تمام مشكلات جوامع ناشی از فقر سواد فرهنگی است

    Home  /  جشن  /  تمام مشكلات جوامع ناشی از فقر سواد فرهنگی است

تمام مشكلات جوامع ناشی از فقر سواد فرهنگی است Image

تمام مشكلات جوامع ناشی از فقر سواد فرهنگی است

صد كادو: مدیركل امور موزه های سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی كشور اظهار داشت: همه مشكلات جوامع ناشی از فقر سواد فرهنگی است، تفاوت آفریقا و اروپا در میزان ثروت نیست بلكه آفریقا به سبب فقر سواد فرهنگی، قابل مقایسه با آمریكا و اروپا نیست.
محمدرضا كارگر در حاشیه نخستین جشنواره گل و گلاب نوش آباد در گفت و گو با خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان در كاشان، اظهار نمود: سواد فرهنگی بالاتر از هر نوع سوادی است و حتی ریشه رشد سایر علوم می شود، جامعه با سواد فرهنگی پایین در مقابل هجوم فرهنگ ها بی دفاع است، چون ابزاری برای دفاع از خود نمی شناسد و به ناچار تسلیم می شود، اگر جوامع بتوانند سواد فرهنگی را بالا ببرند در مقابل فرهنگ مهاجم تسلیم نمی شوند و خودرا حفظ می كنند.

او سواد فرهنگی را عامل حفظ فرهنگ ها می داند و با اشاره به این كه فرهنگی كه باقی می ماند در مقابل یكپارچگی فرهنگی، یك تنوع فرهنگی به وجود می آورد و در جمع سایر فرهنگ ها موجب تنوع فرهنگی می شود، تاكید كرد: آنچه موجب بیان و جلب توجه می شود تنوع و تفاوت ها در اقوام و مناطق مختلف كشور است كه اگر حفظ نكنیم هیچ انگیزه ای برای گردشگری در جوامع نمانده و منجر به انحطاط می شود.

وی با بیان این كه موزه ها، شواهد ملموس یك فرهنگ را حفظ و به روشی معرفی می كنند كه مخاطب با آن آشنا شده و آن موجب علاقه مندی شود، افزود: این اتفاق می تواند منجر به ارتقای سواد فرهنگی می شوند. شناخت مثبت از محل و علاقه، محصول آشنایی دقیق و شناخت درست است كه موزه ها تلاش می كند تا عوامل آشنایی مخاطب را بیان می كند. موزه ها، حس عشق و علاقه مندی بین فرد و سوژه موزه را در مخاطب به وجود می آورد. عشق به سرزمین باورها، ارزش ها و تاریخ و تمدن ایرانی حاصل ایجاد موزه ها و آگاهی هایی است كه از موزه ها به مخاطب منتقل می شود.

تمدن ایران، محصول خشكسالی است

كارگر تاكید كرد: بنا به آنچه در اسناد تاریخی و كتیبه داریوش است، تمدن ایران، محصول خشكسالی است. معماری ها، تكنیك های خلق محصول، شهر زیرزمینی نوش آباد، پوشاك، خشت و گل و همه آنچه هست محصول خشكسالی است و اگر امروز، اشكالی هست ناشی از عدم آگاهی و انگیزه است.

مدیركل امور موزه های سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همین طور با اشاره به این كه در توسعه پایدار به طرف الگوهای غیربومی رفته ایم، در صورتیكه در توسعه پایدار باید به داشته های بومی و اصلاح آن توجه گردد، اظهار نمود: برنامه ریزانی كه میراث فرهنگی را نمی شناسند، گذشته را نمی شناسند و الگوهای جدیدی را مطرح می كنند.

وی اظهار داشت: الگوی معماری ایرانی برگرفته شده از خاك و زمین است. مردم هر منطقه، نیازهای خودرا در همان محل برطرف می كردند، ولی امروز همه جای ایران شبیه هم شده است و انگیزه ای برای سفر نمانده است. مردم مناطق باید داشته های خودرا مثل غذاهای بومی، موسیقی، لباس محلی را معرفی كنند.

مهمترین تلاش میراث فرهنگی، جست وجوی الگوهای بومی مردم در هر نقطه
كارگر مهمترین عامل گردشگری را تفاوت ها و تنوع ها دانست كه منجر به ایجاد علاقه به سفر می شود و اظهار داشت: مهم ترین تلاش سازمان میراث فرهنگی بر آن است كه مردم الگوهای بومی همان محل را جست وجو كنند و سرمایه های اجتماعی شهرها را معرفی كنند. اسپانیا ابتدای توسعه ۳۰۰ دایرةه المعارف در رشته های مختلف جمع آوری كرد و منجر به حركت جمعی برای توسعه پایدار شد.

وی اظهار داشت: هر نقطه از ایران یك قسمتی از فرهنگ و تمدن ایران است كه نباید هیچ كدام را نادیده گرفت. خرده فرهنگ ها باید شناسنامه دار شده و معرفی شوند و شیوه های گسترش، تداوم و استمرار آن فرهنگ شناسایی شود.

او با اشاره به این كه باید تلاش نماییم تا توریست احساس خوب را به یادگار ببرد كه اصلی ترین آن، فرهنگ میهمان پذیری ماست، افزود: این فرهنگ ماا را با دیگران متفاوت می كند، اما فقر سواد فرهنگی علاقه ها را عوض كرده و زشت ها را زیبا جلوه می دهد، موزه مردم شناسی نوش آباد می تواند در داشته های فرهنگی، مردم را معرفی نماید و پنجره ای به فرهنگ و تمدن مردم نوش آباد باشد كه تا سال آینده به بهره برداری می رسد.

امیر دهقانی – دبیر اولین جشنواره گل و گلاب نوش آباد – باز به خبرنگار ایسنا اظهار داشت: اولین جشنواره گل و گلاب نوش آباد در محوطه باستانی شهر ایلخانی نوش آباد با هدف معرفی جاذبه های گردشگری منطقه كویری نوش آباد و تجلیل از كارآفرینان حوزه گل و گلاب با حضور كارشناسان صنعت گردشگری و كشاورزی در این شهر انجام شد كه در آن محمود ساجدی، امرالله كاشی، احمد جلوداری، ناصر محرابی و ناصر بهزادی در حوزه پرورش گل و محمد بابایی، عباس انتخابی، مرتضی وكیلی، علی اكبر آسیابان زاده و سید علی صدری در عرصه تولید گل و گلاب
انجام شد.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای تمام مشكلات جوامع ناشی از فقر سواد فرهنگی است بسته هستند Date | 01/05/2019