم و رقابت ها نزدیك به هم بود و بنا بر این كار برای اعضای هیأت داوران برای انتخاب نفرات برگزیده خیلی مشكل شده است و اهتمام كردم نفراتی را بعنوان برگزیده انتخاب نماییم كه پایین ترین میزان اشتباهات را در میان تمامی شركت كنندگان داشت. جشنواره موسیقی جوان یك رویداد بسیار بزرگ است و تأثیر این جشنواره بر روی جوانان بسیار زیاد است. بنده در دوره نهم جشنواره كه برای اولین بار بعنوان داور شركت كردم، تنها ۵ نفر از استان مازندران شركت كردند اما هم اكنون بیشتر از ۶۰ نفر به مرحله نهایی راه یافتند. وی اظهار نمود: تداوم جشنواره موجب می شود كه جوانان تشویق شوند و به دنبال موسیقی نواحی منطقه خودشان می روند. حدود ۲۰ سال پیش نوازنده لَلِه وا و دوتار به اندازه انگشتان دو دست نداشتیم اما الان مشاهده می نماییم كه تعداد زیادی از نوازندگان این سازها را انتخاب نموده اند و آنها را می نوازند. البته تنها نقطه ضعفی كه بنده در اجراهای امروز دیدم این بود كه موقع اجرا عده ای از نوازندگان گرفتار استرس شدند و همین استرس موجب شد كه نتوانند به خوبی اجرای خودشان را انجام دهند. عده دیگری از نوازندگان نیز به سبب خستگی ناشی از مسافت طولانی، نتوانستند اجراهای بسیار خوبی را پشت سر بگذارند. سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با مشاركت اساتید موسیقی كشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همكاری بنیاد رودكی از ۵ مرداد تا ۵ شهریور در تالار رودكی تهران انجام می شود.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای سیزدهمین جشنواره موسیقی جوان؛ روز پركار مازندرانی ها در رودكی، وقتی برخی از سازها كوك نیستند بسته هستند Date | 05/08/2019