مروری بر یک شکوه تاریخی با نگاهی به چند نقاشی

    Home  /  جشن  /  مروری بر یک شکوه تاریخی با نگاهی به چند نقاشی

مروری بر یک شکوه تاریخی با نگاهی به چند نقاشی Image

مروری بر یک شکوه تاریخی با نگاهی به چند نقاشی

به گزارش صد کادو حضور مسلمانان در اسپانیا و پیشرفت هایی که به دنبال حضورشان در غرب رقم زده شد، سوژه چندین تابلو نقاشی توسط هنرمندان کشورهای مختلف بوده است.
به گزارش صد کادو به نقل از الجزیره، فتح اندلس آغاز پیشروی مسلمانان در غرب و اروپا بود. گوت ها که بر آن ناحیه حکومت می راندند، در این هنگام به مقابله با مسلمانان پرداختند اما در نهایت پادشاهی ویزیگوت ها سرنگون شده و مسلمانان بر اندلس چیره شدند. این واقعه بین سالهای ۷۱۱ تا ۷۱۸ میلادی رخ داده است.
فتح اسلامی اسپانیا مانند خیلی از حوادث تاریخی، سوژه ای برای خیلی از نویسندگان، شاعران و نقاشان بوده است. بخصوص شکست رودریگو، پادشاه ویزیگوت ها در نبرد گوادالته در مقابل مسلمانان که سوژه خیلی از تابلوهای نقاشی شد.
آغاز و آخر حضور مسلمانان در اندلس را میتوان در تابلوهای نقاشی ردیابی کرد. همچون هنرمندانی که به این مورد پرداخته است برناردو بلانکو پرز، نقاش اسپانیایی است.
نقاشی زیر اثر این نقاش اسپانیایی درباره نبرد «وادی لکه» است. رودریگو در این نقاشی با تاج پادشاهی اش روی ارابه نشسته و به سربازانش دستور حمله به مسلمانان را می دهد؛ در حالیکه نمی داند کمی بعدتر مرگ در انتظار اوست و سربازانش هم پراکنده خواهند شد.

با حضور مسلمانان، کشاورزی و باغداری در اندلس رونق گرفت. مسلمانان محصولاتی را به اندلس بردند که قبل از آن در آنجا وجود نداشت مانند انجیر که به چین و هند هم صادر می شد. کاشت پرتقال، بادام و دیگر خوراکی ها هم رواج یافت و به سفره های اروپایی وارد شد.
تابلو زیر که نقاشش ناشناس است، رونق کشاورزی در غرب به دست مسلمانان را نشان داده است. در آن دوره گیاهانی کِشت می شد که بعدها به پیشرفت علم پزشکی هم کمک کرد.

ریاضیات و نجوم هم در این دوره پیشرفت کرد و کتاب جبر و مقابله خوارزمی خیلی زود به اندلس رسید و پایه پیشرفت ریاضیات قرار گرفت. همینطور شاعران و ادیبان آن دوره هم مورد تقدیر و حمایت شاهزادگان بودند.
یحیی بن محمود الواسطی، نقاش و خطاط عراقی در قرن ۱۳ میلادی هم یک نقاشی با مبحث زندگی مسلمانان در اندلس دارد. وی در این تابلو تعدادی از علما را در یک کتابخانه ترسیم کرده است.

تابلو زیر هم سقوط غرناطه(گرانادا)، پایتخت مسلمانان در اندلس را نشان داده است. گسترش اباحی گری در بین مردم این سرزمین و دور شدن تدریجی آنان از آموزه های اسلامی، کاهش قدرت نظامی مسلمانان و عدم اتحاد طوایف مسلمان در اندلس از عوامل سقوط این سرزمین اسلامی بود.
تابلو زیر اثر فرانسیسکو پرادیا، نقاش اسپانیایی، سقوط اندلس را به تصویر کشیده است.

آنتونیو مونوز دیگر نقاش اسپانیایی است که در تابلویی به نام «خاطرات غرناطه»، به تأثیر خروج مسلمانان از اروپا و خاموشی رونقی که مسلمانان در آنجا آغاز کردند، اشاره نموده است.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای مروری بر یک شکوه تاریخی با نگاهی به چند نقاشی بسته هستند Date | 30/01/2022