دخالت عوامل فرهنگی بهبود دهنده نیازهای یك جامعه

    Home  /  جشن  /  دخالت عوامل فرهنگی بهبود دهنده نیازهای یك جامعه

دخالت عوامل فرهنگی بهبود دهنده نیازهای یك جامعه Image

دخالت عوامل فرهنگی بهبود دهنده نیازهای یك جامعه

صد كادو: فرهنگ عنصری است كه شامل همه كنش ها و واكنش های فرد و محیط پیرامون او با بُعد زیرین زندگی گروه های اجتماعی است، دخالت عوامل فرهنگی در راهكارهای توسعه می تواند بخش قابل توجهی از نیازهای یك جامعه را بهبود ببخشد چون كه اغلب فعالیت های نظام یك كشور از ماهیت فرهنگی آن هویت می گیرد.
به گزارش صد كادو به نقل از ایسنا، این فرهنگ است كه چگونگی فعالیت در اقتصاد و نظام اجتماعی را مشخص می كند و این باورهای یك جامعه است كه تداوم تصمیم ها را منشا می گردد.
رضا اسماعیلی با عنایت به مبحث تفاوت توسعه فرهنگی” و “فرهنگ توسعه” به ایسنا، اظهار داشت: توسعه در یك كشور برپایه الگوهای ذهنی و فكری شكل می گیرد و یكی از بنیان های آن توسعه فرهنگی است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) معتقد است: نظام ارزشی حاكم بر جامعه و الگوهای اعتقادی آن “فرهنگ توسعه” است. رفتارهایی كه عامل توسعه هستند مثل فرهنگ وقت، فرهنگ انجام كارهای جمعی، فرهنگ كار، جملگی فعالیت هایی هستند كه زیربناهای توسعه در یك كشور را مهیا می كنند، در نتیجه هیچ گونه توسعه ای اتفاق نمی افتد مگر در میان مردم فرهنگ آن، جا افتاده باشد.
این كارشناس فرهنگی با تاكید به اینكه در صورتی فرهنگ یك كشور توسعه یابد، می توان انتظار داشت كه اقتصاد و سیاست آن كشور هم بهبود پیدا كند، بیان كرد: “توسعه فرهنگ” شامل چهار بعد اساسی می شود، این مورد به آن معنا است كه “توسعه فرهنگ” یعنی دسترسی به ابزارهای فرهنگی و این مسئله دارای چهار وجه است. نخستین وجه آن دسترسی بیشتر و عادلانه تر مردم به امكانات فرهنگی است. وجه دیگر بررسی میزان شركت مردم در كارهای فرهنگی، بعد از آن برابر بودن حقوق فرهنگی مردم مدنظر است، برای مثال اینكه اقلیت های یك جامعه بتوانند به زبان خود سخنرانی كنند، نشان دهنده برابری حقوق فرهنگی مردم آن كشور است و در آخر بررسی هویت فرهنگی مردم یك كشور به حساب می آید، ازاین رو توسعه فرهنگی یك مقوله چهار وجهی است كه نیاز به بررسی و آموزش دارد ولی “فرهنگ توسعه” امری اعتقادی و نگرشی ذهنی است كه هر دو سبب پیشرفت جامعه می شوند.
اسماعیلی بر این باور است كه هر اقدامی در یك جامعه انجام می گردد در ابتدا باید فرهنگ آن توسعه یابد چون كه بخش فرهنگ مانند یك نرم افزار برای دیگر بخش های یك جامعه عمل می كند. برای مثال اگر نگرش مردم درباره مسائل سیاسی فراهم نباشد توسعه سیاسی هم اتفاق نمی افتد و به صورت كلی مادامی كه مردم یك جامعه فرهنگ انجام یا درك فعالیتی را نداشته باشند، نمی توان انتظار داشت كه پیشرفتی برای آن ها در آن مبحث رخ دهد.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای دخالت عوامل فرهنگی بهبود دهنده نیازهای یك جامعه بسته هستند Date | 30/10/2018