در حاشیه دومین فستیوال كوچه ؛ تازه ترین آلبوم محسن شریفیان رونمایی گردید، روایتی از موسیقی شیبكوه

    Home  /  جشن  /  در حاشیه دومین فستیوال كوچه ؛ تازه ترین آلبوم محسن شریفیان رونمایی گردید، روایتی از موسیقی شیبكوه

در حاشیه دومین فستیوال كوچه ؛ تازه ترین آلبوم محسن شریفیان رونمایی گردید، روایتی از موسیقی شیبكوه Image

در حاشیه دومین فستیوال كوچه ؛ تازه ترین آلبوم محسن شریفیان رونمایی گردید، روایتی از موسیقی شیبكوه

به گزارش صد كادو آئین رونمایی از تازه ترین آلبوم موسیقی محسن شریفیان نوازنده و آهنگساز موسیقی نواحی ایران در حاشیه دومین فستیوال موسیقی كوچه برگزار گردید.

به گزارش صد كادو به نقل از مهر، مراسم رونمایی از كتاب و آلبوم موسیقی «مردم شناسی و موسیقی نوار ساحلی شیبكوه»، جدیدترین اثر محسن شریفیان، بعدازظهر روز چهارشنبه ۲۲ اسفند ماه در محل كافه حاج رئیس بوشهر با حضور امیر بهاری منتقد و تعدادی دیگر از هنرمندان و مخاطبان برگزار گردید.
كتاب «مردم شناسی و موسیقی نوار ساحلی شیبكوه»، یازدهمین اثر پژوهشی «محسن شریفیان»، موسیقیدان بوشهری است. به همراه این كتاب، مجموعه قطعات موسیقایی با عنوان «موسیقی نوار ساحلی شیبكوه» در چارچوب دو سی دی صوتی نی توسط نگارنده كتاب، گردآوری و از جانب مؤسسه فرهنگی و هنری ماهور انتشار یافته است.
محسن شریفیان در این مراسم با اشاره پنجمین اثر موسیقایی خود توضیح داد: این اثر روایتی دیگر از نی انبان است. منطقه شیبكوه سالهاست، كاربرد سیاسی خویش را از دست داده است و بین بوشهر و هرمزگان قرار داشته و از كنگان تا بندرلنگه وسعت دارد. نكته جالب دراین چارچوب موسیقی است كه در این منطقه رواج دارد چونكه نوازندگان این منطقه بسیار باانرژی و با تعصب خاص خودشان ساز می زنند و برای من مهم بود كه در مورد آن بیشتر بدانم.
وی خاطرنشان كرد: اغلب پژوهشگران و مورخان عرب معتقدند كه نی انبانی كه در آن منطقه وجود دارد از خطه فارس آمده است اما در كنار آن اتفاق بدی می افتد این است كه همین كشورهای عربی برای معرفی این ساز بسیار تلاش می كنند اما در ایران و همین بوشهر به این ساز اصلاً اهمیتی داده نمی گردد و آنرا به رسمیت نمی شناسند. ازاین رو فكر می كنم كه خود ما مردم باید از داشته های پرارزش مان حمایت نماییم تا آنها را ماندگار نماییم و به دست فراموشی سپرده نشود.
امیر بهاری منتقد و پژوهشگر موسیقی هم ضمن عرضه نقطه نظراتی پیرامون فعالیت های سال های اخیر محسن شریفیان در عرصه موسیقی به برگزاری دومین فستیوال موسیقی كوچه اشاره نمود و اظهار داشت: به جرأت می توانم بگویم كه فستیوال بین المللی با این ابعاد در ایران نداریم و انگار كه تمام انرژی شهر درگیر این فستیوال شده است. حتی جشنواره بین المللی موسیقی فجر هم چنین حسی را در میان پایتخت نشینان ایجاد نمی كند و این یك اتفاق بزرگ در سرزمین ایران است.
كتاب و آلبوم موسیقی «مردم شناسی و موسیقی نوار ساحلی شیبكوه» حاصل پژوهش محسن شریفیان از نوازندگان شناخته شده موسیقی كشورمان در حوزه نی انبان ایرانی است كه قبل از این، كتاب «آموزش نی انبان» را به همراه سی دی قطعات و نواها منتشر نموده بود. نی انبان، شاخص ترین ساز در موسیقی جنوب ایران است كه برای نخستین بار در یك اثر پژوهشی، به صورت ویژه به تاریخچه و تحولات این ساز در منطقه ای به نام «شیبكوه» در جنوب ایران پرداخته شده است.
منطقه شیبكوه در حاشیه شمالی خلیج فارس از شرق تا بندر لنگه و بندر خمیر و از غرب تا بندر سیراف و كنگان، امتداد داشته است. نام شیبكوه مورد نظر در این پژوهش، از اوایل سده بیستم، كاربرد جغرافیایی و سیاسی خویش را از دست داده و الان میان دو استان بوشهر و هرمزگان قرار گرفته و تاریخ پر فراز و نشیب این منطقه با رویدادهای بندر تاریخی و مهم «سیراف» گره خورده است. بخش مردم شناسی این كتاب به معرفی راویان موسیقی منطقه، تحت عنوان «لوطی ها»، «سیاها»، «دلاك ها» و «كولی ها» می پردازد و معرفی گونه های موسیقی در شیبكوه و دیگر سازهای رایج در منطقه از بخش های دیگر این اثر است.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای در حاشیه دومین فستیوال كوچه ؛ تازه ترین آلبوم محسن شریفیان رونمایی گردید، روایتی از موسیقی شیبكوه بسته هستند Date | 15/03/2019