كارگردان دستورالعمل های پرواز : این تئاتر كمی بیشتر از حد معمول هنرهای تجسمی دارد، ۲ سال تمرین

    Home  /  جشن  /  كارگردان دستورالعمل های پرواز : این تئاتر كمی بیشتر از حد معمول هنرهای تجسمی دارد، ۲ سال تمرین

كارگردان دستورالعمل های پرواز : این تئاتر كمی بیشتر از حد معمول هنرهای تجسمی دارد، ۲ سال تمرین Image

كارگردان دستورالعمل های پرواز : این تئاتر كمی بیشتر از حد معمول هنرهای تجسمی دارد، ۲ سال تمرین

صد كادو: فرهاد فزونی كارگردان نمایش دستورالعمل های پرواز برای خدمه و خلبان عنوان نمود این اثر نمایشی یك تئاتر با شیوه اجرایی متفاوت می باشد كه خصوصیت های تجسمی اش نسبت به تعریف معمول بیشتر است.
فرهاد فزونی نویسنده و كارگردان «دستورالعمل های پرواز برای خدمه و خلبان» كه این شب ها در تماشاخانه پالیز روی صحنه می رود درباره نخستین تجربه كارگردانی اش و اینكه آیا این نمایش در جهت تجربیات قبلی اش در حوزه گرافیك بوده است به خبرنگار مهر اظهار داشت: امروز طبقه بندی هایی در ذهن آدم ها به وجود آمده كه شاید بشود گفت از جانب جهان مدرن و اندیشه غربی آمده است. برپایه این طبقه بندی ها هر كسی برای یك تخصص طراحی و تعریف شده و مقرر است آدم ها با تخصصشان گره ای از مشكلات باز كنند مثل كاری كه پزشكان متخصص انجام می دهند. وی ادامه داد: این طبقه بندی ها به شكل ناخودآگاهی در ذهن هم اتفاق می افتد. به عقیده من به شكل دیگری هم به این ماجرا می توان نگاه كرد و آن هم اینكه رابطه ای بین این قطعات و طبقه بندی ها برقرار نماییم و صفحات جداكننده ذهنمان را برداریم و اجازه دهیم درهم آمیخته شوند. برای من هم این اتفاق از جایی افتاد كه فكر كردم باید فاصله میان صفحات ذهنم را بردارم در نتیجه از یادداشت های «برج دریا» تا مدل آموزشی «كمپگرافیك» و تركیب بندی گرافیكی، شاعرانگی و… را كه در ذهنم داشتم با هم تركیب كردم كه نتیجه این تركیب ها هم شده همین نمایشی كه امروز روی صحنه می رود. این گرافیست با اشاره به اینكه برای رسیدن به این اجرا حدود ۲ سال تمرین شده است، توضیح داد: ۲ سال تمرین كردن برایمان سخت نبود چون هدفمان تجربه كردن یك مسیر بود و حتی احتمال می دادیم كه در این مسیر اصلا تئاتری اجرا نشود. زمانی هم كه با سالن درباره اجرا صحبت كردیم، گفتیم كه اگر اجرا آن چیزی كه مدنظرمان است نشود كار را اجرا نمی نماییم و خسارتش را هم پرداخت خواهیم كرد. منظورم این است كه این ۲ سال تمرین به شكلی پیش تولید درك دغدغه هایمان بود. روند تمرین ها برای همه گروه خیلی دلپذیر بود و من با این تمرین ها زندگی كردم. كارگردان «دستورالعمل های پرواز برای خدمه و خلبان» افزود: كاری را كه این شب ها اجرا می گردد برخی نزدیك به پرفورمنس آرت می دانند با اینكه این نمایش با پرفورمنس بسیار فاصله دارد. اصولا وقتی جنبه هنرهای تجسمی به تئاتر منتقل می گردد مخاطب دنبال عنوان دیگری غیر از تئاتر می گردد ولی من «دستورالعمل های پرواز برای خدمه و خلبان» را یك تئاتر می دانم منتها تئاتری با اجرا و روشی متفاوت كه میزان هنرهای تجسمی اش نسبت به تعریف معمول بیشتر است. فزونی در انتها اظهار داشت: تلاش من این بوده كه نمایش به گونه ای اجرا شود كه هم مخاطب عام از دیدن آن لذت ببرد و هم مخاطب خاص و در طول این مدت هم واكنش های خوبی از مخاطبان عام و كمتر تئاتربین هم دریافت كردم. «دستورالعمل های پرواز برای خدمه و خلبان» با حضور بازیگرانی چون پگاه آهنگرانی، مارین ون هولك، فرشاد فزونی، نكیسا بهشتی تا آخر خردادماه هر شب ساعت ۲۰: ۵۰ در تماشاخانه پالیز روی صحنه می رود. راوی این اثر نمایشی هم صابر ابر است.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای كارگردان دستورالعمل های پرواز : این تئاتر كمی بیشتر از حد معمول هنرهای تجسمی دارد، ۲ سال تمرین بسته هستند Date | 15/06/2018

categories & tags