جایزه ای برای فرهنگ و هنر و اخلاق معرفی ۱۰۰ بزرگ فرهنگ و عالم دین در ۱۰ سال، ضرورت تعریف جدید برای بازسازی اخلاقی

    Home  /  جشن  /  جایزه ای برای فرهنگ و هنر و اخلاق معرفی ۱۰۰ بزرگ فرهنگ و عالم دین در ۱۰ سال، ضرورت تعریف جدید برای بازسازی اخلاقی

جایزه ای برای فرهنگ و هنر و اخلاق معرفی ۱۰۰ بزرگ فرهنگ و عالم دین در ۱۰ سال، ضرورت تعریف جدید برای بازسازی اخلاقی Image

جایزه ای برای فرهنگ و هنر و اخلاق معرفی ۱۰۰ بزرگ فرهنگ و عالم دین در ۱۰ سال، ضرورت تعریف جدید برای بازسازی اخلاقی

به گزارش صد كادو «ضرورت دادن جایزه ی اخلاق و نیایش برای بسنده نكردن به شرایط نامطلوب موجود است، ضرورتی كه بر تاكید تهیه تعریف جدیدی برای بازسازی اخلاقی جامعه در شرایط نوین نیاز دارد.»
به گزارش صد كادو به نقل از ایسنا، در دهمین دوره جایزه «اخلاق و نیایش» كه یك شنبه ۲۹ بهمن در سالن همایش های سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران برگزار شد، احمد مسجد جامعی – عضو شورای اسلامی شهر تهران – جایزه اخلاق را كاری مستقل دانست كه بدون اتكا به بخش دولتی و با همت اهل هنر برگزار شده و افزود: برگزاری جایزه اخلاق امسال لزوم بیشتری دارد چون كه بالاترین شكست یك جامعه شكست اخلاقی است.
او با اشاره به اینكه بازسازی اخلاقی جامعه در شرایط نوین با وضعیتی كه در شرق و غرب عالم شاهد می باشیم و در حوزه های اجتماعی و رسانه ای تعاریف می بینیم، تعریف جدیدی می طلبد، تاكید كرد: به جهت اینكه فقط به نقد شرایط نامطلوب موجود، بسنده نكنیم، دادن این جایزه ها ضروری می باشد.

مسجدجامعی با تاكید براین كه درجایزه اخلاق تا كنون افراد و چهره هایی عرضه شدند كه چراغ اخلاق را بر افراشتند، اظهار داشت: در ۱۰ سال قبل حدود ۱۰۰ نفر از بزرگان را در حوزه فرهنگ، پژوهش و عالمان دین معرفی كردیم.
وی در ادامه یاد اساتیدی همچون قیصر امین پور، طاهره صفارزاده، استاد شعرباف، سید مهدی طباطبایی و گرجی را نمونه هایی از اخلاق در دوران معاصر را گرامی داشت.

همایشی برای رسیدن به كمال
اشرف بروجردی – رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران – در سخنانی با اشاره به اینكه این همایش سالانه در جهت شناساندن اخلاق مدارانی است كه با اخلاق و رفتار و منش خود می توانند نمونه انسانی آزاده و پایبند به ارزش ها باشند، اضافه كرد: برای برگزاری این همایش جمع شدیم تا بار دیگر متذكر شویم كه هدف از آفرینش ما رسیدن به كمال است.
بروجردی باور به وحدانیت ذات حق را عاملی برای آزاد كردن انسان ها از بندگی دیگر انسان ها دانست و افزود: این اندیشه كه بشر نمایه و عظمت آفرینش است و خدا او را جانشین خود روی زمین آفریده و شناخت ذاتش را نشان گرفته از شناخت این مخلوق می داند.
وی با اشاره به اینكه مهرورزی، عطوفت، محبت و عشق به آفریده های خدا لازمه تعامل و همزیستی با یكدیگر است، افزود: به صورتی كه چنانچه پشتوانه این اخلاق باور به خدا و شریعت باشد، دین از محدوده ذهنی و زندگی شخصی به باور افراد در جامعه تبدیل می شود.
او همینطور با اشاره به اینكه عشق به انسان ها زمینه ساز كرامت نوع بشر است، اظهار داشت: ارزش ها و ضد ارزش ها در میان تمام فرهنگ ها یكسان خواهد بود و در همه جوامع ظلم و دروغ و تجاوز مذموم و عدالت و وفای به عهد پسندیده می شود.
وی تصریح كرد: در چنین جامعه ای كرامت انسان ها حفظ می شوند و افراد جامعه نمی توانند حرمت ها را نادیده بگیرند كه شرط آن آزاد اندیشی و آزاد زیستن است.

