احمد صدری بیان كرد؛ جشنواره موسیقی نواحی بستری برای حضور استعدادها روی صحنه است

    Home  /  جشن  /  احمد صدری بیان كرد؛ جشنواره موسیقی نواحی بستری برای حضور استعدادها روی صحنه است

احمد صدری بیان كرد؛ جشنواره موسیقی نواحی بستری برای حضور استعدادها روی صحنه است Image

احمد صدری بیان كرد؛ جشنواره موسیقی نواحی بستری برای حضور استعدادها روی صحنه است

به گزارش صد كادو دبیر جشنواره موسیقی نواحی بیان كرد این جشنواره بستری برای حضور استعدادها روی صحنه است.

به گزارش صد كادو به نقل از روابط عمومی دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، اولین جلسه پژوهشی دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران بامداد امروز جمعه ۱۷ آبان ماه در سینما تك «هتل پارس» كرمان با حضور مسؤلان جشنواره و با استقبال مخاطبان برگزار گردید.
احمد صدری دبیر جشنواره در ابتدای این نشست پشت تریبون قرار گرفت و در سخنانی درباره اهمیت برگزاری جشنواره موسیقی نواحی ایران و استمرار آن صحبت كرد.
وی بیان كرد: ما قرار نیست در جشنواره موسیقی نواحی ایران كن فیكون نماییم اما این جشنواره بستر مناسبی برای حضور استعدادها روی صحنه فراهم می آورد. همان گونه كه در جشنواره موسیقی جوان در تهران استعدادهای زیادی می بینیم اما خیلی از جوانان هم به علت وجود برخی هزینه ها نمی توانند به تهران بیایند و در این رویداد شركت نمایند.
دبیر جشنواره موسیقی نواحی توضیح داد: اگر شرایطی فراهم گردد كه مركز استان ها، میزبان جشنواره ها شوند، شاهد حضور استعدادهای جوان خیلی از سرتاسر ایران روی صحنه های اجرای موسیقی خواهیم بود. ما در همه استان های ایران جوانانی داریم كه استعداد قابل ملاحظه ای در عرصه موسیقی دارند. فراموش نكنید كه ما امروز در زمینه موسیقی اقوام با جوانانی مواجه می باشیم كه موسیقی در ضمیر خودآگاه ارادی آنها جا خوش كرده است و آنها این موسیقی ناخودآگاه و به صورت غیر ارادی فرا نگرفته اند.
صدری افزود: متاسفانه فضای چندانی برای دیده شدن هنرمندان جوان وجود ندارد. ما موظف هستیم شرایطی برای دیده شدن این جوانان فراهم نماییم تا اول این موسیقی را به مردم خودمان بشناسیم و در گام بعدی بتوانیم با فرهنگ جهانی گفتگو نماییم. اما ما اول باید به شناخت كامل خودمان برسیم.
در ادامه این نشست پژوهشی، فواد توحیدی پژوهشگر موسیقی اظهار داشت: نمونه های صوتی كه امروز می شنوید و سخنانی كه امروز می گویم چكیده ۲۲ سال پژوهش است. موسیقی كرمان از متنوع ترین موسیقی ها در ایران است و این تنوع علل مختلفی دارد. دلیل اول پهناور بودن استان كرمان است كه ۲۲ درصد از مساحت ایران را در بر می گیرد. سایر استان های ایران اكثرا موسیقی یكدستی دارند اما كرمان پر از تنوع موسیقایی است.
وی افزود: كرمان در طول تاریخ «دارالاعمان» بوده است؛ چونكه اقوام مختلف ایران همه شان در دوره های مختلف تاریخی به كرمان كوچ كرده اند و حدودا همه اقوام ایران حضور یكصد ساله در منطقه دارند. علاوه بر این تنوع مذهب هم در این استان وجود دارد و همه مردم با تنوع قوم و مذهب به راحتی و در نهایت صلح با هم زندگی می كنند.
وی اضافه كرد: كرمان دومین استان عشایری ایران است كه این مورد خودش سبب تنوع موسیقایی منطقه شده است.
فواد توحیدی در بخش دوم برنامه اش را به معرفی انواع سازهای بومی كرمان و تنوع آنها اختصاص داد و هچنین نمونه های صوتی موسیقی این منطقه همچون لالایی ها، ترانه ها و مقام های كار، ترانه ها و رقص های شادمانی، ترانه های مناظره، منظومه های عاشقانه، روایی و حماسی، سوگ آواها، موسیقی صوفیانه و قلندری، موسیقی مذهبی و موسیقی زورخانه را برای حاضران پخش كرد.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای احمد صدری بیان كرد؛ جشنواره موسیقی نواحی بستری برای حضور استعدادها روی صحنه است بسته هستند Date | 08/11/2019