دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن كردستان رونمایی گردید

    Home  /  جشن  /  دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن كردستان رونمایی گردید

دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن كردستان رونمایی گردید Image

دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن كردستان رونمایی گردید

صد كادو: معاون فرهنگی امور استان های حوزه هنری كشور اظهار داشت: پروژه دانشنامه تلاش می كند فرهنگ و تمدن كردستان را از منظر تاریخ فرهنگی مورد مطالعه قرار دهد و از این جهت حائز اهمیت می باشد كه مجموعه میراث معنوی و فرهنگ كردستان را مكتوب و برای آیندگان به یادگار می گذارد.
به گزارش صد كادو به نقل از ایسنا، داوود ضامنی، در آئین رونمایی از دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن كردستان كه در سینما بهمن سنندج برگزار شد، اظهار نمود: حافظه فرهنگی قسمتی از تاریخ فرهنگی است و شاید بدون توجه به تاریخ فرهنگی مفهوم حافظه فرهنگی را به درستی درك نكنیم. تاریخ فرهنگی ارتباط خاصی با انسان شناسی فرهنگی دارد، به این علت كه انسان شناسان تلاش كردند تجربیات زیست و معناهای ذهن انسان، مقوله فرهنگ، هنر، تمدن و تاریخ را بازنمایی بكنند. فرهنگ به نحوی جدی به زمان گره خورده و امر فرهنگی یك امر زمانمند است و هر زمانی خوانش های جدیدی از فرهنگ خود نمایش می نماییم، در واقع معناهایی از دل فرهنگ و هنر استخراج می نماییم كه می تواند جهان ما را توسعه دهد و مفهوم حافظه فرهنگی امروز از سطح یك نگرش روانشناسی و جامعه شناسی فراتر رفته است.
ضامنی افزود: مورخان در ۳۰۰ سال سال قبل تلاش می كردند فرهنگ و هنر را از یك منظر سیاسی مطالعه كنند و بخش عمده كتاب هایی كه در این حوزه نوشته شده به صورتی نگاه از بالا بوده و سعی شده آن جنبه از فرهنگ كه توسط نهادهای وابسته به قدرت مقبول بوده است بازنمایی شود.
وی اشاره كرد: پروژه دانشنامه تلاش می كند فرهنگ و تمدن كردستان را از منظر تاریخ فرهنگی مورد مطالعه قرار دهد.
معاون فرهنگی امور استان های حوزه هنری كشور اظهار داشت: دلیل توجه به حافظه فرهنگی مهم می باشد برای اینكه این حافظه یادآور می شود چه چیزی اهمیت به خاطر سپردن را و چه چیزی استعداد فراموش شدن را دارد.
وی اظهار نمود: پروژه دانشنامه از این جهت حائز اهمیت می باشد كه مجموعه میراث معنوی و فرهنگ كردستان را به شكلی مكتوب می كند و برای آیندگان به یادگار می گذارد.
ضامنی با اشاره به اینكه میوه این كار در ۱۵ سال آینده دیده می شود اضافه كرد: مسئولان استان باید با دركی درست از شرایط كنونی به كمك حوزه هنری بیایند و درباب تأمین اعتبارات برای توسعه پروژه دانشنامه در جهت به تحریر درآمدن تاریخ فرهنگی كردستان كمك كنند.
او در آخر تصریح كرد: با عنایت به محدودیت در چاپ فیزیكی این دانشنامه ها یك سایت برخط این دانشنامه را در اختیار تمام علاقمندان به خصوص كردهایی كه در خارج از كشور هستند قرار دهد.
امین مرادی رئیس حوزه هنری استان كردستان باز در این مراسم اظهار نمود: استان كردستان و مناطق كردنشین دارای فرهنگ و تمدن كهنسال است كه ارتباط تنگاتنگی با فرهنگ ایرانی دارد و بازخوانی این فرهنگ و تمدن بدون خوانش تمدن ایران زمین امری محال است. آنچه در سال های متمادی همیشه مغفول مانده تلاش جدی در نشان دادن ارتباط زیبای فرهنگ كرد با ایران زمین است. در تمام دنیا قومیت های متفاوت را بعنوان تهدید می داند اما در جمهوری اسلامی قومیت های گوناگون فرصت هستند.
رئیس حوزه هنری استان كردستان اشاره كرد: در این دانشنامه تلاش شد كردها را در بستر تاریخ ایران زمین به نمایش بگذاریم و مفاخر و جنبه های زندگی آنها را معرفی نماییم و اهتمام خواهد شد عمق اعتقاد كردها به اسلام ناب محمدی و عشق به این آب و خاك به معرض نمایش گذاشته شود و این در گرو همكاری همه دانشمندان و اندیشمندان با ما است.
مرادی درانتها تصریح كرد: تمام پروسه تهیه ۴ اثر كه از آن رونمایی می شود در كردستان انجام شده ولی این ادعا را نداریم كه بدون ایراد است و امیدواریم در آینده با همكاری مفاخر و اندیشمندان این دانشنامه را اصلاح نماییم.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن كردستان رونمایی گردید بسته هستند Date | 20/03/2019