اگر اخلاق به عادت تبدیل گردد، جوهر خویش را از دست می دهد
همچنین عبدالرضا داوری اردكانی در سخنانی اظهار داشت: فكر جایزه اخلاق و نیایش كار خوبی است چون ما به چیزهای زیادی نیاز داریم و به اخلاق بیشتر از سایر چیزها نیاز داریم.
وی با اشاره به اینكه حرف زدن درباره اخلاق آسان است، افزود: وقتی اخلاق هست راجع به آن حرف نمی زنند، همان گونه كه ماهی در آب به آب فكر نمی كند، وقتی اخلاق به درس تبدیل گردد آن زمان نقص بزرگی در زندگی و روح و جان آدمی رخ داده است.
وی با اشاره به اینكه بشر همیشه اخلاق داشته، افزود: اخلاق را نباید با عادات یكی دانست، چون اگر اخلاق به حرف و عادت تبدیل گردد، جوهر خویش را از دست داده است.
وی با اشاره به اینكه باید به فكر اخلاق بود، اظهار داشت: باید غمخوار اخلاق بود. اگر اخلاقی فكر نماییم قانون جایگاه خویش را پیدا می كند.
در آخر این آئین سالانه هم كه افراد و هنرمندانی مانند سید محمد احصائی، لوریس چكناورایان، مجید مجیدی، شهیندخت ملاوردی و رضا بابك، پیام شریعتی، علی رضا تابش و … حضور داشت، از ۱۳ اندیشمند، هنرمند در حوزه های مختلف مانند تجسمی، معماری، خوشنویسی، میراث فرهنگی و سینما و تئاتر با اهدای لوح و نشان این جایزه تقدیر گردید.
سید فتح الله مجتبایی – نویسنده، مترجم ایرانی و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی – برگزیده حوزه فلسفه شناخته شد.
آیت الله محمود امجد – استاد اخلاق – بعنوان برگزیده در حوزه علوم دینی تقدیر گردید.
محمد صادق پیروز برگزیده بخش كنشگر اجتماعی ارائه شد.
محمود زند مقدم – نویسنده، مردم شناس و بلوچستان پژوه – در بخش علوم اجتماعی برگزیده و ارائه شد.
كریم زمانی – مولوی شناس و مترجم قران و كتب ادعیه – بعنوان برگزیده بخش ادبیات و عرفان تقدیر گردید.
فریبا مقصودی – اولین بانوی خوشنویس قرآن در جهان اسلام – برگزیده بخش تجسمی ارائه شد.
برگزیده بخش ادبیات داستانی نیز جعفر مدرس صادقی – نویسنده مترجم و ویراستار – انتخاب گردید.
قاسم رفعتی – خواننده ردیف دایره موسیقی ایرانی – برگزیده بخش موسیقی در جایزه اخلاق و نیایش ارائه شد.
گلاب آدینه – بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر ایران – بعنوان برگزیده بخش تئاتر تقدیر گردید.
اعظم الله كاظمی – استادكار مرمتگر محوطه های تاریخی – مانند قلعه دختر فیروزآباد، كاخ اردشیر بابكان و پل دختر و پل كشكان خرم آباد برگزیده حوزه میراث فرهنگی معرفی و تقدیر گردید.
عباس عبدی برگزیده بخش مطبوعات ارائه شد.
عبدالرسول گلبن حقیقی بعنوان برگزیده حوزه سینما تقدیر گردید.
شعله بلوچ هم برگزیده بخش معماری انتخاب و تقدیر گردید.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای جایزه ای برای فرهنگ و هنر و اخلاق معرفی ۱۰۰ بزرگ فرهنگ و عالم دین در ۱۰ سال، ضرورت تعریف جدید برای بازسازی اخلاقی بسته هستند Date | 26/05/2019