پی گیر مشكلات صنعت اسباب بازی هستیم

    Home  /  جشن  /  پی گیر مشكلات صنعت اسباب بازی هستیم

پی گیر مشكلات صنعت اسباب بازی هستیم Image

پی گیر مشكلات صنعت اسباب بازی هستیم

صد كادو: نایب رئیس كمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اهمیت اسباب بازی در انتقال فرهنگ به كودكان، بر ضرورت تقویت انجمن های صنفی اسباب بازی سازان و تدوین طرح جامعی با همكاری تولیدكنندگان، دست اندركاران و نهادهای مسئول در این حوزه تاكید كرد.
به گزارش صد كادو به نقل از ایسنا، به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل كانون، فاطمه ذوالقدر بیان كرد: بخش مهمی از آینده كودكان، علاقه و سلیقه ی آنها ریشه در بازی های دوران كودكی دارد. ازاین رو انتخاب نوع بازی و اسباب بازی از جهت فرهنگی هم بسیار حائز اهمیت می باشد. اسباب بازی ها عامل انتقال فرهنگ هستند و هر فرهنگی خاستگاه خویش را دارد. متأسفانه امروز بخش اعظمی از اسباب بازی های موجود در بازار وارداتی یا تقلید از نمونه های خارجی است و این مسئله بر هنجارهای كودكان تاثیر می گذارد.
این نماینده مجلس اضافه كرد: از سویی دیگر، تجارت اسباب بازی در دنیا جزو تجارت های پرسود است. در ایران هم با عنایت به تركیب جمعیت جوان كشور و ازدیاد جمعیت در كشورهای همسایه، برنامه ریزی برای توسعه صنعت مورد اشاره و صادرات هر چه بیش تر آن می تواند درآمد قابل توجهی را نصیب كشورمان كند.
به قول او، در بین صنایع فعال در كشور، صنعت اسباب بازی سازی آن چنان كه باید مورد توجه قرار نگرفته و رشد و توسعه شایسته ی این صنعت با مشكل مواجه می باشد. علیرغم تاكید سیاست های كلان نظام اسلامی بر پشتیبانی از این كالای استراتژیك، اما همچنان صنعت اسباب بازی در ایران متولی مشخصی ندارد. تعیین تكلیف متولی صنعت اسباب بازی در جهت تسهیل روند مطالعاتی، نیازسنجی، تولید و توزیع بخشی از اقدام های مهم برای توسعه آن است.
ذوالقدر در پاسخ به این كه مجلس شورای اسلامی و كمیسیون فرهنگی آن از چه طریقی می توانند به رشد این صنعت در كشور كمك كنند، خاطرنشان كرد: مهم ترین اقدامی كه برای رهایی از چالش های صنعت اسباب بازی می توان انجام داد تدوین طرح جامعی برای تعریف و تمركز فعالیت ها، تعیین متولی خاص و عرضه ی راه كارهای توسعه آن با عنایت به ابعاد فرهنگی و اقتصادی این محصول است. بدون ترسیم این چشم انداز اتفاق مثبتی برای حل مشكلات و رفع خلأهای موجود صورت نمی گیرد.
نایب رئیس كمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان كرد: در این زمینه كمیسیون فرهنگی مجلس با شركت در جشنواره ها و برگزاری نشست هایی در این باره در جریان مشكلات این حوزه قرار گرفته و همچنان پی گیر مسائل موجود است. كمیسیون فرهنگی این ظرفیت را دارد تا با تشكیل نشست هایی با حضور تولیدكنندگان و توزیع كنندگان اسباب بازی، ستاد توسعه فن آوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری، شهرداری، شورای نظارت بر اسباب بازی، آموزش و پرورش، كانون پرورش و فكری كودكان و نوجوانان، صداوسیما و سایر دست اندركاران مسائل این حوزه را پی گیری و اجرای راهبردها را رصد كند. چنان چه در نشستی كه با شورای نظارت بر اسباب بازی برگزار گردید هم مشكلاتی چون قاچاق اسباب بازی، نبود متولی مناسب و تقویت انجمن های نوپا و مستقل اسباب بازی سازان مطرح گردیده است.
او افزود: اقدام و گام مثبتی دیگری كه در شورای نظارت بر اسباب بازی پی گیری شده تصویب تخصیص كرسی دانشگاهی در مقطع كارشناسی ارشد برای آموزش طراحی صنعتی اسباب بازی است. هم اینك سرفصل های این كرسی در دانشگاه الزهرا در حال تهیه است كه این اقدام می تواند همراهی علم و دانش روز را با این صنعت و كالای فرهنگی میسر كند. این كار اقدامی ستودنی است و حمایت های لازم از آن در كمیسیون فرهنگی صورت خواهد گرفت.
ذوالقدرمعتقد است: قرار گرفتن اسباب بازی در طبقه محصولات فرهنگی و استفاده از شرایط موجود برای این محصولات، ورود اسباب بازی و ابزارهای آموزشی به مدارس و سیستم آموزشی كشور، فرهنگ سازی در جامعه و خانواده ها برای توجه بیش تر به مقوله ی اسباب بازی و سیاست گذاری های درست و صحیح در این بخش از دیگر اقدام های مهم و قابل انجام است. هم چنین تبیین نقش و حمایت نهادهای مربوطه و تدوین چشم انداز می تواند شروعی برای توسعه صنعت اسباب بازی و فرصتی برای تولیدكنندگان و حل و فصل مشكلات این حوزه باشد.
او اظهار داشت: البته ردیف بودجه ای هم برای پشتیبانی از تولید محصولات فرهنگی كه نیازمند حمایت هستند، دیده شده است كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی تخصیص آن به واجدان شرایط است.
به عقیده نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، آینده ی اسباب بازی در ایران، از اسباب بازی های سنتی و بومی گرفته تا بازی های مدرن و كامپیوتری، به علت پیشرفت های فن آوری و استعدادهای خلاقانه موجود اساساً روشن خواهد بود. جوانان ایرانی به علت تسلط بر حوزه ی برنامه نویسی، هوش مصنوعی و رباتیك با درخشش در سطح جهان نشان داده اند كه می توانند وارد صنعت تولید شوند. امید است كه با برنامه ریزی و تلاش عوامل فعال در این عرصه و حمایت دستگاه های ذی ربط شاهد موفقیت، پیشرفت و بالطبع اشتغال زایی و درآمدزایی البته با لحاظ فرهنگ، سنت و ارزش های كشورمان باشیم.
چهارمین جشنواره ملی اسباب بازی از ۲۶ تا ۳۰ آبان از ساعت ۹ تا ۱۹ در مركز آفرینش های فرهنگی هنری كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می گردد.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای پی گیر مشكلات صنعت اسباب بازی هستیم بسته هستند Date | 11/11/2018